شناسهٔ خبر: 68052731 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

رتبه چهارم تهران از نظر میزان کاهش بارش

صاحب‌خبر -
گروه جامعه: مدیرکل هواشناسی استان تهران گفت: استان تهران جزو استان‌هایی است که بیشترین کاهش بارش را در مقایسه با بلندمدت داشته است و در رتبه چهارم از نظر میزان کاهش بارش قرار دارد.
 
به گزارش ایسنا،مازیار غلامی افزود: بر اساس جدیدترین خروجی مدل‌های پیش‌بینی فصلی، طی سه ماه آینده متوسط دمای هوا در سطح استان، حدود ۰.۵  تا ۱ درجه سلسیوس بیش از نرمال برآورد شده است و متوسط بارش استان کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

وی تاکید کرد: در این شرایط کماکان مدیریت منابع و مصارف آب در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش‌های کشاورزی، صنعتی و حتی خانگی و به‌طور کلی صرفه‌جویی در مصرف آب با تاکید بیشتر توصیه می‌شود.

مدیر کل هواشناسی استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: تجزیه و تحلیل آمارهای دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی استان مربوط به تیر ماه ۱۴۰۳ بیانگر آن است که در این ماه ۱۰.۲ میلیمتر بارش باران به‌صورت پهنه‌ای در استان تهران اتفاق افتاده که نشاندهنده افزایش بارش ۱۵ درصدی نسبت به دوره آماری بلندمدت است. متوسط بارش استان تهران از ابتدای سال زراعی(مهر۱۴۰۲)  تا پایان تیر ۱۴۰۳ ،  ۲۰۶.۱ میلیمتر بوده که نسبت به سال قبل افزایش ۳۰ درصدی داشته اما نسبت به بلندمدت ۲۴ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: استان تهران جزو استان‌هایی است که بیشترین کاهش بارش را در مقایسه با بلندمدت داشته است و در رتبه چهارم از نظر میزان کاهش بارش قرار دارد همچنین از نظر توزیع مکانی نیز در بیشتر شهرستان‌های استان به‌جز تهران و اسلامشهر افزایش بارش نسبت به سال قبل اتفاق افتاده اما نسبت به بلندمدت در بیشتر ایستگاه‌های هواشناسی استان تهران کاهش بارش ثبت شده است.مدیر کل هواشناسی استان تهران تاکید کرد: افزایش بارش نسبت به سال قبل، اصلا به معنی حل مساله کم‌بارشی سال‌های اخیر نیست.
 
غلامی در پایان گفت: بررسی و تحلیل مقادیر ثبت شده دمای هوا شامل متوسط دما، دمای حداقل و دمای حداکثر در ایستگاه‌های هواشناسی استان بیانگر افزایش ۱.۱ درجه سلسیوس متوسط حداقل دما و افزایش ۰.۳  درجه سلسیوس متوسط حداکثر دما  نسبت به دوره آماری بلند مدت است. همچنین متوسط دما در تیر ماه ۱۴۰۳، نسبت به دوره آماری بلند مدت افزایش ۰.۷ درجه سلسیوس داشته است. از ابتدای سال زراعی(مهر ۱۴۰۲) تا پایان تیرماه متوسط دما استان ۱.۶ درجه سلسیوس نسبت به بلند مدت افزایش داشته است. از نظر توزیع دما در شهرستان‌های استان نیز تمامی شهرستان‌ها با افزایش دما روبرو بوده اند.

برچسب‌ها:

نظر شما