شناسهٔ خبر: 68044636 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سردار سلامی:

شهادت صدها خبرنگار، نشان دهنده روح فداکاری در جامعه خبرنگاری جهان است

تهران-ایرنا- فرمانده کل سپاه گفت: به شهادت رسیدن صدها خبرنگار در یکی از سهمگین‌ترین، غریبانه‌ترین و مظلوم‌ترین حوادث جهان نشان دهنده روح فداکاری، جوانمردی و احساس عمیق و باورهای وسیع در میان جامعه خبرنگاری جهان است.  

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، سردار سرلشکر حسین سلامی روز دوشنبه در همایش تجلیل از خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار که در سالن اجتماعات دانشگاه جامع انقلاب اسلامی برگزار شد اظهار داشت: شهادت فرمانده بزرگ جبهه مقاومت اسلامی رییس دفتر سیاسی حماس اسماعیل هنیه را تسلیت عرض می‌کنم.

وی افزود: جهان، جهان غلبه حوادث و راهبردهاست. ما با فراوانی و تکرار حوادث بزرگی روبه رو هستیم که نرخ زمانی این حوادث در طول زمان در حال گسترش است. زمانی قدرت‌ها تصمیم می‌گرفتند حوادثی بیافرینند. اما اکنون حوادثی رخ می‌دهد و قدرت‌ها به دنبال اتخاذ راهبردهایی برای تقابل با این حوادث هستند.

سرلشکر سلامی ادامه داد: صدها شهید خبرنگار در یکی از سهمگین‌ترین، غریبانه‌ترین و مظلوم‌ترین حوادث جهان نشان دهنده روح فداکاری، جوانمردی و احساس عمیق و باورهای وسیع در میان جامعه خبرنگاری جهان است.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه جهان همانگونه ساخته می‌شود که انسان‌ها می‌اندیشند، عنوان کرد: انسان‌ها جهان را آنگونه می‌سازند که افکار و عقاید و اندیشه‌های آنان شکل می‌گیرد بنابراین این که می‌گوییم جهان، جهان نبرد روایت‌ها و غلبه کلمات است و واژه‌ها صاحب قدرت و انرژی هستند چرا که دنیا و قرن، قرن مرگ فاصله‌هاست.

سردار سلامی اظهار داشت: دنیای غرب، انسان را به عنوان یک سیستم باز معرفی می‌کند و ذهنیت انسان را یک ساختار معنابخش درونی می‌داند که این ساختار از طریق چند عنصر با محیط بیرون در ارتباط است و تا زمانی که این ارتباط وجود دارد آرامش هم وجود دارد.

وی ادامه داد: اکاذیب، شایعه‌ها و داستان‌های ساختگی و نظریه‌های غیر واقعی را می‌بینید و مجبور می‌شوید آنها را تکذیب کنید. در عالم جهانی امروز بویژه کسانی که به حقیقت پایبند نیستند و روش‌هایشان با ارزش‌هایشان متفاوت است و برای رسیدن به اهدافشان از هر ابزاری استفاده می‌کنند. آر تی فکت‌ها تولید می‌شوند اما وجود ندارند.

وی افزود: تروریسم و ترور با مصادیقی ساخته می‌شوند که مفاهیم و مصادیق هیچ خویشاوندی با هم ندارند اما تلاش می‌کنند این انطباق را صورت دهند.

سردار سلامی افزود: بعد از ارزش‌ها هنجارهاست که صحیح و غلط را از هم تشخیص می‌دهد. وقتی یک یا چند عنصر از ساختمان درونی تغییر می‌کند انسان دچار چالش شده و ما را نسبت به داشته‌های خود دچار تردید می‌کنند و ما در قلب این نبرد زندگی می‌کنیم و افکار ما هر روز شکل جدیدی به خود می‌گیرد.

وی افزود: رسالت خبرنگاری همین است؛ ایجاد قدرت تشکیک و تشخیص در جامعه‌. کورشدگی و جهل سیاسی و فرهنگی یکی از خطراتی است که جامعه امروز ما را تهدید می‌کند.

سردار سلامی افزود: خبرنگاران در قلب حوادث حضور دارند و اینها را از نزدیک می‌بینند. در ۱۳ فروردین با یک پدیده نادر و اتفاق پیش‌بینی نشده روبه رو بودیم. حمله به کنسولگری ما و شهید کردن فرماندهان ما. خبرنگار می‌تواند از حوادث کوچک تاثیرات بزرگ بسازد.

وی گفت: شهادت شهید زاهدی ما را به وعده صادق نزدیک کرد. همین حادثه می‌توانست پیامدهای بازگشتی مجددی را داشته باشد. گاهی از یک نقطه یک حجم وسیع شکل می‌گیرد و آغاز یک امتداد و نیم خطی است که پایان آن مشخص نیست‌. گاه یک جغرافیای وسیع و گاه یک حجم و خبرنگار در شکل‌دهی به اینها نقش مؤثری دارد.

سردار سلامی تصریح کرد: بعد از وعده صادق در فضای شهادت رئیس جمهور قرار گرفتیم به انتخابات رسیدیم و پس از آن به شهادت اسماعیل هنیه رسیدیم.

فرمانده سپاه افزود: ارزش‌های حرفه‌ای خبرنگاران خیلی مهم است و همه در خبر اول با هم رقابت می‌کنند و مهم این است که خبر اول صحیح باشد. هر کسی خبر اول را بدهد مرجع آن خواهد بود اما صحت آن و صداقت در بیان اصل مهم است.

وی گفت: خبرنگار دروغ‌پرداز نیست که حقیقت‌بین است تا به مردم شعور و آگاهی دقیق بدهد. دنیای خبرنگاری دنیای آفرینش امید و یا ناامیدی است.

سرلشکر سلامی گفت: به واژه‌هایی که می‌نویسید دقت کنید شاید به تنهایی مشکلی نداشته باشند اما وقتی کنار هم قرار می‌گیرند مهم می‌شوند. هر عمل شما تغییری در جامعه ایجاد می‌کند و ما جامعه‌ای هستیم که به خاطر قرار گرفتن در قلب حوادث نیازمند خبررسانی صحیح هستیم.

وی گفت: خبرنگاران باید در کوه و قلب حادثه آرام باشند تا مروج شجاعت، آرامش و امنیت روانی باشند و دنیای ما پر از ماجراهاست و ما خیلی با خبرنگاران زندگی می‌کنیم. در رزمایش‌ها و خطوط تماس ما با دشمن خبرنگاران همپای ما و حتی جلوتر از ما هستند. خبرنگاران می‌آیند و می‌گویند و به همین دلیل شهید می‌شوند.

وی افزود: خبرنگاری عنصر فداکاری، انسانیت و عاطفه است. خبرنگار با احساس‌ترین عضو جامعه است وگرنه خبرنگار نمی‌شد. ما عضو خنثی نمی‌بینیم. ما این‌ها را درک می‌کنیم و به این حرفه احترام می‌گذاریم‌.

سرلشکر سلامی افزود: خبرنگار به ما اراده راسخ می‌دهد و ثبات قدم ما را نشان می‌دهد و زوایای پنهان حقایق را به ما نشان می‌دهد. نبرد بین ما به عنوان اصحاب انقلاب با دشمنانی است که به دنبال حاکم کردن شیطان  و به دنبال ساختن جهانی مملو از خفقان هستند و آن را آزاد نشان دهند. جهان دیکتاتوری بسازند اما آن را دمکراتیک نشان دهند. 

وی گفت: رژیم صهیونیستی در گهواره ترور رشد کرده و هیچ عنصر شکل دهنده یک ملت از سابقه، هویت و فضیلت را ندارد. گردابی از آتش را پیرامون خود درست کرده‌اندو فکر می کردند با ترور دانشمندان می توانند کشوری را از دست‌یابی به انرژی هسته‌ای باز بدارند. 

فرمانده کل سپاه افزود: آنها رهبر یک جریان انقلابی که به دنیال احیای تعیین حق سرنوشت خود است و بازپس گرفتن سرزمین های غصب شده است. او را در سرزمین دیگری مورد هدف قرار دهند و احساس کنند با این اقدامات توفیقی برای بقای خود به دست می آورند اما وقتی پاسخ محکمی دریافت کنند می فهمند که اشتباه کرده‌اند مدام اشتباه در محاسبه می‌کنند و این بار هم این اشتباه را تکرار کردند. اینها حفر گودال‌هایی به حجم خودشان است که در همین گودال‌ها دفن می‌شوند و باز خواهند چشید و یافت که کی، کجا و چگونه. این پاسخ مبهم و نامعین است. 

وی افزود: خبرنگاران اگر نبودند این جنایت‌های غیر قابل تحمل رژیم جنایتکار و حامیان آن با این پیکرها دفن می‌شد. اگر خبرنگارها نبودند نمی‌توانستیم عظمت‌های  انقلاب اسلامی را به جهان مخابره کنیم. خبرنگاران اندازه‌هارا به خوبی به جهان مخابره می‌کنند. شکوه را به تصویر می‌کشند. احساس مثبتی می‌دهند و عرق به دین، کرامت و فضیلت را برای جوانان زنده می‌کنند.

نظر شما