شناسهٔ خبر: 68044957 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

فریدون عباسی در گفتگو با تابناک/

جنگ ایران و اسرائیل نزدیک است؟/ کولبری امنیت کشور را به خطر می‌اندازد/ راهپیمایی اربعین اسرائیل را مستهلک می کند

فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و نماینده مجلس یازدهم، پیرامون موضوع ترور اسماعیل هنیه به تابناک گفت: مردم نگران جنگ نباشند، ما قدرت جهانی هستیم. یکی از پاسخ‌های ما علیه اسرائیل راهپیمایی اربعین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک، پس از ترور اسماعیل هنیه در قلب تهران، فرضیات پیرامون شعله‌ور شدن درگیری میان ایران و اسرائیل قوت گرفت و این گزاره که «جنگ می‌شود؟» به پرتکرارترین سوال جامعه تبدیل شد.

در همین راستا تابناک با طرحی سوالی از فریدون عباسی، رییس سابق سازمان انرژی اتمی و نماینده مجلس یازدهم، مبنی بر اینکه شرایط فعلی را چگونه برآورد می‌کنید؟ پیگیری کرد.

عباسی در پاسخ به سوال تابناک گفت: ترور اسماعیل هنیه در ایران به معنای ضعف سیستم امنیتی ما نیست و باتوجه به عوامل متعددی نظیر وسعت جغرافیایی و تعدد قومیت‌ها رخداد اتفاقاتی نظیر ترور کاملا طبیعی به حساب می‌آید. ضمن آنکه عبور و مرور در مرزهای ما به راحتی صورت می‌گیرد و افزایش حضور تبعه در کشور مزید بر علت است.

وی ادامه داد: فعالیت‌هایی نظیر کولبری نیز منجر به تشدید وضعیت ناامنی می‌شود. چراکه همراه با کالاهایی که کولبرها وارد کشور می‌کنند ممکن است تجهیزات جنگی یا سلاح‌های خرد شده وجود داشته باشد که قابل تشخیص و نظارت نیست. ضمن آنکه یکی از حامیان اصلی کولبرها مخالفان جمهوری اسلامی هستند که همین جریان حمایتی برای توجیه پرخطر بودن این فعالیت کافیست. 

عباسی افزود: بنابراین با توجه به بستر موجود انتظار بروز چنین رخدادهایی دور از ذهن نیست اما تاکید می‌کنم از ضعف ما هم ناشی نمی‌شود. رژیم صهیونیستی با کشتارهای اخیر خود به دنبال امتیازگیری از حماس است که بعید میدانم نتیجه دهد. 

وی افزود: اسرائیل آخرین تلاش‌های خود برای نجات از نابودی را می‌کند و کشتارهای آن نتیجه‌ای جز به خظر انداختن امنیت اتباع و مقامات خود خارج از مرزهای سرزمین اشغالی را ندارد.

عباسی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال وقوع جنگ است؟ پاسخ داد: خیال مردم راحت باشد، جنگی در کار نیست. ایران یک قدرت نوظهور جهانی است و گروهک‌هایی نظیر داعش را که از حمایت کشورهایی نظیر انگلیس، آمریکا و ... برخوردار بود نابود کرد، بنابراین خطری کشور را تهدید نمی‌کند.

وی درباره اینکه چه پاسخی قرار است به اقدام اخیر اسرائیل مبنی بر ترور اسماعیل هنیه در خاک ایران  داده شود؟ بیان کرد: ما باید اقدام اسرائیل را با شدتی که مناسب و قابل تشخیص است بدهیم.

عباسی عنوان کرد: راهپیمایی اربعین به خودی خود یکی از عملیات های نرم علیه اسرائیل به شمار می‌آید. رژیم صهیونیستی نیز به این موضوع اشراف دارد و آن را تهدید تلقی می کند. لشکر 20 میلیونی که در این راهپیمایی شرکت می‌کنند با هدف آزادی قدس است و این روند به مرور رژیم صهیونیستی را مستهلک می‌کند.

او در پایان نسبت به پاسخ سخت ایران گفت: پاسخ جمهوی اسلامی به اقدام رژیم صهیونیستی سخت خواهد بود اما نمیتوان درباره جزئیات آن صحبت کرد. ضمن آنکه توصیه من چنین است که با تاخیر وعده صادق را اجرایی کنیم تا در به هم خوردن آرامش و فلج کردن سیستم اداری آن ها تاثیر بگذاریم.

نظر شما