شناسهٔ خبر: 68044888 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

چمران:

زاکانی شهردار تهران می‌ماند/ سرانجام خرید تراموا

رییس شورای شهر تهران در واکنش به احتمال تغییر در مدیریت شهری گفت: قاعدتاً شرایط به صورتی است که اگر ما مسیر را ادامه دهیم به صلاح شهر و برنامه‌های شهری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در نشست خبری اظهار داشت: نیمی از بودجه شهرداری برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است.

وی با تأکید بر اینکه قرارداد مترو هیچ مشکلی ندارد و اگر ما این قرارداد را اجرایی نمی‌کردیم به کلی لغو می‌شد، تصریح کرد: ما این قرارداد را اجرایی کردیم و ۶۳۰ دستگاه را به ۷۹۰ دستگاه افزایش دادیم که البته باید هزار و ۵۰ واگن باشد. مشکلات اتوبوس نیز در وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه تا جایی که پیش رفته اند، حل شده اما اجرای آن هنوز حل نشده است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری توان تحقق ۱۵ درصد پیش پرداخت را دارد اما باید از بودجه دیگر بخش‌ها پرداخت کند، گفت: در گذشته هم شهرداری اتوبوس‌های دوکابینه را خود خریداری کرد. پارت اول ۲۵۰ میلیون تومان و پارت دوم ۸۵۰ میلیون تومان بود اما امروز رقم همان اتوبوس‌ها به ۱۴ میلیارد تومان رسیده است. شهرداری می‌تواند پرداخت کند اما به صلاح نمی‌بینیم. دولت نمی‌گوید مبلغ را نمی‌دهیم و دستور پرداخت هم داده شده اما پرداخت در بزنگاه عملیاتی نشده است.

وی درباره انتخابات هیأت رئیسه و حواشی صحن شورای شهر همچنین احتمال تغییر در بدنه شهرداری افزود: در این موضوع پیش بینی نمی‌کنم ولی قاعدتاً شرایط به صورتی است که اگر ما مسیر را ادامه دهیم به صلاح شهر و برنامه شهری است مگر مشکل خاصی به وجود آید.

رئیس شورای شهر تهران درباره سرانجام تراموا گفت: تراموا فعلاً عملیاتی نمی‌شود چون مصوبه شورای شهر ندارد و فعلاً نمونه نمایشی است، زمانی که این موضوع تصویب، در برنامه گنجانده شود و بودجه تأمین شد شهرداری آن را خواهد خرید ولی نمونه تراموا را بیاورد اشکالی ندارد.

وی افزود: شورای عالی ترافیک موضوع تراموا را تصویب کرده ولی مصوبه شورای شهر کنونی را ندارد با ایجاد تراموای ریلی وسط خیابان تهران به لحاظ شهرسازی و ترافیکی موافق نیستم ولی با تراموای چرخ لاستیکی مشکلی ندارم. صلاح نیست در این شرایط تهران در خیابان‌های باریک ریل گذاری کرد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه ما تلاش زیادی در دوره ششم داشتیم که طرح‌های نیمه تمام را تکمیل و طرح‌های جدید را آغاز کنیم، اظهار کرد: پروژه‌ها وقتی متوقف شود و دوباره قصد بر راه اندازی آن باشد، سخت‌تر از زمانی است که بخواهیم طرحی را آغاز کنیم. از ابتدای دوره ششم بنا را بر این گذاشتیم که طرح‌های باقی مانده از دوره چهارم که به اتمام نرسیده بود، به پایان برسانیم.

وی افزود: آزادراه شهید شوشتری یکی از طرح‌های بزرگ شهر ماست، در این دوره به پایان نمی‌رسد و قاعدتاً اگر ۹ کیلومتر ابتدایی آغاز شود که گشایش در شرق تهران ایجاد کند، با توجه به عبور از فضای محیط زیستی و ضرورت احداث تونل، بهره برداری به دوره‌های آینده و سال‌های بعد موکول خواهد شد.

چمران با بیان اینکه امتداد بزرگراه یادگار امام به دلیل مشکلات مالی و یا دیگر مسائل رها شده بود، تصریح کرد: کار با جدیت و سرعت دنبال می‌شود و امتداد بزرگراه یادگار امام که از شمالی ترین نقطه شهر آغاز می‌شود و به بزرگراه ساوه می‌رسد، تکمیل شود.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تأمین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس در دوره ششم نسبت به ۶۵ دستگاه دوره قبل زیاد است، تصریح کرد: هرچند از این میزان رضایت نداریم و کارخانجات داخلی نتوانستند به آن میزان که باید اتوبوس‌ها را تحویل دهند و سفارشات اتوبوس‌های خارجی نیز هنوز وارد نشده اند.

چمران با بیان اینکه ما بسیاری از اقدامات را انجام دادیم و قراردادها را منعقد کرده ایم و باید در لحظات آخر هزینه‌ها پرداخت و موافقت نامه‌ها دریافت شود، گفت: امیدواریم رئیس جمهور با تغییراتی که ایجاد می‌کند، بر بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی تأثیری نداشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید ۴۰ درصد حمل و نقل عمومی توسط مترو باشد، اظهار کرد: مترو حمل و نقل انبوه‌بر و پاک است. خیابان‌های پایتخت کم عرض هستند و مشکل ساز می‌شوند. اتوبوس اگر به ۳۰ درصد هم برسد خوب است اما مترو باید ۴۰ درصد از سهم حمل و نقل را به خود اختصاص دهد. برای جمعیت جدید تهران چهار خط پیش بینی شده ضروری است و البته خطوط اکسپرس نیز پیش بینی شده که در آینده بررسی خواهد شد.

چمران در رابطه با حریم فرودگاه مهرآباد خاطرنشان کرد: نامه مستدلی به سازمان هواپیمایی ارسال شده و قول دادند که قرار نیست مردم آزاری کنند و مشکل حریم را رفع خواهند کرد. گروهی در خصوص این موضوع بررسی انجام دادند و پیگیری صورت گرفت.

وی افزود: شهرداری حق ندارد در شهرک‌های محصور ورود کند و این شهرک‌ها هم می‌خواهند محصور باشند و هم می‌خواهند شهرداری تمام خدمات را ارائه کند. وقتی شهرک محصور است آسفالت و فضای سبز و دیگر امور به عهده همان شهرک است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه شهرداری نسبت به تمام شهرها در نوسازی بافت فرسوده جلوتر است با اینکه بافت فرسوده تهران از دیگر شهرها به لحاظ وسعت بسیار گسترده‌تر است، خاطرنشان کرد: قرار بر این بود بافت ناکارآمد مطرح شود و در این صورت میزان بافت از چهار هزار و ۵۰۰ هکتار به بیش از ۶ هزار هکتار خواهد رسید. ریزدانگی و عدم دسترسی مناسب و ناپایداری از ویژگی‌های بافت فرسوده است اما بافت ناکارآمد بیش از این حیطه است.

وی ادامه داد: متأسفانه هیچ دولتی تاکنون سهم ۵۰ درصدی را برای رایگان کردن عوارض بافت فرسوده نداده است. ما حساب کردیم که اگر عوارض در بافت دریافت نکنیم به نفع شهر خواهد بود. ما این موضوع را مطرح کردیم که در بافت ناکارآمد نیز عوارض دریافت نشود. ما در نوسازی بافت فرسوده از دیگر شهرها جلوتر هستیم اما راضی نیستیم. شهرداری وظیفه‌ای در تخریب و نوسازی ندارد و این کار انبوه سازان و مردم است.

چمران با بیان اینکه واحدهای مسکونی در بافت ناکارآمد و فرسوده تجمیع خواهند شد تا از ریزدانگی خارج شوند، گفت: انبوه سازان نیز باید قطعه سازی کنند و اگر نوسازی یک منطقه توسط انبوه ساز صورت بگیرد، مشکلی در تأمین پارکینگ و سرانه فضای سبز و دیگر بخش‌ها ندارد. ما تاکنون سه جلسه با سازندگان برگزار کردیم.

رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه دادستانی دعوت کرده که وضعیت ساختمان‌های ناایمن را بررسی کنیم، گفت: با ورود دادستانی ساختمان‌های پرخطر ملزم به ایمن سازی شده اند. تیمی از بخش‌های مختلف همچون ستاد بحران تشکیل شدند تا بررسی‌ها را انجام دهند.

وی در خصوص ساخت دروازه قرآن در تهران هم گفت: دیروز نامه‌ای به تولیت آستان حضرت امام ارسال کردیم و جلسات مختلفی برگزار شد؛ محلی در دروازه جنوبی تهران مقابل مرقد حضرت امام (ره) پیش بینی کرده ایم که باید نقطه خاص آن با کار تخصصی مشخص شود و البته باید جایگاهی که در آن عوارض دریافت می‌شود، حذف شود. باید پلیس، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری در جلسات حضور داشته باشند.

چمران افزود: بلندمرتبه هایی که کنار هم ساخته می‌شوند، به دلیل دید به یکدیگر و سایه‌ای که روی هم دارند، از لحاظ قوانین شهرسازی مشکل دارند و باید با فاصله مشخصی ساخته شوند. ایجاد آسمان خراش در شهر هنر نیست زیرا که می‌تواند برای ساکنین اطراف مشکل ساز باشد. بلندمرتبه سازی ضوابطی دارد که در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب نشده است. ما ضوابط را به این شورا دادیم و گفتند که ما مشخص کنیم که بلندمرتبه‌ها در چه بخش‌هایی ساخته شود که هنوز به نتیجه نرسیده است. ساخت ساختمان‌های بالای ۱۲ طبقه باید مجوز شورای عالی معماری و شهرسازی را داشته باشد و هفت معاون وزیر در مورد آن نظر می‌دهند و شهرداری نمی‌تواند مجوز آنها را صادر کند.

نظر شما