شناسهٔ خبر: 68054942 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پرده‌برداری رویترز از ۲ گزینه اصلی هریس به‌عنوان زوج انتخاباتی

همایون برخور

رویترز در گزارشی به نقل از منابع آگاه، از ۲ گزینه اصلی هریس برای زوج انتخاباتی خود پرده برداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «کامالا هریس»، نامزد اصلی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، در جست و جو برای معاون خود به دو گزینه اصلی، یعنی «جاش شاپیرو»، فرماندار پنسیلوانیا و «تیم والتز»، فرماندار مینه‌سوتا رسیده است.

خبرگزاری «رویترز»، به نقل از سه منبع آگاه نوشت که انتظار می‌رود تا روز سه شنبه و پیش از اولین نشست برنامه‌ریزی شده عمومی هریس در دانشگاه تمپل فیلادلفیا، وی زوج انتخاباتی خود را معرفی کند.

یکی از این منابع آگاه به رویترز گفت که تاکنون، گزینه نهایی هریس مشخص نشده است.  این کارزار، یک تور پنج روزه در هفت شهر واقع در ایالت‌های معروف به «میدان نبرد» است و نتیجه آن، یکی از عوامل اساسی فرد پیروز در انتخابات ۵ نوامبر آمریکا خواهد بود.

با توجه به شکل‌گیری ناگهانی کارزار انتخاباتی هریس در پی خروج «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا از رقابت های انتخاباتی و تلاش معاون رئیس جمهور برای به چالش کشیدن ترامپ و جی دی ونس در رقابت‌های انتخاباتی، انتخاب معاون، یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های حرفه‌ای سیاسی هریس خواهد بود و معاون وی، می‌تواند به جمع آراء به نفع هریس کمک کند.

«جاش شاپیرو»، ۵۱ ساله، ستاره نوظهور حزب دموکرات با محبوبیت بالا در پنسیلوانیا است، که ۱۹ رأی الکترال، یا همان آراء «مجمع گزینندگان»  آن را تبدیل به یک ایالت ضروری برای هریس و ترامپ کرده است.

شاپیرو، دادستان کل سابق ایالت، به اهمیت تاریخی نامزدی هریس می‌افزاید. در صورت انتخاب وی از سوی هریس، شاپیرو اولین معاون یهودی آمریکا خواهد بود و این مسئله با توجه به اینکه هریس به دنبال تبدیل شدن به اولین زن و اولین آسیایی آمریکایی رئیس جمهور منتخب آمریکا است، امری تاریخی است.

پرده‌برداری رویترز از ۲ گزینه اصلی هریس به‌عنوان زوج انتخاباتیپرده‌برداری رویترز از ۲ گزینه اصلی هریس به‌عنوان زوج انتخاباتی

اما،  مقاله قدیمی شاپیرو علیه مردم فلسطین باعث شده است که برخی از دموکرات‌ها خواستار حذف او از میان گزینه‌های معاونت کامالا هریس شوند.

وی در دوران دانشجویی خود با انتشار مقاله‌ای در روزنامه دانشگاه با عنوان «صلح ممکن نیست»، به بررسی درگیری‌های رژیم اسرائیلی با فلسطینیان پرداخته بود.

وی در این مقاله خود را داوطلب ارتش اسرائیل معرفی کرد و اظهار داشت که فلسطینیان حاضر به زندگی صلح‌آمیز نیستند، بلکه از تفکراتی «جنگ افروزانه» برخوردارند و توانایی ایجاد کشوری برای خود ندارند. شاپیرو همچنین افزود که فلسطینیان بیش از حد جنگ‌طلب هستند و جهان عرب متفرق و تحقیر شده است.

با این وجود شاپیرو اعلام کرده است که از زمان دانشجویی تاکنون نظرش تغییر یافته و اکنون معتقد به راه حل دو دولتی در قبال فلسطین است. وی همچنین در گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را یکی از بدترین رهبران تاریخ معرفی کرده است و طبق گزارش خبرگزاری اسرائیلی «تایمز آو اسرائیل» که به نقل از اظهارات یکی از افراد نزدیک شاپیرو نگاشته شده است، شاپیرو در دوران خدمت خود در ارتش رژیم صهیونیستی، خدمت نظامی نداشته است و به کارهایی همچون کشاورزی مشغول بوده.

اما، همین مسئله، توجه رویترز را نیز به خود جلب کرده است. بطوریکه این خبرگزاری آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشته است: حمایت قوی شاپیرو از اسرائیل می‌تواند برخی از رای‌دهندگان مترقی را از خود دور کند.

«تیم والتز»، ۶۰ ساله، یک کهنه سرباز گارد ملی ارتش ایالات متحده و یک معلم سابق است که در هفته های اخیر به عنوان یک مدافع مؤثر برای هریس شناخته شده است. او ترامپ و ونس را افرادی «عجیب» توصیف کرده است که اظهارات وی با استقبال گسترده کارزار انتخاباتی هریس روبرو شده است.

والتز که یکی از اعضای سابق کنگره از حزب جمهوری‌خواه است، برای رای‌دهندگان روستایی و سفیدپوست جذابیت بیشتری دارد. وی همچنین به عنوان فرماندار از سیاست‌های مترقی مانند غذای رایگان در مدرسه و افزایش مرخصی با حقوق کارگران دفاع کرده است.  

علاوه بر شاپیرو و والتز، سایر گزینه‌های احتمالی تصدی سمت معاون ریاست جمهوری هریس، شامل سناتورهای آمریکایی همچون «مارک کلی» از آریزونا، «پیت بودجج»، فرماندار کنتاکی، «اندی بشیر» و «جی بی پریتزکر» هستند.

طبق اظهارات منابع آگاه، نامزدها شب دوشنبه و یا بامداد سه شنبه از تصمیم هریس مطلع خواهند شد.

مقامات کارزار هریس که با این ترتیبات آشنا هستند گفتند که کمپین هریس اعلامیه ای در رسانه های اجتماعی با حضور زوج انتخاباتی خود در نظر گرفته است.

جست و جوی هریس برای یافتن زوج انتخاباتی خود، دو هفته پیش، اندکی پس از آن که رئیس جمهور جو بایدن از رقابت کناره گیری کرد و از او برای جایگزینی او حمایت کرد، به طور جدی آغاز شد.

هفت شهر و پنج روز

طبق اظهارات یک مقام آگاه، در تور ایالت‌های میدان نبرد، هریس و معاون منتخب خود در پنج روز به هفت شهر خواهند رفت که «فیلادلفیا» در ایالت پنسیلوانیا، «او کلر» در ایالت ویسکانسین؛ «دیترویت» در ایالت میشیگان، «دورهام» در ایالت کارولینای شمالی، «ساوانا» در ایالت جورجیا، «فینیکس» در ایالت آریزونا و «لاس وگاس» در ایالت نوادا را شامل می‌شود.

این مقام در ادامه به رویترز گفت که آنها تجمعاتی را در هر مکان در طول تور برگزار خواهند کرد که شامل پردیس های دانشگاهی و دانشگاه‌های تاریخی سیاه پوستان، سالن‌های اتحادیه و رستوران‌ها می شود.

در روزهای گذشته، کارزار هریس برنامه‌ای را برای متقاعد کردن رای دهندگان جمهوری خواه به حمایت از دموکرات ها راه‌اندازی کرد و حمایت جمهوری خواهان از جمله «استفانی گریشام» و «اولیویا تروی» مقامات سابق کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری ترامپ را کسب کرد.

این برنامه که «جمهوری خواهان برای هریس» نامیده می شود، رویدادهای آغازین خود را در ایالت های میدان نبرد همچون آریزونا، کارولینای شمالی و پنسیلوانیا در روز دوشنبه برگزار خواهد کرد.

پیشتازی یک درصدی هریس و واکنش کارزار ترامپ

پرده‌برداری رویترز از ۲ گزینه اصلی هریس به‌عنوان زوج انتخاباتیپرده‌برداری رویترز از ۲ گزینه اصلی هریس به‌عنوان زوج انتخاباتی

از طرفی،  براساس تازه‌ترین نظرسنجی‌های منتشر شده توسط شبکه آمریکایی «سی بی اس نیوز»، هریس در سطح ملی آمریکا، یک درصد از «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه حاضر در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری، جلوتر است.  

اما این مسئله با انتقاد تند  «برایان هیوز» از مشاوران ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ روبرو شده است.  

هیوز در یک بیانیه تحلیلی را به اشتراک گذاشت با این محتوا که در این نظرسنجی که با شرکت ۳۱۰۲ پاسخگو برگزار شد در مقایسه با نظرسنجی مشابه قبلی، تعداد لیبرال‌های بیشتری نسبت به محافظه‌کاران به عنوان پاسخگو انتخاب شده‌اند و اگر نظرسنجی را به طور استاندارد برگزار کنند ترامپ ۵۱ درصد و هریس ۴۹ درصد رای به دست می‌آورد.

هیوز اظهار کرد: «رسانه‌های اخبار دروغ به طرزی خطرناک همچنان به کامالای لیبرال کمک می‌کنند سوابق شکست‌های اقتصادی و عدم برخوردش با سیاست‌های مجرمانه را پنهان کند. حالا این تحلیل نشان می‌دهد آنها حتی بر نظرسنجی‌ها هم اعمال نفوذ می‌کنند تا به نفع او نتایج را دستکاری کنند.»

این مقام ستاد انتخاباتی رئیس جمهور سابق آمریکا ادامه داد: «این تحلیل نشان می‌دهد که مردم آمریکا به ماهیت آن پی برده و اجازه نخواهند داد این کارزار ملی تحمیق به پیروزی برسد. به رغم نتایج دستکاری شده نظرسنجی یوگاو برای سی‌بی‌اس نیوز شایان ذکر است که داده‌های آنها در ماه‌های ژوئیه و اوت ۲۰۲۰ نشان داد جو بایدن در سطح ملی ۱۰ درصد رای بیشتری (نسبت به ترامپ) داشته و این منعکس‌کننده تغییر خالصی به میزان تقریبا مثبت ۱۰ درصد در آرای دونالد ترامپ در انتخابات امسال است.»

میانگین ملی حاصل از یک نظرسنجی مداوم از سوی شرکت «فایو ثِرتی اِیت» نشان داده که هریس اکنون با کسب ۴۵.۳ درصد رای در برابر ۴۳.۷ درصد رای متعلق به ترامپ پیشتاز رقابت است.

یک نظرسنجی برگزار شده از سوی شرکت افکارسنجی «نِیت سیلور» هم نشان داده که کامالا هریس با نتیجه ۴۵.۵ درصد در برابر ۴۴.۱ درصد ترامپ، برتر است.

حساب کاربری موسوم به «پولینگ یو. اس. ای» که در رسانه‌های اجتماعی نتایج نظرسنجی‌های سراسری آمریکا را تجمیع می‌کند، دریافته که هریس تا چهارم اوت در نظرسنجی‌ها به اندازه ۱.۷ درصد برتری داشته است.

انتهای پیام

نظر شما