شناسهٔ خبر: 68042555 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

خیانت در دقیقه ۹۰؛ ماده ۲۷ قانون معلولان قربانی تبانی پشت‌پرده؟

معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور، اعتبار ماده ۲۷ را که در دیدار با معلولان، وعده داده بود به ماده دیگری از قانون اختصاص داد تا باز هم ماده ۲۷ اجرا نشود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مدیر کمپین معلولان اظهار داشت: معاون سازمان برنامه و بودجه، اعتبار ماده ۲۷ را که در دیدار با معلولان، وعده داده بود به ماده دیگری از قانون اختصاص داد تا باز هم ماده ۲۷ اجرا نشود و افراد دارای معلولیت همچنان در انزوا بمانند.

بهروز مروتی با بیان اینکه سال گذشته، سال تجمعات سراسری معلولان بود، گفت: سال گذشته افراد دارای معلولیت در یکی از یکشنبه‌های هر ماه، مقابل بهزیستی، استانداری، فرمانداری، نهاد ریاست جمهوری، مجلس و سازمان برنامه و بودجه تجمع اعتراضی برگزار می‌کردند تا حقوق خود را مطالبه کنند.

وی افزود: در نهمین سری تجمعات سراسری معلولان که مصادف شد با پنجم آذر، چند نفر از فعالان حقوق معلولان موفق شدند با مسئولان سازمان برنامه و بودجه، دیدار و گفتگو کنند. در این دیدار، نجفی‌خواه، معاون سازمان برنامه و بودجه در جمع همه حاضرین صراحتاً وعده داد که ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان اختصاص خواهد یافت و درخواست کرد که این رقم جایی رسانه‌ای نشود تا مبادا کسی یا دستگاهی معارض این اعتبار شود و فعالان نیز به رسم امانت‌داری، اعتبار وعده داده شده را رسانه‌ای نکردند.

مروتی ابراز داشت: اما همان‌طور که تقریباً تمام وعده‌های مسئولان تنها در حد حرف باقی می‌ماند، این وعده نیز به یک سراب تبدیل شد. در قانون بودجه امسال، ۱۳۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در نظر گرفته شد، اما هیچ اشاره‌ای به اعتبار ماده ۲۷ نشد و همه منتظر ابلاغ بودجه و بخشنامه‌ها برای تعیین اعتبار ماده ۲۷ ماندند.

این فعال حوزه معلولان تصریح کرد: اکنون، با کمال تعجب و تأسف، متوجه شدیم که سازمان برنامه و بودجه در تبانی با بهزیستی، تنها ۲۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای ماده ۲۷ در سال جاری اختصاص داده (اعتبار ماده ۲۷ در سال گذشته 10 هزار میلیارد بود) و ۱۱ هزار میلیارد تومان نیز برای اجرای ماده ۷ قانون یعنی حق پرستاری و یارانه مراکز غیردولتی هزینه خواهد شد.

مدیر کمپین معلولان تأکید کرد: کاهش شدید بودجه ماده ۲۷ از ۱۰ هزار به ۲۲۰۰ میلیارد، از تبانی شوم نجفی‌خواه با قادری در پشت‌پرده‌ حکایت دارد که نشان می‌دهد معلولان، مطالبات و نیازهای آن‌ها به هیچ‌وجه در اولویت این نهادها و مسئولان نیستند. این اقدام، نه تنها خیانت به اعتماد معلولان است، بلکه بیانگر عدم مسئولیت‌پذیری و ناکارآمدی مسئولان این نهادها در پیگیری و اجرای وعده‌های داده شده است.

وی این رفتار معاون برنامه و بودجه و رئیس بهزیستی در آخرین روزهای کاری‌شان را غیر مسئولانه و توهین‌آمیز دانست و اضافه کرد: این رفتار نه تنها موجب ایجاد بی‌اعتمادی و ناامیدی در میان معلولان می‌شود، بلکه حقوق انسانی و اجتماعی آن‌ها را نیز نقض می‌کند. از این‌رو نام «محسن نجفی‌خواه و علی محمد قادری» به‌عنوان دو تن از «ناقضان حقوق معلولان» در تاریخ ثبت و این لکه ننگ تا همیشه بر پیشانی این دو مسئول حک می‌شود و آنها باید تا آخر عمر پاسخگوی عملکرد خود باشند.

مروتی ابراز داشت: کمپین معلولان ضمن محکوم‌ کردن تبانی این دو فرد و همچنین خلف دعوه و فریب محسن نجفی‌خواه در پشت‌پرده و خیانت بر علیه معلولان -که سالهاست فریاد؛ «اجرای ماده ۲۷ حق مسلم ماست» سرمی‌دهند- حق هرگونه اعتراض مدنی در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی را برای خود محفوظ می‌داند و از همه معلولان حق‌خواه سراسر کشور درخواست می‌کند تا خود را برای مبارزه تا حصول نتیجه مطلوب آماده کنند و منتظر فراخوان/فراخوان‌های اعتراضی باشند.

منبع: خبرآنلاین

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما