شناسهٔ خبر: 68051437 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

هر هفته با یک منطقه| سفری شگفت‌‎انگیز به گران‌ترین محله‌های اصفهان

«منطقه ۶» منطقه‌ای پرطرفدار و جوان‌پسند

منطقه ۶ شهرداری اصفهان، منطقه‌ای پر طرفدار، پر تردد و جوان‌پسند به وسعت یک شهر است که با وجود بیشترین مراکز خرید، پاساژهای لوکس و کافه‌های متعدد و دلپذیر دارای ظرفیت گردشگری مطلوبی است؛ در این منطقه پروژه‌های مهمی همچون احداث مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای در حال اجرا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سال گذشته سرویس شهر زندگی در خبرگزاری ایمنا طرحی با عنوان «هر هفته با یک منطقه» را برای بررسی محلات مختلف اصفهان آغاز کرد؛ در این طرح با سفر به مناطق مختلف این کلان‌شهر به محلات شگفت‌انگیز و آثار تاریخی جالبی برخوردم که هر کدام نشان از قدمت و فرهنگ غنی این شهر افسانه‌ای دارد.

در سال جدید و این هفته بالاخره نوبت به منطقه ۶ شهرداری اصفهان رسید؛ منطقه‌ای پر طرفدار، پر تردد و جوان‌پسند که بعد از منطقه ۵ این کلان‌شهر بیشترین مراکز خرید، پاساژهای لوکس و کافه‌های متعدد و دلپذیر را برای گفت‌وگوهای دوستانه و مفرح به خود اختصاص می‌دهد.

منطقه ۶ شهرداری اصفهان با مساحت ۶.۶۰۰ هکتار از شمال به پل سی‌وسه پل در مسیر زاینده‌رود تا پل بزرگمهر، از جنوب به پل اشکاوند در مسیر ریل راه آهن تا پل راه آهن، از شرق به پل بزرگمهر در مسیر رودخانه تا پل اشکاوند و از غرب به پل راه آهن در مسیر بزرگراه شهید دستجردی تا سی‌وسه پل محدود می‌شود.

این منطقه از مناطق برخوردار کلان‌شهر اصفهان محسوب می‌شود و پروژه‌های مهمی همچون «سالن اجلاس» نیز در این منطقه در حال اجرا است، اما برخلاف تصور این موضوع که در مناطق برخورداری همچون منطقه ۶ تنها محلات شیک با بافتی نو و خانه‌های لوکس وجود دارد که افراد مرفه و سطح بالای شهر به لحاظ اقتصادی همچنین فرهنگی در آن زندگی می‌کنند، می‌توان پارادوکس عجیبی را در این منطقه به وضوح مشاهده کرد.

ساختمان‌های بلند مرتبه، برج‌های انبوه با معماری شیک و جدید، مغازه‌های لوکس و ویترین‌هایی که چیدمان داخل آن سبک خاص خودش را دارد، کافه‌های متعدد و مارکت‌های شیک با خوراکی‌هایی که تنها در این سبک هایپرها پیدا می‌شود، معابر عریض، شهرسازی درست و خیابان‌هایی با آسفالت استاندارد و پیاده‌روهایی پهن که با گیاهان سبز پوشیده شده است، همه و همه گویای دنیای مجلل و در سطح رفاه بسیار بالای ساکنان این منطقه است؛ گویی این گوشه از شهر، جهان دیگری است با آدم‌هایی که شبیه نقاط دیگر شهر نیستند.

«منطقه ۶» منطقه‌ای پرطرفدار و جوان‌پسند

ساکنان منطقه ۶ با مردمانی که در مناطق ۱۰، ۷ یا ۸ شهرداری به‌ویژه منطقه ۳ اصفهان دیدم، به‌لحاظ فرهنگی بسیار متفاوتند؛ تقریباً تمام مناطق اصفهان، مرفه‌نشین بسیار دارد، اما به لحاظ سبک زندگی می‌توان گفت، ساکنان منطقه ۶ تا حدودی نزدیک به مناطق ۵، ۴ و بخشی از منطقه یک است، اما نکته جالب توجه، شکاف عمیق بین محلات این منطقه است، چراکه زیرِ گوشِ این محلات لاکچری، محلاتی با بافتی بسیار فرسوده و بدون شهرسازی درست وجود دارد، کوچه‌هایی تنگ و باریک و ساکنانی که فرهنگ و طرز صحبت‌کردن یا پوشش آن‌ها با محلات همجوار خود تفاوتی چشم‌گیر به مثابه از زمین تا آسمان دارد.

محلات ردان، فیزادان، دنارت، همت‌آباد، آبشار، هزار جریب، چهارباغ‌بالا، سعادت‌آباد، مرداویج، تخت‌فولاد، لسان‌الارض، احمدیه، میرفندرسکی، مصلی، شیخ مفید، کوله پارچه (ارباب و آپادانا)، محمدآباد (شیخ صدوق و نیکبخت) و شهرک شهید کشوری ازجمله محلات معروف این منطقه محسوب می‌شود.

محلاتی که اغلب مرفه‌نشین است، اما محلاتی همچون احمدیه یا همت‌آباد به فاصله کوتاهی از محلاتی همچون آبشار، مرداویج یا شیخ صدوق دارای مشکلاتی از قبیل معابر باریک و بافت فرسوده بوده که سبک زندگی ساکنان آن را متمایز از محلات همسایه خود کرده است.

اینجا از کوچه‌باغ‌هایی که زمانی شاه عباس‌دوم به بنای کاخ‌ها و احداث باغ‌ها همچون عمارت هفت‌دست، تالار آیینه‌خانه، قصر نمکدان، باغ گلستان، کاخ و باغ بسیار بزرگ سعادت‌آباد پرداخت، خبری نیست؛ شاه عباس دوم پس از احداث این کاخ‌ها در این محدوده خیابانی نیز از جنوب پل‌خواجو به موازات چهارباغ به طرف راه شیراز احداث کرد که در آن زمان فقط شاهراه اصفهان به شیراز محسوب می‌شد.

دو طرف این خیابان، چهار باغ بزرگ به نام‌های باغ‌کاج، باغ انارستان، باغ نگارستان ساخته و تمام این باغ‌ها در فتنه افاغنه خالی از سکنه شد؛ در دوره قاجار حاج‌محمدحسین‌خان صدر اصفهانی و فرزندش عبدالله‌خان امین‌الدوله به احیای این چهار باغ صفوی پرداختند که بعدها به چهارباغ امین معروف شد و امروز چهارباغ امین‌آباد، خیابان فیض نامیده می‌شود؛ این خیابان به لحاظ جغرافیایی در مسیری است که قبور و تکایای زیادی از علما و بزرگان جهان اسلام ازجمله بقعه و مسجد رکن‌الملک در آن قرارگرفته که از آثار تاریخی موجود در این خیابان است.

«تخت‌فولاد» به‌عنوان یکی دیگر از مکان‌های تاریخی منطقه ۶ شهرداری اصفهان تنها گورستان باقی‌مانده از قبرستان‌های متعدد دوران اسلامی این کلان‌شهر است، اما نشانه‌هایی از پیش از اسلام نیز در آن وجود دارد که بر اهمیت تاریخی آن می‌افزاید.

این گورستان با قدمتی بسیار زیاد در جنوب شرقی شهر و در کنار زاینده‌رود ایجاد و به نام‌های لسان‌الأرض، بابا رکن‌الدین و سرانجام تخت‌فولاد نامیده شده است.

«لسان‌الأرض» کهن‌ترین نام و نیز کهن‌ترین بخش گورستان بوده و در گوشه جنوب شرقی تخت‌فولاد کنونی قرار داشته است؛ ابونعیم اصفهانی با اشاره به وجه تسمیه لسان‌الأرض می‌نویسد که خداوند به هنگام آفرینش آسمان و زمین، آن‌ها را فرمان داد: «ائْتیا طَوْعاً اَوْ کَرْهاً قالَتا اَتَیْنا طائعین» و زمین اصفهان فرمان پذیرفت، پس «اصفهان» دهان و زبان دنیا است.

«منطقه ۶» منطقه‌ای پرطرفدار و جوان‌پسند

«هزارجریب» به‌عنوان یکی از ویژگی‌های تاریخی و طبیعی منطقه ۶ اصفهان باغ‌های وسیعی بود که سعادت‌آباد نام داشت و محل آن پیش از شاه‌عباس دوم به سکونت زرتشتیان اختصاص داشت.

درواقع به دستور شاه‌عباس انتهای چهارباغ بالا و پایین کوه صفه در زمینی مربع‌شکل و بسیار مسطح باغ بزرگی احداث شد که چهارگوشه آن به چهار برج آراسته و چون به امر شاه عباس بنا شده بود به باغ عباس‌آباد و به واسطه وسعتی که داشت به «هزارجریب» نیز معروف شد.

محله «ردان» یا رادان که جز اول آن به معنی نگهبانان آتش است از دیگر محلات منطقه ۶ شهرداری اصفهان بوده که با «فیزادان» در دل یکدیگر قرار گرفته و نشان می‌دهد در دوره‌های گذشته روستاهایی به مردم روحانی زردشتی اختصاص داشته یا نام آن‌ها بر این روستاها نهاده شده است و نام محله «آبشار» برگرفته از نام کاخ آبشار حاج محمدحسین کازرونی از تجار و بزرگان اصفهان در دوره معاصر است، همچنین «مسجد مصلی» که در این منطقه هر هفته میزبان نمازگزاران نماز جمعه است، از نمادهای شاخص فرهنگی و مذهبی آن محسوب می‌شود.

آرامگاه «امامزاده ابراهیم» در خیابان آبشار سوم قرار دارد و نسب این امامزاده بنا به روایت بزرگان و معتمدان محله به حضرت موسی‌بن‌جعفر (ع) می‌رسد، همچنین آرامگاه امامزاده سلطان محمد در محله دنارت در فاصله ۶ کیلومتری شهر اصفهان واقع در این منطقه قرار دارد و نسب این امامزاده نیز به عقیده بزرگان این روستای قدیمی به حضرت موسی بن جعفر (ع) می‌رسد.

«منطقه ۶» منطقه‌ای پرطرفدار و جوان‌پسند

«دنارت» محله‌ای کم‌برخوردار در منطقه‌ای مرفه است

«دنارت» از دیگر محلات منطقه ۶ شهرداری اصفهان است؛ روستایی قدیمی با کوچه‌باغ‌هایی زیبا و دل‌انگیز که خیابان‌ها و پس‌کوچه‌های محلات قدیمی منطقه ۹ را برایم تداعی می‌کند، محله‌ای که همچنان بافت روستایی خود را حفظ کرده و می‌توان گفت، الحاق به منطقه‌ای لاکچری همچون منطقه ۶ باز هم نتوانسته آن را از مزایای چنین منطقه‌ای بهره‌مند و مشکلات سکنه آن را برطرف کند.

هما استکی از ساکنان قدیمی این روستای باصفا است که وقتی از مشکلات این محله از او می‌پرسم، می‌گوید: وقتی پدر و مادرم را از دست دادم، مدتی برای زندگی در اشکاوند سکونت کردم، اما دوباره پس از ازدواج به زادگاه خود بازگشتم.

استکی ادامه می‌دهد، هر کجای این جهان که باشی آرامشی که در وطن و پس از آن در زادگاه خود داری چیزی دیگری است، اما دنارت از کمبود امکاناتی همچون فاضلاب، درمانگاه، داروخانه و کلانتری رنج می‌برد که موجب کوچ بعضی از سکنه آن به نواحی دیگر شده است.

او می‌گوید: البته طی سال‌های اخیر دنارت پذیرای مهاجران بسیاری نیز بوده است، اما به هر حال زندگی در اینجا دشوار است، چراکه برای خرید یا رفتن به دکتر یا خرید دارو باید حتماً به خیابان حجتیه برویم که برای کسانی که خودروی شخصی ندارند، بسیار دور است.

شهروند خونگرم و مهمان‌نواز دنارت می‌گوید: زمانی که اشکاوند زندگی می‌کردم، شرایط بهتری داشتم، اما مدام دلتنگ می‌شدم، پس از ازدواجم خوشحال بودم که به زادگاهم بازگشتم، اما دوباره اینجا برای گذران زندگی شرایط سختی را تحمل می‌کنیم، به‌ویژه اینکه در روزهای گرم تابستان رفت‌وآمد برای اهالی بسیار مشکل می‌شود.

درواقع دنارت ازجمله محلات کم‌برخوردار در برخوردارترین منطقه شهر اصفهان یعنی منطقه ۶ است که رفع مشکلات سکنه آن پیگیری و توجه مسئولان، همچنین بودجه قابل توجهی را در ردیف اعتبارات این منطقه می‌طلبد.

«منطقه ۶» منطقه‌ای پرطرفدار و جوان‌پسند

به گزارش ایمنا، منطقه ۶ شهرداری اصفهان یکی از مناطق برخوردار این کلان‌شهر است که بیشترین محلات مرفه با حجم قابل توجهی از جمعیت را در خود جای داده و می‌توان گفت، یکی از پرترددترین و پرطرفدارترین مناطق اصفهان برای گردشگری به لحاظ تفریحی و خرید است و پروژه‌های شاخصی همچون رینگ حفاظتی و سالن اجلاس در این منطقه هم‌اکنون در حال اجرا است.

گزارش از: ریحانه راهپیما

نظر شما