شناسهٔ خبر: 68048129 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

آشنایی با وزیرخارجه‌ای که در اوج تنش‌ها به تهران آمد/ ایمن الصفدی کیست؟

ایمن الصفدی وزیرخارجه اردن در اوج تنش های تهران ـ تل آویو به تهران سفر کرد. او سیاستمداری است که از حرفه روزنامه نگاری وارد عالم سیاست شد و در پادشاهی اردن جایگاه ویژه ای پیدا کرد. گزارش زیر نگاه به سوابق و زندگی شخصی او دارد.

صاحب‌خبر -

ابوالفضل خدائی: نام کامل وزیر خارجه اردن أیمن حسین الصفدی است. او یکی از شخصیت های برجسته سیاسی در اردن محسوب می شود. دلیل آن هم توانایی های دیپلماتیک او در برقرار ارتباط و تعامل است. اولین سوابق او در حرفه مورد علاقه اش یعنی روزنامه نگاری در هفته نامه انگلیسی «جروزالم استار» رقم خورد که روزنامه «الدستور» را منتشر می کرد.  الصفدی در سال ۱۹۶۲ میلادی در شهر زرقا به دنیا آمد و در مقطع کارشناسی در رشته ادبیات انگلیسی در دانشگاه یرموک در شمال اردن تحصیل کرد. وزیر خارجه اردن همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته ارتباطات جمعی از دانشگاه بیلور واقع در تگزاس در ایالات متحده است.

الصفدی در جریان تغییر وزرای خارجه در اواسط ژانویه سال ۲۰۱۷ به عنوان وزیر خارجه منصوب شد و جانشین ناصر جوده شد که از سال ۲۰۰۹ این سمت را در دولت های متوالی اردن برعهده داشت. طارق المومنی رئیس سندیکای روزنامه‌نگاران اردن، الصفدی را «سیاستمدار برجسته و حرفه‌ای رسانه‌ای» توصیف می کند. به باور کارشناسان و ناظران دلیل انتصاب الصفدی به ریاست وزارت خارجه بهبود روابط اردن با دولت وقت آمریکا یعنی دونالد ترامپ بود.

آشنایی با وزیرخارجه‌ای که در اوج تنش‌ها به تهران آمد/ ایمن الصفدی کیست؟

الصفدی که به روابط نزدیک با کاخ سلطنتی شهرت دارد به دلیل اظهاراتش علیه اعتراضات مردمی در سال ۲۰۱۱ مورد انتقاد قرار گرفت. اعتراضاتی که در آن پادشاهی اردن با اعتراض مردم نسبت به فساد دولتی و تورم مواجه بود. او در آن زمان به شبکه خبری سی ان ان آمریکا گفت: «آنچه در حال رخ دادن است در مقایسه با ناآرامی در تونس حاشیه‌ای است.» اشاره او به انقلابی بود که موجب سرنگونی دولت زین العابدین بن علی، رئیس جمهور تونس شد.

مخالفانش او را متهم می کنند که در برخورد با کارمندانش مغرور بوده و باعث ایجاد دشمنی در اطرافیانش می شود، اما مردی که در نظر و تصمیم گیری تنها به نظر می رسد ترجیح می دهد جزییات کارش را خودش بدون تکیه بر اطرافیانش مدیریت کند.

در ادامه مهمترین مناصب الصفدی را می خوانید:

مشاور پادشاه اردن یعنی ملک عبدالله دوم

سردبیر روزنامه الاتحاد امارات

مدیر مسئول و نویسنده روزنامه الغد

سخنگوی رسمی نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق

مدیر کل شرکت رادیو و تلویزیون اردن

سردبیر مسئول روزنامه جردن تایمز 

مدیر بخش رسانه دربار شاهنشاهی هاشمی

مسئول رسانه ای شاهزاده حسن بن طلال

نویسنده و خبرنگار تلویزیونی در اردن برای بسیاری از رسانه های معتبر عربی و بین المللی

 از اعضای هیئت مدیره رادیو و تلویزیون اردن و شورای عالی رسانه 

معاون نخست وزیر در سال ۲۰۱۰ 

زندگی شخصی و خانواده

وزیرخارجه اردن با زنی به نام دینا مرعی ازدواج کرده است. این زن تاجر بنیانگذار شرکت زین جردن است که در زمینه ارتباطات فعالیت می کند.

همسر وزیرخارجه اردن در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل کرده و به ترتیب دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد را از دانشگاه آمریکایی بیروت و هاروارد گذرانده است. او یک چهره برجسته و سرشناس در حوزه تجارت در اردن محسوب می شود و به خاطر دستاوردهایش جوایز متعددی دریافت کرده است. او در سال ۲۰۱۴ از سوی مجله فوربز به عنوان یکی از ۲۰۰ زن قدرتمند جهان انتخاب شد. او همچنین عضو مجمع جهانی رهبری زنان است.

سفر به ایران

وزیر امور خارجه اردن طی سفر روز گذشته خود به تهران (چهاردهم مردادماه) و در اوج تنش های تهران ـ تل آویو به تهران سفر کرد و در این باره تصریح کرد که حامل پیامی از جانب رژیم صهیونیستی نیست. وی هدف اصلی سفرش را حل و فصل این اختلافات به منظور تأمین منافع دوجانبه اعلام کرد.  وی گام نخست برای ممانعت از تشدید تنش‌ها در منطقه را توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه محسوب کرد.

آشنایی با وزیرخارجه‌ای که در اوج تنش‌ها به تهران آمد/ ایمن الصفدی کیست؟

۳۱۱۳۱۱

نظر شما