شناسهٔ خبر: 68051566 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز

قیمت دلار و سکه به کانال جدید سقوط کرد/ طلا ارزان شد

اقتصادنیوز:‌ بازار امروز شاهد انتشار و دست به دست شدن چند خبر مهم در میان معامله گران بود که سقوط شدید شاخص های بورس و بازارهای جهانی در نقاط مختلف جهان ازجمله مهمترین آنهاست.

صاحب‌خبر -
 عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات روز دوشنبه برای بازار طلا و ارز تهران پیام جدیدی نداشت و معامله‌گران برای دومین روز پیاپی در این هفته شاهد آغاز به کار قیمت ها با گپ منفی نسبت به روز گذشته بودند؛ روندی که به عقیده فعالان بازار، ناشی از «تنوع اخبار سیاسی طی روزهای اخیر»، «کاهش میزان نقدینگی» و «اثر نزولی قیمت درهم امارات بر سایر بازارها» بوده است. این موضوع قیمت دلار را در جریان معاملات امروز بی نصیب نگذاشت و اسکناس آمریکایی هم امروز در سطح 60 هزار و 50 تومان شروع به کار کرد و با از دست دادن کانال 60 هزار تومان در ادامه معاملات به کانال 59 هزار تومان برگشت و در پله هفتم و هشتم کانال 59 هزار تومان در نوسان بود.

معامله گران معتقدند امروز قیمت دلار هرات قبل نرخ دهی بازار دبی گارد افزایشی داشت اما با اولین نرخ درهم که گپ منفی نسبت به روز گذشته داشت. وضعیت بلوکه در بازار سنگین شد و دلار فردایی هرات بیش از 400 تومان گران تر از دلار نقدی معامله شد.

همچنین امروز قیمت درهم امارات با گپ منفی 180 تومانی در سطح 16 هزار و 450 تومان بازگشایی کرد و در پله چهارم کانال 16 هزار تومان نوسان داد. قیمت درهم امارات در ادامه معاملات روزانه 20 تومان افزایش داشت. اما با تغییر مسیر، کاهشی شد و تا 16 هزار و 400 تومان پایین آمد. قیمت درهم در نیمه دوم معاملات اما رو به بالا شد و به 16 هزار و 420 تومان رسید.

از سوی دیگر، ارزش بازار رمزارزها در معاملات 24 ساعت گذشته با ریزش 15 درصدی مواجه شده است و قیمت بیت‌کوین بیش از 16 درصد سقوط کرد و به زیر 51 هزار دلار رسید. از طرف دیگر، اصلاحات در فضای آلتکوین‌ها حتی عمیق‌تر بود و قیمت اتریوم 23 درصد کاهش یافت و سایر آلتکوین‌های برتر نیز بین 15 تا 20 درصد کاهش قیمت داشته‌اند. قیمت تتر که روز گذشته با کاهش قیمت بیت کوین افزایشی شد و تا کانال 62 هزار تومان پیش‌روی کرد؛ امروز با بازگشایی بازارها عقب‌نشینی کرد. قیمت تتر امروز تا میانه کانال 61 هزار تومان بالا رفت و در ادامه معاملات در پله هشتم کانال 61 هزار تومان نوسان داد.

بررسی خبرنگار اقتصادنیوز نشان می دهد که قیمت دلار در سمت رسمی بازار ثبات را تجربه کرد و قیمت یورو هم مسیر نزولی را در پیش گرفت. بر اساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز نسبت به روز گذشته بدون تغییر بود و 48436 تومان قیمت گذاری شد و حواله دلار هم نسبت به روز گذشته تغییری نداشت و 44437 تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله ای امروز با کاهش 203 تومانی، 52653 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم با گپ منفی 96 تومانی، 48306 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله با گپ مثبت 25 تومانی 13189 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله بدون تغییر نسبت به روز گذشته 12100 تومان قیمت خورد.

بازار طلا و سکه نیز همچون سایر بازارها نزولی بود. قیمت طلای آبشده در 15 میلیون و 525 هزار تومان بازگشایی کرد و در ادامه با کاهش دو پله‌ای در 15 میلیون و 300 هزار تومان قرار گرفت. قیمت اونس طلا نیز امروز پس از تعطیلات آخر هفته، در 2455 دلار آغاز به کار کرد و سپس نزولی شدیدی را تجربه کرد و به 2375 دلار رسید. قیمت سکه امامی هم امروز در 43 میلیون تومان بازگشایی کرد و با تبعیت از سایر بازارها کاهشی شد و با از دست دادن این کانال تا 42 میلیون و 650 هزار تومان عقب نشست. قیمت سکه با وجود ریزش سنگین ارزش اونس طلا در جریان معاملات امروز چندان کاهش قابل توجهی نداشت. 

از جمله نکات جالب توجه امروز میزان ورود پول صندوق‌های طلا بود که براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، این صندوق ها 385 میلیارد تومان ورود پول داشتند.

اما بازار امروز شاهد انتشار و دست به دست شدن چند خبر مهم در میان معامله گران بود که مهم ترین آن سقوط شدید شاخص های بورس و بازارهای جهانی در نقاط مختلف جهان بود. بورس ژاپن، تایوان، آمریکا، بازار کریپتو و بازار جهانی طلا طی معاملات امروز ترس از تکرار رکود بزرگ اقتصاد جهان در سال 2008، سقوط محسوس و چشمگیری را تجربه کردند. 

معامله گران همچنین امروز از «گپ منفی قیمت ها» و «تداوم وضعیت بلوکه» در بازار خبر دادند. همچنین، ابلاغیه دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت درباره ساعت کار تمام واحدهای بانکی در روز سه شنبه، دیگر خبری بود که توجه فعالان بازار را به خود جلب کرد. براساس این اطلاعیه بانک ها در روز 16 مرداد از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۰ صبح فعالیت خواهند داشت. این در حالیست که چهل و یکمین حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران هم قرار است فردا در ساعت 12 تا 16 برگزار شود و تعطیلی بانک ها پیش از آغاز این حراج از جمله نکات جالب توجه است.

نظر شما