شناسهٔ خبر: 68048419 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

۸۰ درصد کودکان زیر یکسال همدان با شیر مادر تغذیه می‌شوند

کارشناس شیرمادر معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه ۸۰ درصد کودکان زیر یکسال استان با شیر مادر تغذیه می‌شوند، گفت: ۴۹ درصد از کودکانی که تغذیه با شیرمصنوعی دارند از سیستم بهداشت، شیرمصنوعی یارانه‌ای دریافت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

زهرا سهل البیع در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در رابطه با اقدامات در نظر گرفته شده برای نوزادان محروم از شیر مادر، اظهار کرد:  بهترین تغذیه برای نوزاد شیرمادر خودش است، که لازم است همه کودکان با شیرمادر تغذیه شوند اما اگر به دلیلی مثل مرگ مادر کودک محروم از شیرمادر باشد دولت شیرخشک یارانه‌ای برای این نوزادان در نظر گرفته است که پس از تایید در کمیته تجویز شیرمصنوعی تعلق می‌گیرد.

سهل البیع افزود: به نوزادانی شیر مصنوعی تعلق می‌گیرد که نمودار رشد نامطلوب داشته، چندقلویی، بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج مادر، برخی داروها و مواد رادیو اکتیو که مادر استفاده می‌کند، جدایی والدین درصورتی‌ که نگهداری فرزند بر عهده پدر باشد، فوت مادر و فرزند خواندگی است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد شیرخواران استان تا پایان شش ماهگی به‌ صورت انحصاری فقط از شیرمادر تغذیه می‌کنند، تأکید کرد: تغذیه انحصاری با شیر مادر تا سن شش ماهگی (۱۸۰ روزگی) از اهمیت بالایی در ارتقای سلامت شیرخواران برخوردار است بنابراین به تمام مادران توصیه می‌شود در شش ماه اول زندگی شیرخوار به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

وی تصریح کرد: در استان همدان ۸۰ درصد شیرخواران زیر یکسال با شیرمادر و ۲۰ درصد نیز با شیرمصنوعی تغذیه می‌شوند که ۴۹ درصد از این کودکان از سیستم بهداشت، شیرمصنوعی یارانه‌ای دریافت می‌کنند که پس از بررسی کارکنان بهداشتی و بر اساس دستورالعمل تجویز شده است.

سهل‌البیع با تأکید براینکه ۵۱ درصد مادران نیز از شیرمصنوعی بدون مشورت با کارکنان بهداشتی و توصیه سایر افراد از داروخانه و بازار آزاد تهیه می‌کنند، گفت: تغذیه با شیر مادر برای رشد و تکامل شیرخوار حیاتی است و کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند دارای ضریب هوشی بالاتر، تکلم روان‌تر، ارتباط عاطفی قوی‌تر با مادر و تربیت‌پذیری بهتر هستند.

وی افزود: در کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده‌اند بیماری‌های اسهالی، عفونت‌های تنفسی، عفونت ادراری، آلرژی و آسم، پوسیدگی دندان، سو تغذیه و چاقی، بیماری‌های بدخیم و سرطان کمتر دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ترکیب شیر مادرانی که نوزاد نارس دارند با بقیه مادران متفاوت است، بیان کرد: بهترین تغذیه برای نوزادان نارس، شیر مادر است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن آنها می‌شود. ضمن اینکه این نوزادان زودتر از بیمارستان مرخص می‌شوند و در سنین بزرگسالی نیز از ضریب هوشی بالاتری برخوردار هستند.

این مقام مسئول با تأکید براینکه تغذیه با شیر مادر یک غذای طبیعی و تجدیدپذیر است که بدون آلودگی و بسته‌بندی، تولید و ارائه می‌شود،  افزود: ترکیب شیر مادر بر حسب سن شیرخوار و تغییر نیازهای او و حتی در هر وعده، تغییر می‌کند. در هنگام بیماری مادر ترکیب شیر مادر تغییر کرده و به دفاع کودک علیه بیماری‌ها کمک می‌کند.

سهل البیع تصریح کرد: در مادرانی که شیرخوارشان را با شیر خود تغذیه می‌کنند سرطان‌های پستان، تخمدان، دهانه رحم و نیز پوکی استخوان، سنگ کیسه صفرا، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی کمتر است.

انتهای پیام

نظر شما