شناسهٔ خبر: 68052015 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

یادداشت/

ایمان یا سلاح؛ کدامیک پیروزی می‌آورد؟

رمز ایستادگی و سرانجام پیروزی بزرگ ملت ایران در دفاع مقدس به عوامل متعددی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان «مدیریت امام خمینی (ره)»، «بهره‌گیری مناسب از توان و ظرفیت‌های داخلی» و «اعتماد به نخبگان و فرماندهان جوان» دانست؛ اما بدون‌شک عاملی بزرگ‌تر نیز در این میان نقش مهمی را ایفا کرد که موجب برتری ملت ایران در برابر دشمن تا به دندان مسلح شد.

صاحب‌خبر -

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس – سید محمدجواد میرخانی؛ رژیم بعث عراق زمانی که تجاوز خود به خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرد، قدرت‌های شرق و غرب به‌همراه کشور‌های مرتجع منطقه به حمایت مالی و تسلیحاتی از صدام پرداختند و با قرار دادن سلاح‌های پیشرفته و کشتارجمعی در اختیار او، موجب رقم خوردن جنایات دهشناکی حتی در مناطق غیرنظامی شدند؛ اما با این وجود، ملت سرافراز ایران توانستند هشت سال در این جنگ جهانی کوچک ایستادگی کنند، تا جایی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ پیروزی جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس مانند خورشید درخشان است.

بدون‌شک با توجه به حمایت‌های تسلیحاتی قدرت‌ها از صدام و در مقابل با توجه به شرایط جمهوری اسلامی ایران در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی خصوصاً نیرو‌های مسلح آن، هشت سال جنگ تحمیلی عرصه یک جنگ نامتقارن از لحاظ دانش نظامی است؛ به‌طوری که صدام از تسلیحات پیشرفته‌ای نظیر جنگنده میگ ۲۵، موشک‌های اگزوسه، بالگرد‌های سوپراتاندار و تسلیحات شیمیایی برخوردار بوده و حتی از لحاظ پیاده‌نظام نیز ما از ۱۸ کشور اسیر داشتیم؛ اما در مقابل تحریم‌های تسلیحاتی موجب شده بود تا فروش سیم‌خاردار هم به جمهوری اسلامی ایران ممنوع شود و جز مواردی محدود، ما نتوانیم تسلیحات خود را از دیگر کشور‌ها تأمین کنیم؛ بنابراین حال این سوال به‌وجود می‌آید که چگونه ممکن است ملتی در چنین شرایطی، بتوانند هشت سال مقاومت کنند و سرانجام حتی یک وجب از خاک کشورشان نیز در اختیار دشمن باقی نماند؟

رمز ایستادگی و سرانجام پیروزی بزرگ ملت ایران در دفاع مقدس به عوامل متعددی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان «مدیریت امام خمینی (ره)»، «بهره‌گیری مناسب از توان و ظرفیت‌های داخلی» و «اعتماد به نخبگان و فرماندهان جوان» دانست؛ اما بدون‌شک عاملی بزرگ‌تر نیز در این میان نقش مهمی را ایفا کرد که موجب برتری ملت ایران در برابر دشمن تا به دندان مسلح شد.

سردار شهید «اکبر آقابابایی» که در مقطعی از دوران هشت سال دفاع مقدس، فرماندهی تیپ ۱۸ الغدیر را برعهده داشته است، مرداد سال ۱۳۶۶ قبل از عملیات «نصر هفت» در مصاحبه‌ای، به عامل برتری اسلام در برابر تسلیحات استکبار جهانی پرداخته و گفته است: «استکبار جهانی قطعاً بدانند که اسلام پیروز است و این را بدانند که سلاح پیروزی نمی‌آورد؛ بلکه ایمان است که پیروزی می‌آورد. آن‌ها هرچه ناو، هواپیما، توپخانه و موشک داشته باشند؛ اما آن‌چیزی که پیروزی می‌آورد، ایمان است و این ایمان در دست رزمندگان اسلام است؛ نه در دست کفر جهانی؛ بلکه آن‌ها ذلیل هستند و می‌بینیم که پی در پی خدا هم خودش کمک می‌کند و مکر و حیله‌های آن‌ها با شکست روبه‌رو می‌شود؛ وَمَکَرُواْ وَمَکَرَ ٱللَّهُۖ وَٱللَّهُ خَیۡرُ ٱلۡمَٰکِرِینَ».

سخنان شهید آقابابایی مبنی بر «برتری ایمان بر سلاح» قطعاً به‌معنای آن نیست که بدون‌تلاش در جهت تجهیز و ارتقاء نظامی، می‌توان صرفاً به‌دلیل داشتن ایمان به خدا، بر دشمن پیروز شد؛ بلکه بر اساس آیه شریفه‌ای که بر آرم مبارک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز درج شده است؛ یعنی همان آیه معروف «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ...» مسلمانان وظیفه دارند هر نیرو و قدرتی که دارند را برای مقابله با دشمنان آماده کنند. همچنین براساس آیه مبارکه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا؛ إِنْ تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ...» خدا در صورتی اهل ایمان را یاری می‌کند که آن‌ها هم خدا را یاری کنند؛ بنابراین بر اساس تعالیم الهی، اگر می‌خواهیم بر دشمن پیروز شویم، باید آمادگی نظامی داشته باشیم و با آمادگی خود، خدا را یاری کنیم؛ آن‌وقت است که می‌توانیم بگوییم آن‌چیزی که پیروزی می‌آورد، ایمان است.

و اما حوادث امروز؛ امروز نیز پس از عملیات «طوفان‌الأقصی» توسط رزمندگان فلسطینی که تمام همینه پوشالی نظامی، اطلاعاتی و امنیتی رژیم‌صهیونیستی را نابود ساخت، شاهدیم که این رژیم با حمایت‌های آمریکا و غربی‌ها، از لحاظ قدرت تسلیحاتی نسبت به رزمندگان حماس برتری دارد؛ اما با این وجود، تحقق نیافتن وعده نابودی حماس و حتی موفق نشدن صهیونیست‌ها در آزادسازی همه اسرای خود، شاهدی بر شکست سلاح استکبار جهانی بر ایمان رزمندگان مقاومت است؛ بنابراین رژیم‌صهیونیستی برای ارضای حس خون‌خواری خود، تاکنون حدود ۴۰ هزار نفر را در غزه به خاک و خون کشیده است که اغلب آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. 

همچنین در عملیات «وعده صادق» نیز شاهد بودیم که باوجود سیستم گنبد آهنین چندلایه و پیشرفته رژیم صهیونیستی و تلاش حدود ۱۰ کشور برای انهدام موشک‌ها و پهپاد‌های ایرانی؛ اما درصد بالایی از این موشک‌ها و پهپاد‌ها به هدف خود اصابت کرد که این موضوع نیز بر سخنان سردار شهید آقابابایی که پس از دفاع مقدس مدتی نیز معاون عملیات نیروی قدس سپاه بوده است، صحه می‌گذارد؛ آن‌چیزی که پیروزی می‌آورد، ایمان است و این ایمان در دست رزمندگان اسلام است؛ نه در دست کفر جهانی.

[۱]: وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم وَآخَرينَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ يَعلَمُهُم ۚ وَما تُنفِقوا مِن شَيءٍ في سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيكُم وَأَنتُم لا تُظلَمونَ ﴿۶۰ - انفال﴾ هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آن‌ها [دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اس‌بهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به‌وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از این‌ها را، که شما نمی‌شناسید و خدا آن‌ها را می‌شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، به‌طور کامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد!

[۲]: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم﴿۷ - محمد﴾ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گامهایتان را استوار می‌دارد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما