شناسهٔ خبر: 68049750 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بندر خشک؛ راهی به سوی رنسانس اقتصادی خراسان شمالی

اعظم قهرمانی

بندرخشک (Dry port) یک مرکز لجستیکی و حمل و نقل است که در روی خشکی قرار دارد و به عنوان مکمل و جایگزین بندر آبی عمل می‌کند. بندرخشک به طور معمول در مسیر ارتباطی بین بندرهای آبی و مناطق داخلی قرار دارند و امکان حمل و نقل کالا از طریق جاده، ریل و پایپ لاین را فراهم می‌کنند.

صاحب‌خبر -

بندرهای خشک در سراسر جهان به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه در حال افزایش هستند و نقش مهمی در توسعه تجارت و لجستیک بین‌المللی ایفا می‌کنند. آن‌ها با ایجاد اتصالات قوی بین بندرهای آبی و مناطق داخلی، به پویایی و کارآمدی زنجیره تأمین کمک می‌کنند. همچنین، با ارائه خدمات لجستیکی جامع و تسهیل مبادلات تجاری، بندرخشک به رشد اقتصادی مناطق مرتبط کمک می‌کنند.

خراسان شمالی یکی از استان‌هایی است که به لحاظ جغرافیایی در منطقه ای واقع شده که ظرفیت خوبی برای ایجاد این بندر دارد و پیگیری‌ها برای ایجاد آن در حال انجام است.

پیگیری ایجاد بندر خشک در منطقه شمال شرق کشور در خراسان شمالی

مجید وقار موسوی مدیر کلینک مشاوره و کسب و کار شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی و عضو شورای گفت و گوی استان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: خراسان شمالی مزیت‌های زیادی برای ایجاد بندر خشک دارد که یکی از آن‌ها در مجاورت قرار گرفتن با استان‌های خراسان رضوی، گلستان و سمنان است و بخش کشاورزی و صنایع را می‌تواند پوشش دهد.

وی با اشاره به اینکه بندر خشک در استان‌های مذکور وجود ندارد، گفت: پیگیری‌ها در حال انجام است تا این بندر به عنوان بندر خشک منطقه شمال شرق کشور ایجاد شود و از سوی دیگر امکانات فرودگاهی، جاده ای و ... نیز در آن دیده شده است.

وقار موسوی افزود: هدف ما از راه اندازی این بندر این نیست که فقط بحث انبارداری و نگهداری کالا را انجام دهیم بلکه به عنوان یک پایانه صادراتی نیز باشد تا وارد و صادرکنندگان بتوانند از آن برای سهولت در کار استفاده کنند.

وی با بیان اینکه این طرح در مرحله مطالعه قرار دارد، ادامه داد: راه اندازی بندر خشک باید توسط بخش خصوصی صورت گیرد و با ایجاد آن تحول اقتصادی در استان ایجاد خواهد شد.

تسهیل امور صادرات و واردات در بندرخشک

ن

سعید پورخیاط مشاور اقتصادی استاندار خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: تاکنون در کشور، پنج بندر خشک ایجاد و فعال شده و خراسان شمالی نیز پتانسیل بالایی در ایجاد آن دارد.

وی بیان کرد: خراسان شمالی بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان و فاصله نزدیکی با کشور افغانستان دارد؛ از سوی دیگر استانی است که نزدیک به بندر دریایی امیرآباد در استان مازندران است که از آنجا کالا به کشورهایی همچون روسیه از طریق دریا صادر و وارد می‌شود.

به گفته وی، همسایگی با سه استان گلستان، خراسان رضوی و سمنان که استان‌هایی کشاورزی و صنعتی هستند نیز از دیگر مزایا برای ایجاد این بندر در استان محسوب می‌شود.

پورخیاط تاکید کرد: با ایجاد بندر خشک انجام تشریفات گمرکی صادر و واردکنندگان تسهیل می‌شود و دیگر نیازی نیست که یک صادرکننده برای صادرات کالای خود در بندری همچون بندرعباس نماینده ای را به کار گیرد تا در آنجا کارهای تشریفات گمرکی را انجام دهد.

وی بیان کرد: تشریفات گمرکی در این بندر و در همین جا انجام و سپس کالا به بندری همچون بندرعباس و یا بندر امیرآباد ارسال می‌شود و بعد از آن کالا بدون انتظار در کشتی‌ها بارگیری و سپس ارسال می‌شود.

پورخیاط با تاکید بر اینکه ایجاد بندر خشک موجب توسعه زیرساخت‌ها می شود، گفت: زمانیکه بندر خشک راه اندازی می‌شود این بندر باید حداقل با دو امکان زیرساخت جاده ای، یا فرودگاه و یا راه آهن در ارتباط باشد.

وی افزود: با ایجاد کارگو در فرودگاه به عنوان مثال محصولات صیفی جات و گلخانه ای به جای اینکه حداقل ۱۲ تا ۲۴ ساعت را طی کند تا به یک بندر دریایی برای ارسال بفرستد طی یک ساعت مسیر را طی خواهد کرد.

تحول در زیرساخت های حمل و نقل استان با ایجاد بندرخشک

چ

عبدالله خدابنده یکی از صادرکنندگان و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: شهرستان جاجرم در خراسان شمالی هم به راه آهن متصل است و از سوی دیگر دارای فرودگاه و باند نیز است و می‌توان در این منطقه بندر خشک را راه اندازی کرد.

وی با تصریح بر اینکه در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات صادر و واردکنندگان خراسان شمالی موضوع حمل و نقل کالا و بروکراسی های طولانی است، تاکید کرد: بندر خشک فضایی را ایجاد می‌کند تا امور صادرات و واردات تسهیل شود و از سوی دیگر حمل و نقل آن‌ها راحت تر صورت گیرد و تحولی در توسعه سیستم و زیرساخت‌های حمل و نقل استان رخ خواهد داد.

خدابنده با اشاره به اینکه این بندر توسط بخش خصوصی باید راه اندازی شود، گفت: وجود شرکتی همچون آلومینای ایران در جاجرم یک پتانسیل و مزیت بزرگ برای راه اندازی آن است.

وی با بیان اینکه ایجاد پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی استان نیز در گذشته پیگیری می‌شد، افزود: مطالعات راه اندازی این پایانه به اتمام و ایجاد آن در استان مصوب شد و باید جوایز تاسیس آن از سوی سازمان توسعه تجارت صادر شود ولی با گذشت مدت‌ها هنوز این مجوز نیز صادر نشده است.

این صادرکننده تاکید کرد: ایجاد این پایانه نیز کمک خیلی زیادی در توسعه صادرات استان خواهد شد و موجب رشد اقتصادی استان خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما