شناسهٔ خبر: 68049043 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

دهه«رکود، عبرت، تجربه»|واردات ۵۰میلیارد دلاری کشاورزی دهه ۹۰

معاون سابق وزارت جهاد کشاورزی گفت: دهه ۹۰ با نرخ وابستگی بالا به واردات کالاهای اساسی کشاورزی و نهاده‌های دامی به کار خود پایان داد به طوری‌که به طور متوسط منفی ۵ میلیارد دلار تراز تجاری بخش کشاورزی بوده است.

صاحب‌خبر -

محمد قربانی معاون سابق برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: در دهه 90 ماشین کشاورزی رکود داشت و با سرعت کندی به کار خود ادامه داد و به دانش بنیان نمودن و ارتقا بهره وری کشاورزی توجه لازم نشد.

وی افزود: این دهه با نرخ وابستگی بالا به واردات کالاهای اساسی کشاورزی و نهاده‌های دامی به کار خود پایان داد به طوری‌که به طور متوسط منفی 5 میلیارد دلار تراز تجاری بخش کشاورزی بوده است.


معاون سابق برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در دهه نود از ظرفیت‌های بخش کشاورزی به درستی استفاده نشده است گفت: در این دهه به طور متوسط 3.5 درصد در بهترین حالت سرمایه گذاری داشتیم که با توجه به ارزش افزوده 11.7 درصد بخش کشاورزی، عدد ناچیزی است.

وی تصریح کرد: بر اساس هر تئوری، میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی باید حداقل به اندازه ارزش افزوده‌ای باشد که ایجاد کرده است تا بتواند ظرفیت جدیدی ایجاد کند و امنیت غذایی کشور، بهره وری بخش کشاورزی و معیشت کشاورزان را ارتقا دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما