شناسهٔ خبر: 68050635 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

سقوط بازارهای بورس جهان

بازارهای بورس جهان نخستین روز کاری را از ترس رکود در آمریکا و خارج کردن دارایی‌های سرمایه‌گذاران، با سقوط شدید آغاز کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  بازارهای بورس جهان به علت ترس از رکود در آمریکا امروز را با افت شدید آغاز کردند به طوریکه بازار بورس ژاپن در یک لحظه از «دوشنبه سیاه» سال 1987 هم بیشتر کاهش یافت.

ارزش ین ژاپن و فرانک سوئیس افزایش یافت زیرا این گمانه‌زنی تقویت شده که برخی از سرمایه‌گذاران در حال فروش و سود کردن هستند تا پول برای سایر خسارات در جاهای دیگر را تامین کنند. نیکی ژاپن امروز را با افت 12.40 درصدی آغاز کرد که بیشترین افت از اکتبر 1987 به شمار می‌رود.بازارهای بورس اروپا امروز با را افت 1.8 درصدی آغاز کردند.

به دنبال نگرانی در مورد رکود در آمریکا، ارزش CAC 40 فرانسه 2.1 درصد، IBEX اسپانیا 2.8 درصد و FTSE انگلیس 1.7 درصد کاهش یافتند.سوددهی اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری آمریکا هم 3.7 درصد افت کرد که پایین‌ترین رقم از اواسط سال 2023 به شمار می‌رود.

گزارش ضعیف و نگران‌کننده حقوق و دستمزد آمریکا در ماه جولای سبب شده تا بازار 78 درصد احتمال دهد که فدرال رزرو نه تنها در ماه سپتامبر نرخ بهره را کاهش می‌دهد، بلکه 0.5 درصد کاهش خواهد داد.

تحلیلگران بانک گلدمن ساکس معتقدند که احتمالا رکورد از 10 درصد به 25 درصد رسیده است و این بانک پیش‌بینی می‌کند فدرال رزرو نرخ بهره را در ماه‌های سپتامبر، نوامبر و دسامبر 0.25 درصد کاهش دهد.تحلیلگران بانک جی‌پی‌مورگان وضعیت بدتری را پیش‌بینی می‌کنند و 50 درصد احتمال می‌دهند که در آمریکا رکود اتفاق بیفتد.مایکل فروولی، اقتصاددان می‌گوید، اکنون ما انتظار داریم که یک بار در ماه سپتامبر و یک بار در ماه نوامبر نرخ بهره 0.5 درصد کاهش یابد.

افت شدید سوددهی ارواق قرضه خزانه‌داری آمریکا بر جذابیت معمول دلار آمریکا سایه انداخته و ارزش دلار را در برابر سبدی از ارزهای اصلی 0.4 درصد کاهش داده است.ارزش دلار در برابر ین ژاپن 3.28 درصد و در برابر یورو 2.12  درصد کاهش یافت.فرانک سوئیس بیشترین منفعت را از این هجوم سرمایه‌گذاران برای خارج کردن پول از دارایی‌های ریسک‌پذیر کسب کرده است و ارزش دلار در برابر آن 1.07 درصد کاهش یافته و به کمترین رقم 6 ماه گذشته رسیده است.

نظر شما