شناسهٔ خبر: 68049762 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

احتمال وصول۱۰۰همت درآمد با وجود رویکردتعاملی در مالیات اصناف

با توجه به اطلاعات موجود، در سال گذشته حدود۶۰همت مالیات از اصناف وصول شده اما پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری این رقم به بیش از۱۰۰همت نرسد و به این ترتیب می‌توان گفت گه شاهد رویکرد تعاملی بین سازمان مالیاتی و اصناف در سال پایانی دولت هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، براساس پیگیری‌های انجام شده و با توجه به رویه‌ای که سال‌های گذشته وجود داشته است، به نظر می‌رسد که امروز جلسه‌ای در ستاد سازمان امور مالیاتی تشکیل، و در خصوص تمدید یا عدم تمدید مهلت ارائه اظهارنامه مودیان مشمول تبصره ماده 100 و سایر مودیان تصمیم‌گیری خواهد شد.

به نظر می‌رسد میزان مشارکت مودیان در ارائه اظهارنامه و مشکلات سامانه برای ورود و اقدامات بعدی از جمله عواملی است که در تمدید یا عدم تمدید مهلت تعیین شده که امروز به پایان می‌رسد اثرگذار خواهد بود.

شباهت عمده بین فرم تبصره ماده 100 و اظهارنامه تعاملی

نکته دیگری که وجود دارد این است که مودیان در این بازه زمانی امکان تایید اظهارنامه پیش‌فرض برای مودیان مشمول فرم تبصره ماده 100 و تایید اظهارنامه تعاملی برای مشمولان ارائه اظهارنامه در سال جاری به وجود آمده است. این اظهارنامه‌ها مربوط به عملکرد سال 1402 است. در این بین به نظر می‌رسد که این دو اظهارنامه در نظر گرفته شده توسط سازمان امور مالیاتی چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند.

حتی مشوق‌های در نظر گرفته شده برای تبصره ماده 100 و اظهارنامه تعاملی با یکدیگر یکسان است. ضمن اینکه به نظر می‌رسد که تعدیلات و تخفیفاتی هم در اظهارنامه پیش‌فرض(کاهش برخی اینتاکدها) و اظهارنامه تعاملی(تخفیف در سود مشمول) در نظر گرفته شده است.

به طور کلی موضوع کاهش اینتاکدها در گیلان مطرح شده است و برخی خبرها نیز از کاهش 30 درصدی ضرایب سود خبر می‌داد. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد مالیات‌ها در تناسب با تورم و افزایش فروش اصناف رقم منطقی داشته است. این موارد نشان می‌دهد که رویکرد تعاملی بین سازمان امور مالیاتی و اصناف در دستور کار قرار گرفته است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که در نظر گرفتن اظهارنامه پیش‌فرض و تعاملی تنها به دلیل قوانین موجود و سقف در نظر گرفته شده برای تبصره ماده 100 بوده است و چندان تفاوتی بین این دو وجود ندارد. در حقیقت، راهکاری پیش‌بینی شده است که مالیات مودیان در همین مرحله اول قطعی شده و حداقل موارد ممکن به مرحله رسیدگی بروند.

تعدیل قابل توجه در مالیات عملکرد اصناف همزمان با سال آخر دولت سیزدهم

نکته آخر اینکه کل مالیات وصولی از اصناف برای عملکرد سال 1401، 60 همت بوده است که با توجه به موارد مطرح شده پیش‌بینی می‌شود، کل رقم مذکور در سال 1403 برای عملکرد 1402، کمتر از 100 همت باشد. این در حالی است که در سال 1402ف 6 میلیون مودی از اصناف به عنوان مودی مشمول شناسایی شدند اما در سال 1403، نزدیک 9 میلیون مودی مشمول پرداخت مالیات هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما