شناسهٔ خبر: 68049003 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موافقت وزیر نیرو با تخصیص ۴۰۰ میلیارد ریال برای رفع کم‌آبی سه شهر سمنان

سمنان - ایرنا - نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، از موافقت علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو با پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال برای حل مشکل آب آشامیدنی شهرهای مهدیشهر، شهمیرزاد و درجزین در استان سمنان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، بنا بر آنچه در صفحه مجازی عباس گلرو نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی آمده است: علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در دیدار با نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال برای ساخت مخزن آب، اصلاح شبکه انتقال و حفر و تجهیز چاه برای شهرهای مهدیشهر، شهمیرزاد و درجزین موافقت و دستور لازم صادر کرد.

موافقت وزیر نیرو با تخصیص ۴۰۰ میلیارد ریال برای رفع کم‌آبی سه شهر سمنان

گلرو در دیدار با وزیر نیرو وضعیت، آب آشامیدنی حوزه انتخابیه سمنان، مهدیشهر و سرخه را بحرانی دانست و بر ضرورت توجه جدی وزارت نیرو به رفع این مشکل تاکید کرد.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی از وزیر نیرو خواست که تقویت اعتبار برای تسریع در اجرای طرح آبرسانی به این حوزه انتخابیه، افزایش میزان آب آشامیدنی سرخه از حوزه نمرود، تامین آب آشامیدنی شهرهای مهدیشهر، شهمیرزاد و درجزین با ساخت مخزن ذخیره آب و اصلاح شبکه انتقال و حفر و تجهیز چاه مورد توجه قرار بگیرد که وزیر نیرو در پاسخ به درخواست‌ها دستورات لازم را صادر کرد.

موافقت وزیر نیرو با تخصیص ۴۰۰ میلیارد ریال برای رفع کم‌آبی سه شهر سمنان

ضرورت اهتمام بر رفع مشکل کم‌آبی سمنان

به گزارش ایرنا، استان سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد و صرفه‌جویی ۱۷۸ میلیون مترمکعبی آب در سند سازگاری با کم آبی استان تا سال ۱۴۰۵ هدفگذاری شده است.

طبق گزارش‌ها، خروجی آب چشمه روزیه سمنان به عنوان منبع تامین آب این شهر از ۵۴۰ لیتر بر ثانیه در سال ١۴٠٠ به ۳۴۵ لیتر در ثانیه در سال ١۴٠١ و به کمتر از ۲۵۰ لیتر بر ثانیه در بهار ۱۴۰۲ کاهش یافت.

ورودی آب چشمه گل‌رودبار از دیگر منابع تامین آب شهر سمنان نیز از ۱۶۰ به ۱۱۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافت و در مجموع نیاز آب آشامیدنی استان سمنان ۹۸۵ لیتر بر ثانیه، اما ظرفیت تامین آب استان ۸۳۰ لیتر بر ثانیه است.

میانگین بارندگی‌ استان سمنان در سال بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیمتر، در کشور ۲۵۰ میلیمتر و تبخیر چنان در استان سمنان بالا است که اگر میزان آبی در ارتفاع ۲ متر و ۲۰ سانتیمتر زیر نور آفتاب داشته باشیم، در یکسال تبخیر می‌شود و این موضوع نشان از بحران کم‌آبی در سمنان است.

طبق آمارها، یک میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعب برای پاسخ به نیاز استان سمنان، آب استحصال می‌شود و از مجموع آب استحصالی برای رفع نیاز آبی سمنان تنها ۳۰ درصد آب باکیفیت است و دیگر چاه‌های آب دارای هدایت الکتریکی(ec) بالا است.

۸۲۴ میلیون مترمکعب آب مصرفی استان سمنان از محل منابع آب زیرزمینی شامل چاه، چشمه و قنات و ۱۹۲ میلیون متر مکعب از محل منابع آب‌های سطحی شامل رودخانه و نهرها تامین شده است.

از میزان آب مصرف شده از محل منابع آب زیرزمینی، ۸۳ درصد در بخش کشاورزی، ۱۳ درصد در بخش آشامیدنی و چهار درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود و از ۱۹۲ میلیون متر مکعب آب سطحی مصرف شده، ۹۳ درصد در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و یک درصد در بخش صنعت است.

نظر شما