شناسهٔ خبر: 68050305 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مشرق گزارش می‌دهد؛

هشدار ساترا به «فیلیمو» / دور جدید نادیده‌انگاری مجوز نمایش و قوانین ساترا

نادیده انگاری مجوزهای سازمان صوت و تصویر فراگیر توسط فیلیمو از نیمه سال ۱۴۰۰ آغاز و تا چندی قبل همچنان ادامه داشت. این پلت‌فرم هم هم اکنون به تنظیمات کارخانه بازگشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، در فصل دوم «ریلیتی شوء» جوکر نسبت به فصل قبلی، به صورت کاملا محسوسی میزان شوخی‌های جنسی دوپهلو و حرکات موزون خارج از عرف به شکل حیرت انگیزی چند برابر شد.

بیشتر بخوانید:

وقتی احسان علیخانی «آرشیتکت» می‌شود/ اینجا نخندیدن سخت نیست! +عکس

عبدالعلی‌زاده: فیلیمو با قلدری، دروغ‌پردازی و تکرار تخلفات خود را قربانی رقابت با رسانه‌ملی معرفی می‌کند

مشرق پیش از این در گزارشی تحلیلی درباره این روند هنجارشکنانه هشدار داد: ما قصد «محتسب‌بازی» نداریم که بگوییم اصل و اساس انتقاد به جوکر ۲، شوخی‌های جنسی و اروتیک است، گرچه برای دیگران این حق محفوظ است که از این باب هم منتقد آن باشند.

صحبت ما در این مجال، آن است که، فارغ از مباحث اخلاقی، حتی شوخی اروتیک کردن هم واجد ظرایف و خلاقیت است و مشکل «جوکر ۲» این است که بسیار زمخت، گُل‌درخشت و بی ظرافت از این حربه استفاده می کند، در نتیجه، این شوخی‌ها جز قبح‌شکنی و تظاهر به جسور بودن و بی‌پروایی هیچ آورده‌ی دیگر برای «جوکر» ندارد. این را هم باید اضافه کرد، استفاده از شوخی‌های جنسی در برنامه‌ای که درجه‌بندی مخاطب ندارد و همه کسی، از هر سنی می تواند آن را مشاهده کند، یک اقدام ضدفرهنگی است.

هشدار ساترا به «فیلیمو» / دور جدید نادیده‌انگاری مجوز نمایش و قوانین ساترا

در «فیلیمو» بخشی به نام ریلیتی‌شوء وجود دارد که بخش اعظمی از این گونه مدیایی، در این پلت‌فرم، بر اساس الگوی برنامه کاباره‌های قبل از انقلاب ساخته می‌شود.

کاباره‌های معروف قبل از انقلاب، کانون سرگرمی بزرگسالان بودند و آواز، رقص‌های دست‌جمعی و حرکات موزون و استندآپ‌ کمدی‌های جنسی غیرمتعارف، برنامه‌های شبانه آنان را دربرمی‌گرفت.

غیر از دو گزاره نخست محتوایی بخشی از اجراهای کاباره‌ای اختصاص به تعریف کردن شوخی‌های جنسی دوپهلو داشت. «کریم شیره‌ای» مولف این سبک در کاباره میامی بود و عده فراوانی تلاش می کردند شیوه اجرای او را تقلید کنند. پس از گذشت سال‌ها او همچنان به عنوان نمادی از برنامه‌های مبتذل کاباره‌ای شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

جذب حداکثری اغتشاشگران در پلت‌فرم پرحاشیه / فعال ضدامنیتی شورش‌های ۱۴۰۱ با فیلیمو همکار شد +تصاویر

هشدار ساترا به «فیلیمو» / دور جدید نادیده‌انگاری مجوز نمایش و قوانین ساترا

این سه گزاره در جوکر و بسیاری از ریلیتی‌شوهای فیلیمو وجود دارد و عملا محصولات این پلت‌فرم فاد تشخص مدیایی متناسب با فرهنگ عامه امروز است. حرکت روی ریل الگو برداری از برنامه‌های کاباره‌ای و نادیده گرفتن فرهنگ عامه در نهایت منجر به واکنش‌های عمومی در قالب اعتراض‌های مردمی به ساترا شد.

در اواخر هفته گذشته سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) اعلام کرد در پی شکایات ثبت شده در سامانه ساپرا درباره تولید اخیر فیلیمو با عنوان «جوکر۲»، در صورت تداوم تخلفات سازندگان، مجوز فصل آینده این مجموعه صادر نمی‌شود.

این سازمان در بخشی از موضع رسمی خود نسبت به جوکر۲ اعلام کرد: نظر به تماس‌های مردمی با سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) با موضوع انتقاد از برخی بخش‌های برنامه «جوکر۲» به اطلاع می رساند برخی بخش‌های منتشر شده در برنامه «جوکر۲» که بر خلاف فرهنگ اسلامی ایرانی و منافی عفت و حیای عمومی است، مورد تأیید ساترا نیست. لذا برای فصل بعدی مجوز انتشار صادر نشده و به تیم تولیدکننده ابلاغ شده است که باید محتوا را اصلاح کند و در صورت ادامه این روند برای تولید فصل آینده این سریال مجوز صادر نخواهد شد.

هشدار ساترا به «فیلیمو» / دور جدید نادیده‌انگاری مجوز نمایش و قوانین ساترا

لازم به یادآوری است که این نخستین باری نیست که «فیلیمو» قوانین سازمان صوت و تصویر فراگیر را نادیده می‌گیرد و اثری را بدون مجوز قطعی و اصلاحیه‌های ضروری منتشر می‌کند.

نادیده انگاری مجوزهای سازمان صوت و تصویر فراگیر توسط فیلیمو از نیمه سال ۱۴۰۰ آغاز و تا چندی قبل همچنان ادامه داشت و فیلیمو برای بسیاری از محصولات مجوزی دریافت نمی‌کرد.

مجوزهای رسمی سازمان صوت و تصویر فراگیر در ابتدا توسط فیلیمو نادیده گرفته شد و مشرق در این باب گزارش‌های متعددی را منتشر کرده است. به دنبال این نادیده‌انگاری، سایر پلت‌فرم‌ها نیز پس از فیلیمو مجوزهای سازمان صوت و تصویر فراگیر را نادیده گرفتند و حالا این پلت فرم پس از یکسال و اندی به تنظیمات کارخانه بازگشته است و قوانین صوت و تصویر را فراگیر را به سادگی زیرپا می‌گذارند.

نظر شما