شناسهٔ خبر: 68049902 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به رئیس جمهور/ سکان وزارت علوم را به افراد لایق بسپارید

روح‌اله قیطاسی

انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر در نامه‌ای به مسعود پزشکیان،‌ از رئیس جمهور منتخب خواست که برای وزارت علوم از افرادشایسته استفاده کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر در خصوص انتصابات وزارت علوم نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتند.

در متن این نامه آمده است:

إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَی أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُم بِهِ  إِنَّ اللَّهَ کَانَ سَمِیعًا بَصِیرًا

خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانتها را به صاحبانش بدهید و هنگامی‌که بین مردم حکومت می‌کنید، به عدالت داوری کنید. خداوند، اندرز های خوبی به شما می‌دهد. خداوند، شنوا و بیناست.

جناب آقای دکتر پزشکیان

رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم،

    مردم پس از انتخاب جنابتان‌ برای تصدی ریاست جمهوری ایران، امانت شگرفی برگردن شما افکندند تا از دین و دنیای ملت عزیزمان با تمام توان صیانت کنید. همچنین بار گرانبهای انقلاب اسلامی و خون هزاران شهید راه حق، شما را بر آن می‌دارد تا صدای مظلومان عالم باشید و از قدرتی جز خداوند نهراسید تا شاید نشانه‌های عدالت، در ایران و جهان نمودار گردد. در این سپهر اندیشه، انجمن اسلامی امیرکبیر به تاسی از مقتدای خود، از بن دندان معتقد است که موفقیت شما در حوزه های مختلف، موفقیت همه ماست و از این جهت از هیچ یاری‌ای کوتاهی نمی‌کنیم. بنابراین این مرقومه را به‌عنوان نامه‌ای از طرف برادری مهربان بپذیرید که نگران توفیقات شما در زمینه های علمی و فرهنگی و سیاسی است.

از اوّل انقلاب اسلامی مسئله‌ی دانشگاه به ‌عنوان یک مسئله‌ی اساسی مطرح شد که تا به‌امروز به‌عنوان مرکز تولید و رشد دانش فعالیت می‌کند. علم و دانش هم برای کشور اقتدار و رفاه به‌همراه دارد. همچنین از اول انقلاب، دانشگاه به‌جای یک کالای مصرفی در اختیار کشور های غربی، کارخانه تولید نیروی متخصص جوان شد که التزام او به انقلاب و اسلام، سبب پیشرفت ایران در عرصه های مختلف شده‌است. در این میان تشکل های دانشجویی در دانشگاه، با قرار گرفتن بین مردم و حاکمیت، زنجیره‌ای برای مطالبات و دغدغه های اسلامی آنان شدند تا پویایی سیاست ایران را رقم بزنند و به‌عنوان عنصری خارج از چرخه قدرت، آرمان های انقلاب را پیگیری کنند. به ‌همین علل یکی از مهم‌ترین انتصابات شما، صدارت وزارت علوم خواهد بود.

اگر فردی با انگیزه غیرعلمی و حزبی تصدی این وزارتخانه را دست بگیرد به‌جای پیگیری رشد علمی و پیشرفت کشور، سراغ عزل و نصب های حزبی خواهد رفت و دانشگاه را از حرکت بازمی‌دارد. یکی دیگر از ویژگی های شخص مسئول، باید نگاه فرهنگی و سیاسی او باشد، چنان‌که کسی دنبال ارتقای وضعیت فرهنگی و اجرای مجدانه قانون در دانشگاه نباشد، نسلی پرورش خواهد داد که با بحران‌های فرهنگی و هویتی جدیدی روبرو می‌شود. از طرفی عدم توجه به عنصر سیاست بی‌طرف،‌ منجر به سیاست زدایی از دانشگاه یا بدتر از آن، پرورش فضای گلخانه‌ای برای رشد تشکل هایی به‌عنوان پیاده‌نظام قوه حزبی-سیاسی دیگران می‌شوند که فاقد هویت ایجابی برای خویشتنند. ضمنا در مذمت واگذاری دانشگاه به چنین اشخاصی، نطق‌های قرائی در صحن مجلس شورای اسلامی فرمودید که امیدواریم بر همان عهد دیرین بمانید.

همانطور که مستحضرید، وظیفه سنگین انتخاب گزینه‌های کابینه دولت و معرفی آن به‌مجلس شخصا به‌عهده شماست. فلذا تعریف سازکاری برای شایسته‌سالاری، اگر با انتخاب اعضای حزبی و ناکارآمد همراه باشد، منجر به تناقض ساختاری می‌شود. از این رو زمزمه حضور برخی از افراد که سابقه اقدامات ضد امنیتی ، سوء مدیریت های جدی درگذشته ، عدم سابقه علمی و مدیریتی درخشان و حضور در مقابل نظام اسلامی را دارند، نه‌تنها شما را به دولت وفاق و ادعای عدم تحزب نزدیک نمی‌کنند؛ بلکه مشخصا مخالفت با منویات رهبری مبنی بر حضور افراد متخصص، ‌معتقد به نظام اسلامی، صادق و پاکدست می‌باشد. همچنین شما که اجرای موشکافانه سیاست های کلی مقام معظم رهبری را شعار خود قرار داده بودید، با انتصاب این افراد در وزارت علوم بزرگترین ضربه را به چهره صادقانه خویش خواهید زد. تشکل های دانشجویی را نسبت به مشی دولت بدبین می‌کنید و مجلس شورای اسلامی‌ را در لایه تقابل با خود قرار خواهید داد.

در این بین پررنگتر شدن نام افرادی همچون جعفری توفیقی عملا شما را در ادامه دولت یازدهم و دوازدهم تعریف می‌کند که با معرفی افراد با سابقه بد، به‌شکاف بین خود و مجلس دامن زدند. با ایجاد حیاط خلوت سیاسی در دانشگاه، سعی در خفقان صدای مخالف خود داشتند و به‌جای پیگری رشد علمی کشور،‌ سیاست‌زدگی را در دانشگاه را دنبال کردند که با داعیه آزادی در دانشگاه، فقط دست عده‌ای را در دانشگاه باز گذاشتند که به‌دنبال تضعیف نظام اسلامی بودند و گلوی دیگران را میفشردند. یکی دیگر از کاندیدای مطرح شده در رسانه‌ها، آقای نیلی احمد آبادی است که در دولت آقای روحانی نیز تلاش هایی برای صدارت ایشان صورت گرفت و سرانجام به ریاست دانشگاه تهران انجامید.

عبرت از کاهش رتبه علمی دانشگاه تهران در ابتدا تا انتهای صدارت ایشان درکنار تجربه انواع تشنج با دیگر دستگاه‌های جمهوری اسلامی در آن زمان،‌ می‌تواند چراغ روشنی برای استفاده از دیگر گزینه‌ها در راستای تحقق یک دانشگاه قوی، منسجم و علمی باشد.

ما دانشجویان انجمن اسلامی امیرکبیر از شما می‌خواهیم ضمن تدقیق و شفاف‌سازی گزینه های نهایی وزارت علوم برای ایجاد فضای بهتر در نقد و بررسی،‌ خود را مستقیما مسئول روند انتخاب وزرا بدانید و رشد علمی ، فضای برابر سیاسی و جدیت در امروز فرهنگی دانشگاه را از اولویت‌های این انتصاب قرار دهید و با پیگیری مجدانه شورای راهبردی تعریف شده،‌ مصداق آیه شریفه قرآن قرار نگیرید که « یا لیتنی لم اتخذ فلان خلیلا » و با مشورت با تفکرات مختلف،‌ خود را کمتر در مظان اتهام ببینید تا امیدها برای ایجاد همان دولت وفاق وعده شده را، زنده‌تر گردانید.

موفق و موید باشید

انتهای پیام

نظر شما