شناسهٔ خبر: 68050019 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

نخست‌وزیر انگلیس: آشوبگران پشیمان خواهند شد

تسنیم

نخست‌وزیر انگلیس یکشنبه حمله به هتل مهاجران در روترهام را به شدت محکوم کرد و به آشوبگران هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، کی‌یر استارمر،‌ نخست‌وزیر انگلیس به معترضان هشدار داد که از شرکت در آشوب‌های خیابانی و مجازی (مرتبط با قتل سه دختر بچه) پشیمان خواهند شد. انگلستان شاهد شدیدترین آشوب خیابانی خود طی ۱۳ سال گذشته است.

دوشنبه هفته گذشته یک نوجوان ۱۷ ساله وارد کلاس رقصی در شهر ساوث‌پورت در انگلیس شد و سه دختر خردسال ۹ ساله، ۷ ساله و ۶ ساله را به قتل رساند. در این حادثه ۸ کودک و دو بزرگسال دیگر نیز زخمی شدند. پس از این حادثه عده‌ای در فضای مجازی ادعا کردند که مظنون فردی مسلمان و مهاجر است که اخیراً در انگلیس پناهنده شده است.

این شایعات باعث ایجاد تظاهرات خشونت‌بار در شهرهای مختلف انگلستان شد و با درگیری میان پلیس و آشوبگران همراه بود. با وجود این که قاضی پرونده نام و خصوصیات مظنون را منتشر کرد که ثابت می‌کند متهم اصالت انگلیسی دارد، این اعتراضات همچنان ادامه پیدا کرد.

روز گذشته نیز معترضان به افزایش حضور مهاجران در انگلیس به هتلی در روترهام، که به مهاجران تعلق دارد، حمله کردند و پنجره‌های هتل را شکستند.

آشوبگران در این حادثه ۱۰ پلیس انگلیسی را زخمی کردند. در شهر میدلزبرو در شمال شرق انگلیس نیز صدها معترض با نیروهای امنیتی درگیر شدند و به سمت پلیس آجر پرتاب کردند. معترضان همچنین به خبرنگاران حاضر در صحنه نیز حمله‌ور شدند که کسی در این حادثه آسیب ندید.

موج جدید اعتراضات زمانی آغاز شد که پلیس انگلیس اعلام کرد ۱۵۰ نفر را از روز شنبه تاکنون دستگیر کرده است. گروه‌های راست افراطی در شهرهای مختلف انگلیس از جمله لیورپول، منچستر،‌ بریستول،‌ بلکپول، هال و همچنین در شهر بلفاست در ایرلند شمالی تظاهرات برگزار کردند.

در این اعتراضات نیز نیروهای پلیس با آجر، بطری و مواد آتش‌زا مورد حمله قرار گرفتند که منجر به آسیب دیدن چندین تن از نیروهای امنیتی شد. اغتشاشگران همچنین مغازه‌ها را غارت کردند و آتش زدند. آشوبگران حین درگیری با پلیس شعارهای ضداسلامی سر دادند.

استارمر پس از این حوادث در سخنرانی تلویزیونی خود گفت: «من تضمین می‌کنم که شما از شرکت در این بی‌نظمی‌ها پشیمان خواهید شد. چه مستقیم (شرکت کرده باشید) و چه آن‌هایی که به صورت آنلاین به این اقدامات دامن زدند و خودشان گریختند.»

وی همچنین افزود که هیچ توجیهی برای این اقدامات ارازل و اوباش راست افراطی نیست و تعهد داد که مقصرین را به جزای کار خود برساند.

شخصیت‌های دینی مسلمان، مسیحی و یهودی در لیورپول خواهان آرامش مردم شدند. شب گذشته پلیس استادفوردشایر خبر داد که هتلی دیگر که پذیرای مهاجرین بوده است،‌ در نزدیکی بیرمینگام مورد حمله قرار گرفت.

پلیس انگلستان «اتحادیه دفاعی انگلیس» را مقصر خشونت‌ها دانست. این اتحادیه یک سازمان ضد اسلامی است که ۱۵ سال پیش تأسیس شده است و با آشوبگری‌ها و اوباش‌گری‌ها مرتبط با ورزش فوتبال ارتباط دارد. با اعلام وزیر کشور انگلیس، معترضین تاکنون دستکم به دو مسجد حمله کرده‌اند.

تظاهرات کنونی شدیدترین اعتراضات از سال ۲۰۱۱ تاکنون است. در این سال در پی کشته شدن مردی دو رگه توسط پلیس در شمال لندن، اعتراضات گسترده‌ای در انگلستان برگزار شد.

نظر شما