شناسهٔ خبر: 68052490 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

لاستیک‌ها و خودروهای فرسوده محلی برای رشد "پشه آئدس" است

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه وضعیت تهران درباره بیماری‌های ناشی از پشه آئدس سفید است، گفت: لاستیک‌ها و خودروهای فرسوده محل مناسبی برای رشد این پشه‌ها هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی نصیری با بیان اینکه شهر تهران در شب‌ها حدود 9 و نیم میلیون نفر جمعیت دارد، اظهار کرد: در وسعت 750 کیلومتر این شهر، ما 55 مخاطره در سال 1403 شناسایی کردیم که 14 مورد آن در سال 1403 اولویت دارند که یکی از این موارد بیماری‌های فراگیر است.

وی در خصوص بیماری‌های ناشی از نیش پشه آئدس افزود: این پشه سه بیماری معروف تب دنگی، چیکن گونیا و زیکا را به انسان‌ها منتقل می‌کند که هر کدام از آنها می‌تواند برای انسان خطراتی داشته باشد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: در تاریخ 26 خرداد ماه امسال برنامه ملی مقابله و پیشگیری با پشه آئدس ابلاغ شد و وظایف شهرداری‌ها در این باره مشخص شده است.دستورالعملی در راستای وظایف شهرداری‌ها، طراحی، تهیه و پیاده‌سازی شد. همچنین برنامه عملیاتی پدافند زیستی شامل بهسازی و پاکسازی و رفع آلودگی در اماکن دارای آب و رطوبت نیز ابلاغ شد. همچنین مقرر شد سند آموزش شهروندی نیز ابلاغ و تهیه شود.

نصیری با اشاره به وظایف شهرداری‌ها برای مقابله با پشه آئدس و بیماری‌های ناشی افزود:جمع آوری و دفع آب‌های شهری، سمپاشی محیط شهری، پاکسازی و رفع آلودگی کانون‌های تجمع زباله، بهسازی آب نماها، جمع آوری لاستیک‌ها و خودروهای فرسوده، تشدید نطارت بر آبیاری فضای سبز و جلوگیری از غرق آبی شدن از جمله وظایف شهرداری‌ها است.

وی افزود: آرادکوه می‌تواند شرایط را سخت کند و مکانی بحران‌زا باشد ‌و باید هرچه سریعتر این محیط بهسازی شود. البته این نکته قابل ذکر است که در آذرماه 1402 این موضوع مورد بحث قرار گرفت و  دستورالعمل‌هایی درباره پیشگیری و مقابله با این پشه تهیه شد که موارد بسیاری را شامل می‌شود. جلوگیری از فروش و واردات گیاه لاکی بامبو، فرهنگ‌سازی به رانندگان میادین میوه و تره بار و جلوگیری از انباشت آب در خودروهای حمل میوه نیز از جمله اقداماتی است که در ابلاغیه اولیه ذکر شده بود. باید دقت کنید که گیاه لاکی بامبو گیاهی است که شرایط زندگی این پشه را فراهم می‌کند بنابراین باید از ورود و پرورش آن جلوگیری کرد.

 رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره وضعیت تهران درباره بیماری‌های ناشی از پشه آئدس سفید خاطرنشان کرد: وضعیت پایتخت در مورد بیماری‌های ناشی از پشه آئدس در پایتخت سفید است و بیماری‌های ناشی از گزیدگی این پشه در پایتخت هنوز مشاهده نشده است .در حاضر در تعدادی از استان‌های کشور، تعدادی بیمار که به تازگی از کشورهای حاشیه خلیج فارس بازگشته بودند، شناسایی شدند.

نصیری اضافه کرد: از آنجایی که ممکن است این بیماری همانند کرونا شیوع پیدا کند ما در تهران اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است. امیدواریم این بیماری در کشور شیوع پیدا نکند اما ما باید آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی افزود: لاستیک‌ها و خودروهای فرسوده محل مناسبی برای رشد این پشه‌ها هستند که توصیه می‌کنیم از این مواد اصلا نگهداری نشود. مخصوصا در برخی مواد دیده شده که برخی افراد از لاستیک‌های قدیمی به عنوان گلدان استفاده می‌کنند که این امر علاوه بر اینکه برای گیاه نامناسب است، محل مناسبی برای رشد این پشه است که اکیدا توصیه می‌کنیم استفاده نشود.

انتهای پیام/

نظر شما