شناسهٔ خبر: 68045260 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

شکاف مردم و حکومت را خطرناک‌ترین ابرچالش دولت چهاردهم می‌دانم

دولت چهاردهم از فضا دادن به جوانان نترسد

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی: عضو هیأت رئیسه جبهه اصلاحات با تأکید بر اینکه در همه تصمیم‌گیری‌ها باید نگاه دولت به مردم باشد، گفت: جبهه اصلاحات همانطور که بعد از تأیید صلاحیت دکتر پزشکیان به ایشان گفت، هر جا ایشان احساس کند ما می‌توانیم برای پیش‌برد برنامه‌های مشترک‌مان کمک کنیم، دریغ نخواهیم کرد؛ تا امروز هم همین کار را کرده‌ایم.

از ستاد انتخاباتی گرفته تا کارگروه‌های شورای راهبری برای پیشنهاد وزرا به ایشان مشارکت کرده‌ایم. البته توجه داریم که هویت خودمان را حفظ کنیم و بر نقش‌مان به عنوان نهادی از جامعه مدنی تأکید کنیم. البته ما می‌دانیم که باید در قبال انتخاب‌مان پاسخگو باشیم و این را با دکتر پزشکیان هم مطرح کرده‌ایم که همواره به عنوان ناظر برای صیانت از تعهدات‌مان به مردم عمل خواهیم کرد.مشروح گفت‌وگوی جماران با رضا سالیانی را در ادامه می‌خوانید:
 
به نظر شما اولویت‌های دولت آقای پزشکیان چیست؟
به نظرم اولویت دولت آقای پزشکیان در همه امور باید «مردم» باشد. یعنی در همه تصمیم‌گیری‌ها نگاهش به مردم باشد و در شنیدن صدای آنان اهتمام ویژه داشته باشد و هر قدم که بر می‌دارد جز به منافع مردم و کشور نیاندیشد. حرکت دولت جدید باید در مسیر عمل به تعهداتی باشد که پیش از این در مرحله تبلیغات به مردم وعده داده شده است. اجرای آن شعارها و بهبود زندگی مردم اولویت داخلی است که نیازمند تمهیدات مهمی از جمله شایسته‌گزینی در انتخاب ارکان دولت است. ایران برای همه‌ی ایرانیان را در شعار و عمل سرلوحه‌ی خویش قرار بدهد.

ما به تغییر خط‌مشی حکمرانی برای اصلاح روندها و سیستم‌ها نیاز مبرم داریم
ما به تغییر خط‌مشی حکمرانی برای اصلاح روندها و سیستم‌ها نیاز مبرم داریم. و در نهایت اینکه عدالت و کارآمدی باید جایگزین مناسبات غیرشفاف شود. اما در کنار توجه به داخل، تقویت روابط بین‌المللی با تبیین لزوم همکاری مشترک برای توسعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دولت آقای پزشکیان باید با ایجاد انسجام در درون، حل و فصل مناقشات خارجی و رفع تحریم‌ها را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.
 
با توجه به اینکه آقای دکتر پزشکیان گزینه رسمی جبهه اصلاحات در انتخابات رئیس جمهوری بوده، جایگاه جبهه اصلاحات در دولت ایشان کجا است؟
اصلاح‌طلبان برای بهبود شرایط قدم به عرصه گذاشته‌اند و خط مشی‌شان برای تغییر ریل حکمرانی و حل مشکلات از طرف جامعه با جواب مثبت مواجه شد. در این انتخابات جبهه ‌اصلاحات موفق شد عاملیت داشته باشد و کاندیدایش در یک رقابت جدی پیروز شود. این به معنای این نیست که جبهه اصلاحات یا در کل اصلاح‌طلبان در رسیدن به پیروزی تنها بودند. هرگز چنین ادعایی وجود ندارد. بسیاری در این پیروزی مشارکت فعال داشتند. حتی ممکن است که دل خوشی از اصلاح‌طلبان هم نداشته باشند، اما همراهی کردند. از اقوام مختلف گرفته تا چهره‌های تأثیرگذار، اقشار و تشکل‌های مختلف در این پیروزی تاثیر گذار بوده‌اند. به نظرم در این پیروزی همه ایران متکثر مشارکت داشت.

اصلاح‌طلبان نتوانستند بخشی از بدنه رأی سابق خود را قانع کنند که در انتخابات حضور پیدا کنند
البته به این مهم بی‌توجه نیستم که اصلاح‌طلبان نتوانستند بخشی از بدنه رأی سابق خود را قانع کنند که در انتخابات حضور پیدا کنند و باید با عملکرد درست این شکاف را ترمیم کنند. اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر بر یک نکته تاکید و اصرار کرده‌اند. اینکه جامعه‌محوری را مبنای کنش‌گری خود قرار بدهند و برای تقویت آن یعنی تحقق جامعه مدنی قدرتمند کوشش کنند. این به معنای غفلت از نقش قدرت در تقویت جامعه نیست. از این روی ما در این انتخابات نقش فعال ایفا کردیم. تصمیم گرفتیم در انتخابات مشارکت داشته باشیم. برای خودمان کاندیداهای اختصاصی تعیین کردیم و به حاکمیت و مردم عرضه کردیم و تصمیم گرفتیم بر سر آنان بایستیم و خوشبختانه موفق هم شدیم.

در کارگروه‌های شورای راهبری برای پیشنهاد وزرا  مشارکت کرده‌ایم
جبهه اصلاحات همانطور که بعد از تأیید صلاحیت دکتر پزشکیان به ایشان گفت، هر جا ایشان احساس کند ما می‌توانیم برای پیش‌برد برنامه‌های مشترک‌مان کمک کنیم، دریغ نخواهیم کرد؛ تا امروز هم همین کار را کرده‌ایم. از ستاد انتخاباتی گرفته تا کارگروه‌های شورای راهبری برای پیشنهاد وزرا به ایشان مشارکت کرده‌ایم. البته توجه داریم که هویت خودمان را حفظ کنیم و بر نقش‌مان به عنوان نهادی از جامعه مدنی تأکید کنیم. البته ما می‌دانیم که باید در قبال انتخاب‌مان پاسخگو باشیم و این را با دکتر پزشکیان هم مطرح کرده‌ایم که همواره به عنوان ناظر برای صیانت از تعهدات‌مان به مردم عمل خواهیم کرد.
 
شکاف مردم-دولت(حکومت) را جدی‌ترین و خطرناک‌ترین ابرچالش دولت چهاردهم می‌دانم
به نظر شما ابرچالش‌های پیش روی دولت‌ چهاردهم چیست؟
دولت چهاردهم با ابرچالش‌های مهمی مواجه است که شکاف مردم-دولت(حکومت) را جدی‌ترین و خطرناک‌ترین آنها می‌دانم. دولت آقای خاتمی و حتی آقای روحانی پشتوانه‌ی مردم پر امید و باورمند را پشت سر خود داشتند، اما دولت چهاردهم از پشتیبانی درصد قابل توجهی از مردم که معترضانه از هرگونه تغییر و اصلاح نامید هستند، محروم است. از این روی کار دولت سخت است، اما باید تمام تلاش خود را برای بهبود شرایط انجام دهد. حل مشکلات معیشتی مردم و نیز حل و فصل برخی گره‌های فرهنگی و اجتماعی و در کل بهبود شرایط ضمن اینکه می‌تواند بدنه رأی دکتر پزشکیان را تقویت کند، می‌تواند قسمت مهمی از مردم ایران که به هر دلیلی از شرکت در انتخابات امتناع کرده‌اند را امیدوار کند. هر چند می‌دانم تحقق این امر خیلی سخت است.

تشکیل ‎دولت ملیِ مدرنِ کارآمد برای توسعه امری ضروری است
چالش دیگر ساختار بروکراتیک ناکارآمد و خسته‌ی کشور است. بالاخره باید همه‌ی آن شعارها در قالب یک ظرف آماده، پخته و عرضه شود. اگر بستر مناسب نباشد، شما مترقی‌ترین برنامه‌ها را هم داشته باشید، ناکام می‌مانید. اهتمام به اصلاح ساختار اداری و مدیریتی کشور باید در اولویت دولت چهاردهم باشد. فساد حاصل انباشت ناکارآمدی و غیرشفاف بودن روندهاست. تشکیل ‎دولت ملیِ مدرنِ کارآمد برای توسعه امری ضروری است. ما نسبت به کشورهای منطقه در توسعه بسیار عقب افتاده‌ایم و باید آن را جبران کنیم. هم منابع انسانی لازم را داریم و هم منابع طبیعی ارزشمند. با تدبیر می‌توان گام‌های عقب افتاده را جبران کرد.
 
 
دولت چهاردهم از فضا دادن به جوانان نترسد
آقای ظریف در شاخص‌های انتخاب کابینه اعلام کرد که امتیاز ویژه برای جوانان در نظر گرفته شده است. نظر شما در این خصوص چیست؟
به دولت چهاردهم یک توصیه‌ی جدی دارم؛ از فضا دادن به جوانان نترسد. به آنها اعتماد کند. نگاهش بلند مدت باشد. ما بدون توجه به اهمیت جانشین‌پروری برای ادامه‌ی راه دچار چالش‌های عمیق خواهیم شد. همین الان هم شکاف نسلی مدیریتی در بین ما بی‌داد می‌کند. این موضوع برای آینده‌ی کشور و جریان ما اهمیت بالایی دارد. نمی‌شود قسمت مهمی از کشور از پرورش و داشتن منابع انسانی با تجربه و کارآمد در آینده محروم شود. امیدوارم نهادهای حاکمیتی و نظارتی با درک این مهم فضا را برای حضور جوانان همسو با دولت چهاردهم هموار کنند.
 
صحبت از جامعه مدنی بدون توجه به احزاب شوخی است
همه بر این نکته واقف هستیم که ما در کشور نظام حزبی و یا احزاب قوی نظیر سایر کشورها نداریم. اما به نظر شما احزاب موجود در کشور چطور می‌توانند به پیشبرد اهداف دولت کمک کنند؟
صحبت از جامعه مدنی بدون توجه به احزاب شوخی است. به عبارتی سخن گفتن از توسعه و پیشرفت منهای احزاب و تشکل‌های مردم‌نهاد شوخی است! هیچ‌کس مدعی نیست احزاب ما دارای استانداردهای لازم هستند، اما به دو روش می‌شود برخورد کرد: اولی پذیرش تحزب و الزامات آن و کمک به تقویت آنها و دیگری نادیده گرفتن تحزب و حرکت در مسیر حذف آنها! معتقدم این روند دقیقا بر ضد توسعه است. حواس‌مان باشد که جامعه مدنی قدرتمند یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور است که دولت چهاردهم باید به آن پایبند باشد.

نظر شما