شناسهٔ خبر: 68048596 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هم‌زمان با روز خبرنگار؛

۲۵ سرآمد ادبی کشور معرفی می‌شوند

تهران- ایرنا- نخستین رویداد ملی سرآمدان ادبی ۱۷ مردادماه هم‌زمان با گرامیداشت روز خبرنگار برگزار و ۲۵ سرآمد ادبی کشور معرفی می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و اموزش ایرنا از بنیاد ملی نخبگان، دبیر اجرایی نخستین رویداد ملی سرآمدان ادبی درباره نحوه برگزاری این رویداد ملی گفت: نظر به اهمیت گستره دایره نخبگانی در حوزه‌های ادبی، هنری و مهارتی، بنیاد ملّی نخبگان بر اساس شیوه‌نامه فرایند شناسایی آحاد اجتماعات ادبی را در رده «سرآمد ادبی» در سه بخش «شعر»، «نویسندگی» و «پژوهشگری» در سال ۱۴۰۲ آغاز کرده و تسهیلات ویژه‌ای را به برگزیدگان ادبی کشور اعطا می‌کند و به همین منظور رویداد ملی سرآمدان ادبی به منظور شناسایی و تکریم سرآمدان ادبی و تسهیل مسیر اثرگذاری و الگوسازی از آنها برگزار می‌شود.

سعید منتظری افزود: بر همین اساس اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص انجام و روندهای موثر در حوزه شناسایی، گزینش و داوری در جلسات متعددی با حضور متخصصان امر بررسی شد و دبیرخانه اجرایی رویداد آغاز به کار کرد.

وی گفت: فراخوان رویداد ملی سرآمدان ادبی بهمن ماه ۱۴۰۲ منتشر شد و در اختیار تمامی مراکز حوزه‌های هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیادهای نخبگان استانی و مراکز و نهادهای هنری که می‌توانستند در شناسایی نخبگان ادبی یاری‌گر بنیاد ملی نخبگان باشند، قرار گرفت و از طریق رسانه‌های کشور اطلاع‌رسانی شد.
وی درباره روند ثبت‌نام داوطلبان در این رویداد ادبی گفت: ثبت‌نام به صورت خوداظهارانه بوده و شناسایی فعال در سایتی به همین منظور و در چهار حوزه شعر، داستان، ناداستان و تحقیقات ادبی، تا ۱۵ اسفند ماه ادامه یافت و بلافاصله روند داوری آغاز شد و بر اساس رویکرد شناسایی فعال بنیاد ملی نخبگان و به درخواست بنیاد نخبگان از متخصصان، استادان دانشگاه‌ها و افراد صاحب‌نظر در حوزه‌های مذکور اسامی سرآمدان ادبی از نگاه کارشناسانه به همراه شرح حال علمی در اختیار دبیرخانه رویداد قرار گرفت.

دبیر اجرایی رویداد سرآمدان علمی به برگزاری چندین دوره پایش اولیه در میان بیش از ۴۰۰ فرد معرفی شده اشاره کرد و گفت: پس از پایش اولیه، افراد انتخاب شده به کارگروه‌های تخصصی معرفی شدند و در ادامه داوران متناسب با شرح علمی افراد و بر اساس شیوه نامه بنیاد، ۲۵ سرآمد ادبی را به شورای شناسایی بنیاد ملی نخبگان معرفی کردند.

منتظری گفت: در این بخش نیز افراد بر اساس معیارها و شاخص‌های شیوه‌نامه مورد ارزیابی قرار گرفتند که در نهایت افراد برگزیده به قائم مقام و ریاست بنیاد ملی معرفی شدند که این افراد انشالله طی مراسمی در روز چهارشنبه ۱۷ مرداد ماه با حضور مسئولان تجلیل می‌شوند.
رئیس بنیاد نخبگان قم به اهداف برگزاری این رویداد پرداخت و افزود: شناسایی معرفی و الگوسازی از سرآمدان ادبی همچنین بهره‌مندی از تخصص آنها در زمینه شاگرد پروری و کمک به رشد و تعالی افراد و استعدادهای ادبی در مسیر نخبگی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این رویداد به شمار می‌رود.

تکریم از دو نفر از مفاخر ادبی و فعالان اثربخش حوزه ایران فرهنگی

منتظری از تکریم دو تن از مفاخر ادبی کشور در این رویداد خبر داد و گفت: در این رویداد از دو نفر از سرآمدان ادبی کشور که عمر خود را صرف شاگردپروری و تعالی زبان و ادبیات فارسی کرده و مایه فخر و مباهات کشور هستند تجلیل می‌شوند.

وی اضافه کرد: در حوزه ایران فرهنگی و از میان کسانی که در حوزه بین‌الملل خدمات بی‌بدیلی در زمینه زبان و ادب فارسی انجام دادند نیز قدردانی خواهد شد.

نظر شما