شناسهٔ خبر: 68042199 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل راه آهن خبر داد:

انجام ۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری راه‌آهن در ۳۳ ماه خدمت در دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در طول ۳۳ ماه فعالیت دولت سیزدهم ۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در راه آهن جمهوری اسلامی ایران از قبیل ساخت، تولید داخل و ورود به شبکه ریلی انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، "سید میعاد صالحی" امروز (دوشنبه) در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: در این مدت ۸۸۳ کیلومتر خط ریلی ساخته شد و به بهره‌برداری رسید.
وی گفت: ۱۶۶ کیلومتر از این خطوط ریلی مربوط به خط اتصال بنگاه‌های بزرگ به خطوط ریلی بود و ۳۹۰ کیلومتر خط اول نیز از شرکت ساخت تحویل گرفته شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین تا پایان سال ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی دیگر در هفته دولت و دهه فجر آماده بهره‌برداری خواهد بود.
وی اظهارداشت: در دولت سیزدهم در بحث لکوموتیوهای باری موفق شدیم ۹۳ لوکوموتیو را با استفاده از توان داخل و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نوسازی و بازسازی کنیم که رشد ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل از آن نشان می‌دهد.
صالحی خاطرنشان کرد: همچنین تعداد واگن‌های باری به  چهار هزار و ۵۸ عدد رسیده که رشد ۱۰۶ درصدی نشان می‌دهد.

رشد ۷۱ درصدی ترانزیت ریلی در دولت سیزدهم

وی ادامه داد: با دیپلماسی حمل و نقل ریلی، رکورد سالیانه جابه‌جایی ریلی شکسته شد؛ به طوری که در ۳۳ ماه فعالیت دولت سیزدهم رشد ۷۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه گذشته نشان می‌دهد.
صالحی خاطرنشان‌کرد: در آغاز فعالیت دولت سیزدهم، یک سوم واگن‌های باری در کشور بدون ترمز و به اصطلاح شیر بسته سیر می‌کرد، اما امروز حتی یک واگن نیز بدون ترمز سیر نمی‌کند. موضوعی که کابوس لکوموتیورانان بود.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در موضوع جابه‌جایی مسافر ریلی، در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شاهد رکورد شکنی بودیم؛ به طوری که در سال گذشته با جابجایی ۳۱ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر مسافر رکورد تاریخ حمل و نقل ریلی شکسته شد.

طرح قطار پرسرعت تهران- مشهد

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: از سال ۸۲ که نخستین قرارداد برقی‌سازی خط مشهد تهران را داشتیم بین مسئولان کشور در برقی‌سازی مسیر (سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ) یا استفاده از قطار پرسرعت (سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت) اختلاف نظر وجود داشت که در نتیجه تا امروز حتی یک کیلومتر از هر یک از این دو طرح اجرایی نشد.
وی یادآور شد: تا ۱۰ روز مانده به شهادت آیت الله رئیسی، جلسه‌ای با حضور ایشان برگزار شد که در آن از اجرایی شدن قطار پرسرعت در این مسیر دفاع کردیم و گفتیم که بخشی از این مسیر طراحی نیز شده است.
صالحی افزود: این مساله در عین حال هیچ منافاتی با برقی سازی ندارد، به طوری که هم اکنون برقی سازی مسیر بافت- بندرعباس در دستور کار است و در این زمینه با راه آهن روسیه نیز مذاکره و مکاتبه انجام شد که رئیس راه آهن این کشور نیز با آن موافقت کرد.
وی گفت: پیش‌نیاز برقی سازی خطوط، دو خطه کردن آنها است که در این زمینه دو خطی‌سازی مسیر بافت- زرین‌شهر در حال تکمیل است و برای دوخطه کردن مسیر بافت- تربت حیدریه نیز یک میلیارد دلار از محل استجازه تهاتر نفت پیش بینی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: همه این موضوعات در حالیست که در بین سال‌های ۹۴ تا ۹۶ با دلار حدود سه‌هزار تومانی، متوسط بودجه سالیانه عمرانی راه آهن ۲هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود، در سال ۹۷ با دلار ۱۲ هزار تومانی بودجه راه آهن به ۲هزار و ۲۰ میلیارد تومان کاهش یافت، در سال ۹۸ این بودجه به یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ با دلار ۳۰ هزار تومانی به ۲هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.
وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ و آغاز به کار دولت سیزدهم شاهد بودجه کمتر از سال‌های ۹۴ ، ۹۵ و ۹۶ در راه آهن بودیم و همین مشخص می‌کند چه بلایی بر سر تعمیرات و نگهداری در این صنعت آمده است. این در حالیست که در سال‌های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ سالیانه ۵۰ درصد به بودجه راه آهن افزوده شده است.

صالحی تاکید کرد: با عملیاتی کردن استجازه رهبر معظم انقلاب در موضوع تهاتر نفت، به دنبال تخصیص ۵۰۰ درصدی در راه آهن هستیم.

وی اظهار داشت: در اسفند ۱۴۰۲ نخستین نقدینگی ناشی از تهاتر نفت دریافت شد، دومین آن در اردیبهشت امسال دریافت و سومین آن نیز طی چند روز آینده دریافت خواهد شد.

نظر شما