شناسهٔ خبر: 68047230 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

نیروی توانمند اولویت بازار کار است - اکونیوز

اقتصاد ایران: رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اهتمام به مهارت آموزی گفت: سیاست مهارت نیروی کار دستور برنامه توسعه هفتم است و با تغییر دولت‌ها خللی در اجرای آن ایجاد نمی‌شود.

صاحب‌خبر -
- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، اشتغال جوانان با شاخص‌های اصلی رشد اقتصادی و توسعه کشور مرتبط بوده و بر اساس نیاز بازارهای مختلف به منابع انسانی پیوند می‌خورد. نیروی انسانی فاقد مهارت (مهارت‌های عملی) نمی‌تواند به اشتغال دست یافته و گاه در چرخه اشتغال، از حلقه کارگری ساده (فاقد نیاز به مهارت و تخصص) نیز باز می‌ماند؛ از بنیاد خود زمینه رشد و شکوفایی را سلب کرده و فرصت راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک را نیز به ویژه در صورت نبود سرمایه از دست می‌دهد. براساس برخی از گزارشات رسمی و غیررسمی هم مهارت‌آموزان بیش از دانش‌آموختگان دانشگاهی در بازار کار متقاضی داشته و این مساله هم حاکی از اهمیت مهارت‌آموزی و فراگیری تخصص در کنار علم‌آموزی است.

علی بابایی کارنامی, رئیس کمیسون اجتماعی مجلس درباره اهمیت مهارت می گوید:اهتمام به مهارت؛ اولویت اول توانمندسازی نیروی انسانی در بازار کار کشور است.

وی با اشاره به اینکه به عنوان سفیران مهارت باید زیرساخت‌های ارتباط موضوع مهارت نیروی کار از ابتدا تا قبل از ورود به دانشگاه با نیروهایی که مسیرشان به سمت مهارت است را فراهم کنیم بیان کرد: مهارت اولویت اول توانمندسازی نیروی انسانی در بحث بازار کار است که باید به آن اهتمام داشته باشیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه با تأکید بر اینکه سیاست مهارت نیروی کار دستور برنامه توسعه هفتم است و با تغییر دولت‌ها خللی در اجرای آن ایجاد نمی‌شود؛ افزود: هر دولتی که سر کار باشدباید قوانینی که در مجلس تصویب شده را اجرایی کند؛ خوشبختانه از این جهت که خود آقای پزشکیان در همین مجلس حضور داشته و در تصویب همین قوانینی که ما ادعا می‌کنیم بهترین قوانین است، نقش‌آفرینی کردند؛ مقید خواهند بود این قوانین را اجرایی کنند.

*تعداد اشتغال افراد آموزش مهارت دیده

مهرداد عظیمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه در دولت سیزدهم بیش از 4میلیون و 700هزارنفر دوره آموزش مهارت داشتند که نسبت به مدت مشابه گذشته، 32درصد رشد داشته است گفت: حدود 80درصد از فعالیت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه ای، به اشتغال منجر می‌شود.

 وی  درباره اینکه چه تعداد از افرادی که آموزش مهارت می بینند اشتغال پیدا می کنند گفت: در حوزه آموزش مهارت در دولت سیزدهم تا به امروز ما بیش از 4میلیون و 700هزار نفر دوره آموزش مهارت داشته ایم که به نسبت مدت مشابه گذشته، در این بخش 32درصد رشد داشتیم.در بخش سنجش صلاحیت حرفه ای بیش از 4 میلیون و100 هزار نفر آمار ثبتی ما در سامانه پرتال ما است که بازهم به نسبت مدت مشابه 42درصد در این حوزه رشد داشته ایم. در بحث صدور مجوز‌های آموزشگاه‌های آزاد، درحال حاضر با فعالیت ثبت 36هزار آموزشگاه آزاد، هزار و 194درصد در این بخش ما رشد واگذاری امر به مردم را شاهد هستیم  که در حال حاضر 60درصد از مأموریت سازمان را مردم و بخش خصوصی انجام می‌دهند.  تقریباً 80درصد از فعالیت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه ای، منجر به اشتغال می‌شود، عدد دقیق 79درصد است.

 انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما