شناسهٔ خبر: 68049019 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کیست؟

رئیس دولت چهاردهم «پورمحمدی» را به سمت رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد. اما او کیست و چه سوابقی دارد؟

صاحب‌خبر -

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان با صدور حکمی سید حمید پورمحمدی گل‌سفیدی را به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور منصوب کرد. به این بهانه نگاهی خواهیم انداخت به سوابق کاری و تحصیلات وی.

به گزارش تابناک، حمید پورمحمدی متولد ۲۰ شهریور ۱۳۴۶ در اردل (استان چهارمحال و بختیاری)، فارغ التحصیل دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تهران و از مدیران بانکی و اقتصادی کشور است که سابقه کار با چند دولت را در کارنامه دارد.

وی قائم‌مقام رئیس کل بانک مرکزی ایران در دوره ریاست محمود بهمنی (دولت محمود احمدی‌نژاد)، مشاور عالی رئیس بانک مرکزی در سال ۱۳۸۷ در دوره طهماسب مظاهری (همان دولت)، معاون بانکی وزیر اقتصاد و دارایی از سال ۱۳۸۳ در دوره سید صفدر حسینی، داوود دانش جعفری و شمس‌الدین حسینی بوده‌است.

حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کیست؟

بازداشت در پرونده معروف اختلاس

پورمحمدی در اوایل آبان ۱۳۹۰ در جریان پرونده معروف به اختلاس ۳ هزار میلیاردی بازداشت شد، اما همچنان پست قائم مقام بانک مرکزی (که رئیس جمهور وقت، محمود احمدی‌نژاد در ۱۸ مهر ۱۳۸۸ برای وی صادر کرده بود) را حفظ کرد و در ۲۸ آذرماه آن سال با وثیقه ۵ میلیارد ریالی آزاد شد.

در آن مقطع، محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی در واکنش به بازداشت قائم مقامش سخت اظهار تاثر و ناراحتی کرده بود و گفته بود: هجمه‌های وارده به بانک مرکزی بی‌انصافی است، بانک مرکزی نگران تحریم نیست بلکه نگران هجمه‌های داخلی است و این بانک را تحت فشار قرار دهند کل نظام با مشکل مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه فردی سیاسی نیستم، ولی باید برخورد‌ها با بانک مرکزی اصولی‌تر باشد و به دشمنان دست آویزی ندهیم، از رسانه‌ها در برخورد با اخلال در شبکه بانکی انتقاد کرد و گفت: ایران هم اکنون با محدودیت‌های بین المللی مواجه است و باید این امر را مد نظر قرارداد.

حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کیست؟

انتصاب‌ها در دولت‌های بعدی

پس از شروع کار دولت بعدی، حسن روحانی، نوبخت معاون برنامه‌ریزی دولت، پورمحمدی را ابقا کرد و بعد در سال ۱۳۹۴ پورمحمدی را به عنوان معاون امور تولیدی سازمان برنامه و بودجه منصوب نمود.

در سال ۱۳۹۶ پورمحمدی توسط نوبخت به سمت معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور منصوب شد و بعدتر در مهر همان سال، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور وی را به عنوان دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی منصوب کرد.

در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۰ پس از قوت گرفتن خبر استعفا یا برکناری عبدالناصر همتی از ریاست کلی بانک مرکزی (به دلیل کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم)، شایعه شد که پورمحمدی سکان هدایت بانک مرکزی را به عهده گرفته است که تکذیب شد.

با شروع به کار دولت رئیس‌جمهور شهید، سید ابراهیم رئیسی، پورمحمدی به فعالیت خود عنوان معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه (تحت ریاست مسعود میرکاظمی) ادامه داد و پس از رسیدن داود منظور به ریاست این سازمان، پورمحمدی از معاونت اقتصادی کنار رفت.

انتصاب در دولت چهاردهم

مسعود پزشکیان در ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ طی حکمی پورمحمدی را به ریاست سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد.

 

در مورد سید حمید پورمحمدی در ویکی تابناک بیشتر بخوانید

 

نظر شما