شناسهٔ خبر: 68042632 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

کارشناس اقتصاد سیاسی بین‌الملل:

تحولات داخلی آمریکا، بازار سهام و اقتصاد این کشور را تحت تأثیر قرار داد

کارشناس اقتصاد سیاسی بین‌الملل گفت: آنچه بازار سهام آمریکا را تحت تأثیر قرار داد، احتمالات روی کار آمدن دونالد ترامپ است و سیاست‌های حمایتگری دولت احتمالی ترامپ در آینده در اقتصاد آمریکا برای صاحبان سرمایه، فعالان اقتصادی و شرکت‌های بزرگ خوشایند نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دو روز قبل بود که با خبر احتمال حمله به رژیم صهیونیستی توسط ایران، یکی از بی‌سابقه‌ترین خسارت‌های تاریخ به بازار سهام آمریکا وارد شد.

در این راستا علیرضا سلطانی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد سیاسی بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: علت اصلی کاهش ارزش بازار سهام آمریکا در روز شنبه، اعلام رسمی ارقام مربوط به رشد اقتصادی آمریکا در میان مدت هست که در واقع این اعداد حاکی از کند شدن فرایند رشد اقتصادی این کشور در ماه‌های آینده است.

وی افزود: بازار سهام آمریکا به‌نوعی به استقبال شرایط اقتصادی آینده این کشور رفته که نشان از کند شدن شاخص‌های اقتصادی در ماه‌های آتی دارد، البته این شاخص‌ها ریشه در شرایط اقتصادی کنونی آمریکا نیز دارد.

کارشناس اقتصاد سیاسی بین‌الملل تصریح کرد: مهم‌ترین شاخص اقتصاد آمریکا، نرخ ایجاد اشتغال است که اقتصاد و بازارهای این کشور نسبت به میزان اشتغال ایجاد شده در اقتصاد آمریکا بسیار حساس هستند و بر این اساس به‌دلیل نگرانی که صاحبان سرمایه نسبت به حفظ سرمایه خود در آینده دارند در بازار سرمایه آمریکا رفتار هیجانی نشان دادند که بازار سهام سریع‌ترین واکنش را نسبت به شرایط اقتصادی در کل دنیا دارد.

سلطانی عنوان کرد: آنچه این واکنش را تشدید کرد، احتمالات روی کار آمدن دونالد ترامپ است و سیاست‌های حمایتگری دولت احتمالی ترامپ در آینده در اقتصاد آمریکا که این سیاست‌ها برای صاحبان سرمایه، فعالان اقتصادی و شرکت‌های بزرگ خوشایند نیست و با توجه به سابقه دولت ترامپ در گذشته و محدودیت‌های این دولت در قالب سیاست‌های حمایت‌گرایی به‌ویژه درباره سیاست خارجی با کشورهای دیگر این نگرانی و بی‌اعتمادی نسبت به اقتصاد آمریکا به‌نوعی تقویت شده و در هفته‌های آینده شرایط اقتصادی آمریکا متزلزل می‌شود و شاهد رفتارهای هیجانی مجدد از نوع آنچه که در دوز گذشته اتفاق افتاد بود، هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت بایدن توانست اقتصاد آمریکا را در چهار سال گذشته از شرایط سخت کرونایی و محدودیت‌های ایجاد شده رها کند و دوباره اقتصاد این کشور را به ریل با ثبات به لحاظ رشد اقتصادی، کنترل تورم و افزایش نرخ اشتغال بازگرداند که این ثبات تحت تأثیر مسائل ژئوپلیتیک در خاورمیانه و انتخابات آمریکا نیز بوده که در حال حاضر این وضعیت می‌تواند تحت‌الشعاع قرار گیرد.

نظر شما