شناسهٔ خبر: 68055381 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

آخرین زمان ثبت درخواست جهت سرویس مدرسه در سامانه سپند

19 دی آنلاین: مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور اعلام کرد: آخرین زمان ثبت درخواست والدین جهت سرویس مدرسه در سامانه سپند ۱۶ مرداد تا ۱۰ شهریور است.

صاحب‌خبر -
مرتضی ضامنی مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به بند ۱۰ ماده ۱ آئین نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزی مصوب هیأت وزیران، عنوان داشت: به منظور اجرا، ساماندهی، مدیریت و نظارت یکپارچه و مستمر بر عملکرد تمامی دستگاه‌های متولی، شرکت‌ها و رانندگان مجاز حمل و نقل دانش آموزی، اولیا متقاضی حمل و نقل (سرویس) و همچنین تجمیع و به روزرسانی و پایش اطلاعات مربوط به صورت بر خط توسط وزارت کشور سامانه‌ای به نام سامانه پایش ناوگان دانش آموزی «سپند» به نشانی www.irtusepand.ir ایجاد شده است.
مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور اعلام کرد: با توجه به درخواست‌های بیشمار والدین دانش آموزان آخرین زمان ثبت درخواست و یا ویرایش اطلاعات والدین جهت سرویس مدرسه در سامانه (سپند) ۱۶ مرداد الی ۱۰ شهریور ماه برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ است و دیگر قابل تمدید نخواهد بود.
وی با ذکر اینکه تاکنون بیش از ۴۵۰ هزار اولیا درخواست سرویس مدارس خود را در سامانه سپند ثبت نموده‌اند خاطر نشان کرد: اولویت تخصیص سرویس مدارس با والدینی است که در زمان مقرر ثبت درخواست نموده‌اند و آندسته از والدین که ممکن است تا شروع سال تحصیلی تغییر محل سکونت و یا مدرسه دانش آموز داشته باشند و یا در مرحله اول ثبت نام والدین نتوانستند درخواست خود را در سامانه ثبت نمایند می‌توانند در این مرحله نسبت به ثبت نام اقدام نموده یا اطلاعات خود را ویرایش کنند.
وی بیان داشت: والدین در صورتی که همچنان محل سکونت و یا مدرسه فرزند آنان قطعی نشده است توصیه می‌شود ثبت درخواست را در سامانه انجام داده و پس از نهایی شدن نشانی منزل و یا مدرسه، به شرکت‌های پیمانکاری که از شهرداری مجوز فعالیت دریافت نموده اند مراجعه و درخواست کنند تا ثبت نام آنان را تکمیل کنند.
ضامنی ادامه داد: برابر ماده ۲۴ آئین‌نامه، هرگونه دخالت مدیران مدارس یا سایر مسئولان و عوامل مدرسه یا ادارات آموزش و پرورش در حوزه حمل و نقل، خارج از موارد تعیین شده در آئین نامه، ممنوع بوده و لذا انعقاد قرارداد بین مدارس و مجموعه‌های تابعه با پیمانکاران وجاهت قانونی نداشته و ادارات کل آموزش و پرورش موظف هستند با مدارس متخلف برخورد قانونی لازم را به عمل آورند.
این مسئول با اشاره به ثبت نام شرکت‌های متقضی حمل و نقل دانش آموزی، تأمین سرویس و نحوه نظارت بر سرویس مدارس را اینگونه گفت: در سامانه سپند، اطلاعات مربوط به ۹۱۱ شرکت حمل و نقل دانش آموزی ثبت گردیده که توسط شهرداری‌ها ارزیابی، اعتبار سنجی و تائید می‌شود و پس از آن، اطلاعات شرکت‌ها، رانندگان، خودروها و مسیرهای سرویس مدارس به طور کامل ثبت و در دسترس والدین قرار می‌گیرد. همچنین به منظور افزایش سطح کیفیت و ایمنی این حوزه، امکان نظارت بر خط بر نحوه سرویس دهی ناوگان نیز در این سامانه فراهم شده است و والدین می‌توانند تخلفات این حوزه را به شهرداری مربوطه اعلام کنند و اگر اولیا با شرکت‌هایی که در سامانه ثبت نگردیده قرارداد ببندند، مسئولیتی متوجه شهرداری‌ها نخواهد بود.
مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور در خصوص عدم نمایش فهرست تعدادی از مدارس در سامانه بیان داشت: فهرست تمامی مدارس از آموزش و پرورش دریافت و در سامانه سپند بارگذاری شده است و اگر مدرسه‌ای داخل سامانه ثبت نشده است والدین می‌توانند با استفاده از کارنامه دانش آموز، خود اقدام به درج نام مدرسه و کد مدرسه در سامانه نموده و ثبت نام را تکمیل نمایند. همچنین می‌توانند با مراجعه به شرکت پیمانکار یا شهرداری‌ها نسبت به تکمیل ثبت نام و درج نام مدرسه اقدام کنند.
وی در خصوص قیمت گذاری سرویس مدارس گفت: به استاد بند ۲ از ماده ۱۶ و همچنین ماده بند ۲۶ و بند ۲۷ ماده ۸۰ قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر، تعیین بهای خدمات حمل و نقل و در این مورد بهای خدمات حمل و نقل دانش آموزی بر عهده شورای اسلامی هر شهر می‌باشد که فهرست نرخ بهای سرویس مدرسه بر اساس فرمول خاص همان شهر همانند طول مسیر (نقطه مبدا و مقصد)، ترافیک، نوع خودرو (سواری، ون و مینی بوس) و غیره که به تصویب شوراهای اسلامی هر شهر رسیده در سامانه تا پایان مرداد ماه بارگذاری می‌گردد و برای والدین قابل مشاهده خواهد بود.
ضامنی در رابطه با مشکلات تعدادی از والدین در زمان ثبت نام دانش آموزان و مواجه با خطای "این دانش آموز متعلق به شما نیست،" افزود: علت نمایش خطای فوق این است که والدین زمان ثبت نام اولیه به پیام‌های مندرج در سامانه دقت ننموده و در سامانه سپند، به اشتباه، "کدملی دانش آموز" را به جای "کد ملی ولی دانش آموز" وارد می‌کنند و وقتی متوجه این خطا می‌شوند؛ دوباره کدملی والدین را ثبت می‌کنند و درمرحله افزودن دانش آموز، سامانه خطای والدین در زمان ثبت نام را با پیغام " این دانش آموز متعلق به شما نیست " را نمایش می‌دهد. والدینی که با این پیام مواجه می‌شوند در مرحله اول می‌توانند از بخش تنظیمات کدملی را ویرایش کنند و اگر مشکل برطرف نشد با پشتیبانی سامانه برای حذف کد ملی دانش آموز تماس بگیرند.

نظر شما