شناسهٔ خبر: 68052305 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

نقش احصای داده‌های تولیدی در پردازش و سیاستگذاری محصولات کشا... -

اقتصاد ایران: رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی گفت: احصای داده‌های تولیدی در پردازش، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در همه بخش‌های تولیدات کشاورزی نقش‌آفرینی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین آهنی، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی در هفتصد و پنجاه و دومین جلسه شورای تحقیقات کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات)، توصیه‌های فنی سازمان تات را منجر به تعیین دقیق سطح زیر کشت محصولات زراعی به ویژه برنج دانست و افزود: استفاده از سامانه مپکا (مدیریت پایش کشاورزی ایران) راهی برای یکنواخت شدن اطلاعات در وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با بیان این که ایجاد زیرساخت‌های لازم برای مکان‌دار کردن اطلاعات کشاورزان به منظور دستیابی به آمار شفاف نیازمند تأمین اعتبار است، افزود: ساختار مرکز پایش کشاورزی ایران، وضعیت موجودی سرزمین در بحث تولید سطح زمین و واحدهای تولید مشخص است و از آنجا که امنیت غذایی یکی از مهم‌ترین ارکان کشور است، ما مکلف به تهیه غذای کافی و در دسترس همه هستیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت رصدخانه کشاورزی گفت: سنگ بنای رصدخانه کشاورزی از اردیبهشت سال ۹۹ گذاشته شد و ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ عملاً افتتاح شد، رصدخانه کشاورزی در گذشته مرکز پایش کشاورزی ایران بود که در دولت سیزدهم به رصدخانه تبدیل شد و با تغییر مدیریت، نام آن به ساختار مرکز پایش کشاورزی ایران تغییر یافت.

وی پایش روزانه اطلاعات مربوط به تولید را یکی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی دانست و افزود: در این مرکز ۴ بخش تولیدات گیاهی شامل اطلاعات مربوط به حوزه زراعت و باغبانی و متعلقات زیرمجموعه از سطح مزرعه تا کلان برنامه‌ریزی و سیاستگذاری می‌شود و در بحث تولیدات دامی بیشترین تمرکز بر زنجیره طیور است که روزانه وضعیت جوجه‌ریزی، تعداد جوجه و مرغ پایه کشتار و تمامی فرآیند میزان تولید، دان مصرفی و پیش‌بینی تولید و کنترل بازار ثبت می‌شود، همچنین بخش دیگر اطلاعات مربوط به شیلات و هواشناسی است به طوری که تولیدات از کف دریا تا نوک کوه در این مرکز مشخص است.

رئیس مرکز پایش کشاورزی ایران ادامه داد: در این مرکز مهمترین عاملی که می‌توان بر آن تاکید کرد جمع‌آوری و به‌روز نگه داشتن اطلاعات پایه تولید است، ما سامانه پهنه‌بندی داریم که تمام اطلاعات مربوط به تولیدات گیاهی و دامی را در آن جمع‌آوری می‌کنیم، سامانه تحت وب، به روز است؛ بهره‌برداران امکان ورود اطلاعات دارند و همواره خدمات مختلف از جمله سوخت را بر مبنای این سامانه دریافت می‌کنند.

وی افزود: کشت قراردادی سال‌های اخیر به این سامانه وصل است، کشاورزی که محصول کشت می‌کند از بابت فروش آسوده‌خاطر باشد، خرید تضمینی به این سامانه متصل است به طوری که کشاورزی که گندم کاشته و می‌خواهد بفروشد، از این سامانه خدمت می‌گیرد.

آهنی با بیان این که از دیرباز آمار در وزارت جهاد کشاورزی دارای ساختار علمی و فنی بوده است، گفت: با گذر زمان، دانش، تکنولوژی و ابزارهای مختلف تغییر کرده است.

رئیس مرکز پایش کشاورزی ایران گفت: برای ثبت اطلاعات مربوط به تولید و کشت هر یک از کشاورزان روش‌های مختلفی را تخمین زدیم، اما در این خصوص لازم است که به سمت سامانه اطلاعات مکانی برویم که در آن حدود عرفی اراضی کشاورزی به تفکیک مالک و بهره‌بردار مشخص شده و همواره اطلاعات بر اساس تصاویر ماهواره‌ای به طور دقیق تفکیک و سپس با ایجاد زیرساخت ورود اطلاعات برای کشاورز آماده می‌شود به طوری که آنها می‌توانند اعلام کنند که برای هر قطعه چه میزان کود، سم و سایر نهاده‌ها را نیاز دارند.

برچسب‌ها:

نظر شما