شناسهٔ خبر: 68040720 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

ترور شهید هنیه از منظر حقوق بین‌الملل؛ ایران براساس منشور سازمان ملل حق دفاع از خود را دارد

کارشناس حقوق بین‌الملل ضمن اشاره به نقض قوانین بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه، گفت که رژیم اشغالگر این اقدام را با هماهنگی و همکاری آمریکایی‌ها انجام داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ به شهادت رسید.

این اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی واکنش‌های گسترده‌ای را در سطح جهان داشت. 

هنیه گذرنامه دیپلماتیک داشت و مهمان بود

در همین رابطه احمد مومنی‌راد، دانشیار گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با میزان ضمن بررسی ابعاد بین‌المللی و حقوق بشری ترور شهید اسماعیل هنیه، پرداخت، گفت: رژیم صهیونیستی ترور سران مقاومت را در دستور کار خود دارد و این را بار‌ها اعلام کرده و در سال‌های گذشته به‌طور مداوم این ترور‌ها را انجام داده است.

مومنی‌راد با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی به‌تازگی‌ نیز فواد شکر، از فرماندهان رده بالای حزب‌الله لبنان را در ضاحیه بیروت به شهادت رساند، اظهار کرد: پیش از آن صالح العاروری، معاون شاخه سیاسی حماس از سوی صهیونیست‌ها ترور شد؛ همچنین مروان عیسی، فرمانده گردان‌های القسام از سوی اشغالگران ترور شد؛ این رژیم همچنین ادعا می‌کند که محمد الضیف را هم ترور کرده که البته حماس این موضوع را رد کرده است.

کارشناس حقوق بین‌الملل، بیان کرد: اگرچه رژیم صهیونیستی هنوز به‌طور رسمی مسئولیت ترور شهید هنیه را نپذیرفته، اما رژیم اشغالگر این اقدام را با هماهنگی و همکاری آمریکایی‌ها انجام داد و این موضوع قطعی است. 

 

ترور شهید هنیه از منظر حقوق بین‌الملل؛ ایران براساس منشور سازمان ملل حق دفاع از خود را دارد

 

وی با بیان اینکه اسماعیل هنیه، گذرنامه دیپلماتیک داشت و در وهله بعد مهمان جمهوری اسلامی ایران بود، تاکید کرد: نیرو‌های دیپلماتیک مصونیت دارند و نباید مورد تعرض قرار بگیرند. 

مومنی‌راد با اشاره به اینکه هنیه از طرف حماس ماموریت سیاسی-دیپلماتیک داشت، اضافه کرد: حماس جنبشی است که در فلسطین دارای رای بوده و در آخرین انتخابات مجلس قانون‌گذاران فلسطین بیشتریت آرا را به دست آورد. 

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه ایران در دکترین خود رژیم صهیونیستی را به عنوان یک دولت شناسایی نمی‌کند و آن را یک رژیم اشغالگر، یعنی موجودیتی که با اشغال و تجاوز خود را گسترش داده قلمداد می‌کند، تاکید کرد: رژیم صهیونیستی گروهی تروریستی بوده که طی سال‌ها فلسطین را به طور نامشروع اشغال کرده است. 

وی با تاکید بر اینکه ترور شهید هنیه از نظر قوانین بین‌المللی یک حمله مسلحانه بوده و اقدامی است که بر علیه فردی که مهمان ایران بوده انجام شد، افزود: این حمله همچنین حمله علیه یک غیرنظامی بوده که اقدام تروریستی محسوب می‌شود؛ از منظر حقوقی، اقدامی که از سوی رژیم صهیونیستی انجام شد صرف نظر از چگونگی آن، قوانین حقوق بشری و حقوق بین‌المللی را نقض کرد. 

رژیم صهیونیستی قوانین بین‌المللی را نقض کرده است

دانشیار گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در بخشی دیگر با برشمردن قوانینی که از سوی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن شهید هنیه نقض شده است، گفت: کنوانسیون جلوگیری و مجازات جرایم علیه اشخاص مورد حمایت بین‌المللی از جمله ماموران سیاسیدر سال ۱۹۷۳ تصویب شد؛ شهید هنیه نیز دارای گذرنامه دیپلماتیک بود؛ بر همین اساس، وی از حمایت بین‌المللی برخوردار بوده و نباید به او تعرض می‌شد. 

وی تاکید کرد: تعرض به افرادی که مورد حمایت بین‌المللی هستند، نقض ماده یک این کنوانسیون است. 

مومنی‌راد، خاطرنشان کرد: همچنین ماده ۲ این کنوانسیون تاکید می‌کند که تعرض به فردی با این شرایط جرم بوده و باید طرف مقابل محاکمه و مجازات شود؛ نقض دیگر، نقض ماده ۲۹ کنوانسیون ژنو است که در سال ۱۹۶۱ درباره حقوق دیپلماتیک تصویب شد؛ هنیه به این دلیل که مامور سیاسی بود مصونیت داشت و نقض مصونیت و ترور او نقض این ماده بوده و رژیم صهیونیستی باید پاسخگو بوده و منتظر مجازات باشد.

کارشناس حقوق بین‌الملل، اظهار کرد: مورد بعدی نقض ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر است؛ حقوق بشر حق حیات را یکی از بنیادی‌ترین حقوق بشر می‌داند؛ رژیم صهیونیستی با سلب این حق از هنیه این ماده را نقض کرده است؛ ماده ۶ میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی-مدنی نیز اشاره دارد که به هیچ‌وجه نمی‌توان بدون حکم قانونی یا خارج از چارچوب حقوقی حق حیات افراد را سلب کرد. 

حق دفاع مشروع برای ایران

مومنی‌راد همچنین توضیح داد که ماده ۳ یکی از اصول منشور ملل متحد به اصل عدم توسل به‌زور اشاره دارد؛ رژیم صهیونیستی با اقدام خود در ترور شهید هنیه در قبال ایران به زور متوسل شد و از این جهت، این اصل زیرپا گذاشته شد که یکی از اصول بسیار مستحکم حقوق بین‌الملل است؛ به دنبال این اصل، موضوع دفاع مشروع مطرح می‌شود. 

وی تاکید کرد: در این وضعیت، ایران حق دفاع مشروع را داشته و می‌تواند از آن استفاده کند. 

استاد دانشگاه تهران، ادامه داد: ماده ۲ منشور ملل متحد نیز بر احترام به حاکیت دولت‌ها تاکید می‌کند که رژیم صهیونیستی این ماده را هم زیر پا گذاشت؛ یعنی این رژیم حاکمیت ایران را نادیده گرفته و به آن تعرض کرده است؛ این ترور و سلب حیات یک جنایت است. 

به گفته مومنی‌راد، قطعنامه ۳۳۱۴ مجمع عمومی درباره منع جنایت است که جنایت را ممنوع کرده و ماده ۸ مکرر اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری (ICC) هم جنایت را ممنوع کرده، اما رژیم صهیونیستی این ۲ ماده را هم نقض کرده است.

وی اضافه کرد: مصونیت کشورها، از جمله شخصیت‌های کشور‌ها یکی از اصول مهم قوانین حقوق بین‌الملل است؛ رژیم صهیونیستی مصونیت دولت ایران و مصونیت مهمان ایران را نقض کرده است. 

کارشناس حقوق بین‌الملل با بیان اینکه بند ۷ ماده ۲ منشور ملل متحد عدم مداخله در امور داخلی کشور‌ها را مورد تاکید قرار می‌دهد، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی با ترور شهید هنیه در امور داخلی ایران نیز دخالت کرد. 

دانشیار گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در پایان، گفت: همه این موارد نقض‌هایی هستند که رژیم صهیونیستی مرتکب شده و به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، ایران حق دارد که از خود دفاع کرده و پاسخی قاطع به رژیم صهیونیستی بدهد. 

انتهای پیام/

نظر شما