شناسهٔ خبر: 68042678 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پیشکسوت رسانه‌های مکتوب استان مطرح کرد:

مطالبه‌گری رسانه‌ها عاملی موثر در حرکت به سوی توسعه‌یافتگی

ابراهیم‌ عزیززاده

پیشکسوت رسانه های مکتوب استان اردبیل گفت: از میان کارکردهای مهم رسانه، مطالبه گری برای تقویت بنیان های فرایند شهروندسازی را مهم دانست و افزود: در شرایط حاکمیت شهروند بجای شهرنشین، فضیلت های شهروندی می تواند آنها را به مطالبه گری های به حق و حاکمیت دانایی سوق دهد.

صاحب‌خبر -

زعفر احدزاده در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تبیین جایگاه رسانه ها در فرایند توسعه یافتگی جوامع گفت: اگر توسعه عبارتست از فرایند تکاملی درون زایی است که خود را باید در سه شاخص؛ رشد مستمر در همه ابعاد جامعه، از بین رفتن محرومیت و کاهش نابرابری نشان دهد، تبیین علل عدم تحقق چنین مهمی در هر سه شاخص ذکر شده و ترغیب رکن اصلی توسعه، یعنی شهروندان در جهت گیری های مطالبه گرایانه و تسریع چنین اتفاقی، رسالت مهم رسانه ها، سازمان های آموزشی و فرهنگی است تا از جولان در شرایط توسعه نایافتگی فاصله گرفت.

مدیرکل سابق فرهنگی استان افزود: شهروند، تقاضای توسعه دارد و کسی است که حق مشارکت در سرنوشت جامعه و احراز مناصب و جایگاه ها را دارد و از دید چنین شهروندی، حق مشارکت در سرنوشت جامعه تنها به رای دادن محدود نمی شود، بلکه در ابعاد مدنی، اجتماعی ـ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نمود دارد و شهروند، مطالبه و مشارکت حقوق خود را برای زندگی در جامعه در اولویت قرار می دهد و در چنین فضایی حاکمیت و تفوق قانون بر هر اقدام دیگری ارجح است.

احدزاده از میان کارکردهای مهم رسانه، مطالبه گری برای تقویت بنیان های فرایند شهروندسازی را مهم دانست و افزود: در شرایط حاکمیت شهروند بجای شهرنشین، فضیلت های شهروندی می تواند آنها را به مطالبه گری های به حق و حاکمیت دانایی سوق دهد و شهروند و کارکردهای شهروندی زیربنای توسعه یافتگی است که می تواند در عصر پر چالش و شتابان توسعه از جولان در نسخه های ناکارآمد رشد، پیشرفت و نهایتا توسعه، جامعه را نجات دهد و رسانه ها تلاش های پرچالشی را برای داشتن شهروند به جای شهرنشین انجام می دهند و تا تحقق این نماد مهم جامعه مدرن و توسعه یافته در تلاشند.

پیشکسوت رسانه های مکتوب استان در خاتمه، ضمن تبریک روز خبرنگار به صاحبان قلم و رسانه ها که باید رکن اصلی فرایند توسعه باشند، گفت: در شرایطی که حقوق فرهنگی شهروندان به مانند حقوق دیگر مهم جلوه داده نشده و برای مثال؛ همانطور که مشارکت در انتخابات و رای دادن مهم جلوه داده شده و بر حق سیاسی، آن هم در حد رای دادن تاکید شده و حق فرهنگی  و حق اجتماعی ـ اقتصادی اولویتی به مانند حق سیاسی و رای دادن نداشته، کارکرد مهم رسانه ها، مطالبه گری برای گسترش فرهنگ شهروندی، تولید کالاهای فرهنگی مرتبط با شهروندی از نهادها، سیستم‌ها و سازمان های متولی در راستای تسهیل آموزش شهروندی، ایجاد رفاه و مفاهمه برای فرهنگ شهروندی است و تبیین این مهم که شهروند فقط بار و معنا و کارکرد سیاسی با خود به همراه ندارد و خواستار تحقق شاخص های توسعه یافتگی یعنی؛ رشد مستمر اقتصادی، از بین رفتن فقر، محرومیت و نابرابری است.

انتهای پیام

نظر شما