شناسهٔ خبر: 68043269 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

راه‌حل‌های یک نماینده ادوار برای برون‌رفت از ابرچالش‌های اقتصادی کشور

هادی فرهنگ زاد

یک نماینده ادوار مجلس گفت: دولت چهاردهم علاوه بر تیم اقتصادی قدرتمند، سفرای ایران در کشورهای جهان به خصوص کشورهای دوست و همسایه را باید از اقتصاددانانی انتخاب کند که بتوانند با تعامل اقتصادی سازنده، اقتصاد ایران با دنیا را هماهنگ کنند و موجب افزایش سرمایه‌گذاری در کشورمان شوند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام روح‌الله بیگی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ملت فهیم ایران به رغم همه چالش‌ها و هجمه‌های سیاسی، فرهنگی و فکری داخلی و خارجی پای صندوق‌های رای حاضر شدند و جناب آقای پزشکیان را انتخاب کردند به این امید که ایشان بتواند چالش‌های کشور در حوزه‌های مختلف به خصوص چالشهای حوزه معیشت و اقتصاد را از بین ببرد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نهم ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری هم در جلسه تنفیذ حکم رییس‌جمهور فرمودند «اقتصاد» اساسی‌ترین چالش امروز کشور است. این مسئله به هیچ وجه قابل کتمان نیست که سرپرست‌های خانواده‌ها چه پدرهای شاغل و بازنشسته و چه مادران شاغل و بازنشسته با چالش‌های عدیده معیشتی و اقتصادی روبرو هستند و چه بسا بخش قابل توجهی از آنان نمی‌توانند نیازهای اولیه خانواده‌هایشان را تامین کنند و از این جهت شرمنده آنان هستند.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس نهم گفت: اثر مستقیم اقتصاد هم در نهادها، ادارات و سازمان‌ها، هم در شهرک‌های صنعتی، کارخانجات و تولیدی‌های کوچک و متوسط در تعاونی‌ها و بخش خصوصی و هم در کیفیت زندگی مردم و خانواده‌ها مشهود است.

وی متذکر شد: برخی مقامات مسوول و چهره‌های سیاسی علت اصلی چالش‌های اقتصادی و معیشتی را تحریم‌های اقتصادی غرب می‌دانند. بنده هم با آنان موافقم اما در حد ۳۰ درصد، ۷۰ درصد بقیه مربوط به خودتحریمی‌ها و چالشهای خودساخته و سوء مدیریت‌های اقتصادی است.

بیگی با تاکید بر این‌که «اقتصاد باید با عینک، فکر و اقدام اقتصادی و البته با رویکرد اقتصاد مقاومتی حل شود نه رویکردها و تصمیمات جناحی و سیاسی»، ادامه داد: امیدوارم رییس‌جمهور برای برون‌رفت از این چالش‌های بزرگ فارغ از نگاه سیاسی، تیم اقتصادی قدرتمند، فراجناحی و متخصص انتخاب کند تا در مرحله اول از تشدید چالش‌های اقتصادی پیش‌گیری کند و بعد به سمت تعدیل آنها و سپس در جهت رفع چالش‌ها اقدام شود.

این نماینده ادوار مجلس هشدار داد: جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نمی‌ماند که اگر مدیران اقتصادی در کلیه سطوح عالی و میانی و پایینی با گرایش‌های سیاسی و باندی انتخاب شوند نه تنها از ابرچالش‌های کشور از بین نمی‌روند بلکه کشور در سراشیبی سقوط با سرعت بیشتر طی مسیر خواهد کرد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نهم یادآور شد: نباید فراموش کنیم که امروز کشور در حوزه‌های تولید، صادرات، واردات، سرمایه‌گذاری، جلب توریسم و حوزه بین‌الملل گرفتار ابرچالش‌های بزرگی است. به نظر بنده برای برون رفت از این مسئله باید سفرایی در کشورهای مختلف منصوب شوند که تماما دیدگاه اقتصادی داشته باشند تا بتوانند اعتماد ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی را برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اقتصادی کشور جلب کنند.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس نهم گفت: چالش‌های کشور در اقتصاد آب، اقتصاد خاک، اقتصاد هوا و اقتصاد ادارات به داخل خانواده‌ها و اقتصاد خانوارها رخنه کرده است. در گذشته سرپرست خانواده‌ای که می‌توانست با یک چرخ خیاطی کوچک نیازهای معیشتی و اقتصادی خانواده‌اش را رفع کند امروز از خرید همین چرخ خیاطی ناتوان است یا مردی که در گذشته با کار در اسنپ و تپسی نیازهای معیشتی خانواده‌اش را رفع می‌کرد امروز به دلیل گرانی‌های افسار گسیخته نمی‌تواند نیازهای خانواده‌اش را تامین کند.

بیگی گفت: به جز دهک ۱۰ جامعه بقیه دهکها به خصوص طبقات حقوق‌بگیر کارگر و کارمند امروز از تامین حتی بخشی از هزینه‌های ماه خود ناتوان هستند.

وی در پیشنهادی خواستار فعال و پیوند دیپلماسی سیاسی و اقتصادی کشور در دولت چهاردهم شد و گفت: علاوه بر تیم اقتصادی قدرتمند، سفرای ایران در کشورهای جهان به خصوص کشورهای دوست و همسایه باید اقتصاددانانی باشند که بتوانند با تعامل اقتصادی سازنده، اقتصاد کشورمان با دنیا را هماهنگ کنند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نهم در پایان از رییس‌جمهور خواست تا همه وزرای اقتصادی و غیر اقتصادی دولت چهاردهم را با دید اقتصادی مورد ارزیابی قرار دهد و برای وزارت به مجلس شورای اسلامی معرفی کند تا کشور در همه بخش‌ها به صورت توامان از چالش‌های اقتصادی رها شود.

انتهای پیام

نظر شما