شناسهٔ خبر: 68040699 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روستاهای فارس کانون پایش توسعه

شیراز - ایرنا - بسیاری از روستاهای فارس در حال حاضر کانون پایش و رصد توسعه به شمار می‌روند به گونه‌ای که طرح‌های محرومیت‌زدایی در این مناطق با هدف ماندگاری روستاها و رفع دغدغه‌های روستاییان در حال انجام است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا،برخی معتقدند توسعه روستاها و اجرای طرح‌های آبادانی در این مناطق می‌تواند تضمینی بلندمدت برای ماندگاری روستاها و رفع دغدغه‌های روستاییان باشد؛ رویکردی که در استان فارس هم سرلوحه امور عمرانی و در دستور کار بنیاد مسکن قرار دارد.

واحدهای مسکونی روستای خیر استهبان، کانون پایش

از مهمترین روستاهای فارس که در حال حاضر مورد توجه بنیاد مسکن و به عنوان کانون پایش و رصد توسعه به شمار می‌رود روستای خیر استهبان است؛ روستایی که در فاصله ۱۷۵ کیلومتری شیراز و در شرق استان فارس قرار دارد.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان استهبان اخیراً از واحدهای مسکونی در حال ساخت این روستا که از وام طرح ویژه استفاده می‌کنند بازدید کرد و با هدف پبشرفت فیزیکی بیشتر با تعدادی از مالکان این واحدها به گفتگو پرداخت.

کرامت ابراهیمی در بازدید از روستاهای بخش رونیز دهستان خیر گفت: تعداد سهمیه اختصاصی به شهرستان استهبان از وام ۳۵۰ میلیونی ۳۲۷ مورد است که تاکنون ۳۱۰ مورد به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

ابراهیمی استفاده از تسهیلات بانکی را زمینه‌ساز توسعه دوچندان روستایی در این شهرستان دانست و بر لزوم استفاده از این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان استهبان همچنین از اجرای طرح‌هایی با محوریت بنیاد مسکن در این شهرستان خبر داد و افزود: این طرح‌ها در روستای دستجرد پارک با ۷۶۰میلیون تومان، ماهفرخان شامل زیرسازی، آسفالت و تک لبه با ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، رونیز سفلی شامل کانال سنگی با ۵۳۶ میلیون تومان، شهرک شهید باهنر شامل جداره‌سازی با یک میلیارد تومان، سهل آباد شامل اجرای سنگ فرش با یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان، شمس‌آباد شامل زیرسازی و آسفالت با یک میلیارد تومان، دهویه رونیز شامل زیرسازی، تک لبه و کانیو با ۴۸۷ میلیون تومان، گرده شامل تک لبه و زیرسازی با ۸۲۸ میلیون تومان انجام شده است.

روستاهای فارس کانون پایش توسعه

بررسی مشکلات روستای دودج شهرستان شیراز

از دیگر روستاهایی که در طول سال‌های اخیر در کانون توجه بنیاد مسکن قرار گرفته روستای دودج شهرستان شیراز است؛ روستایی که مشکلات آن اخیراً در نشستی با حضور مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز مورد بررسی قرار گرفته؛ دهیار روستا و رییس شورای اسلامی این روستا نیز در این نشست مسایل مختلف پیرامون توسعه روستا را مطرح کردند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز با ارائه گزارشی از اجرای طرح‌های توسعه گفت: منطقه دودج از جمله مناطق اولویت‌دار این شهرستان در بحث توسعه و محرومیت‌زدایی است و در سال‌های مختلف خدمات قابل‌توجهی از سوی بنیاد مسکن در این روستا ارائه شده است.

محسن ابراهیمی درباره اقدامات انجام شده از طریق حساب ۱۰۰ امام خمینی (ره) نیز گفت: سه خانواده محروم در سطح شهرستان شیراز با دریافت کمک بلاعوض از طریق حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) اقدام به تجهیز منازل مسکونی خود کردند.

او واگذاری سه قطعه زمین رایگان و ۲ قطعه زمین جهت مددجویان بهزیستی بهسازی و اجرای طرح هادی اجرای آسفالت معابر روستایی از محل اعتبارات قیر مشارکتی بنیاد مسکن و همکاری دهیاری و بسیج سازندگی در سطح ۵۰ روستای شهرستان شیراز به متراژ ۴۱۵ هزار متر مربع و اعتباری حدود ۷۵۰ میلیارد ریال را از جمله اقدامات انجام شده توسط بنیاد مسکن در کلانشهر شیراز قلمداد کرد.

روستای آب اناری قیروکارزین کانون اعمال قانون و رفع معارضین

روستای آب اناری شهرستان قیروکارزین نیز از جمله روستاهایی است که توسعه آن در اولویت برنامه‌های متولیان امر قرار دارد و در هفته گذشته هم رفع معارضین زمین‌های روستای آب اناری از بخش مرکزی شهرستان با حضور بخشدار مرکزی، کلانتری شهرستان، شورای عشایر، سپاه عشایر قیر و نماینده بنیاد مسکن شهرستان با موفقیت انجام شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان قیروکارزین اعمال قانون و رفع معارض را یکی از اصول مهم و لازم برای تداوم طرح های توسعه روستایی دانست و با اعتقاد به اینکه حریم روستاها می‌بایست حفظ شود گفت: بنیاد مسکن با واگذاری اراضی به جوانان می‌تواند در روستاها انگیزه ماندگاری ایجاد کند تا از مهاجرت‌های بی‌رویه جلوگیری شود.

هادی نجفی از پرداخت ۳۸۴ فقره تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی با همکاری بانک‌های عامل با اعتبار ۷۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در این شهرستان خبر داد و افزود: معرفی ۳۷۰ فقره به بانک جهت تسهیلات ۳۵۰ میلیونی طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن با اعتبار ۱۲۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از دیگر فعالیت‌های بنیاد مسکن در این شهرستان است.

عمران روستایی و محرومیت‌زدایی پیشران توسعه شهرستان فراشبند

شهرستان فراشبند هم که در ۱۴۶ کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد یکی از شهرستان‌های این استان به شمار می‌رود که شتاب‌بخشی به طرح‌های عمران روستایی و محرومیت‌زدایی آن در دستور کار است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فراشبند در این باره گفت: بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در سایه تأمین مسکن، متناسب با توسعه یکنواخت مجتمع‌های زیستی با رعایت اصول فنی ضمن حفظ هویت و سیمای عمومی روستا و به طور کلی تبلور فیزیکی فرهنگ و اقلیم هر منطقه در مسکن روستایی به پیش رفته است .

اصغر غلامی که معتقد است شهرستان فراشبند در طول سال‌های اخیر در مسیر تولید و تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد و محروم حرکت کرده درباره اقدامات انجام شده در این شهرستان گفت‌: پرداخت تسهیلات طرح ویژه در سطح روستاهای این شهرستان به تعداد ۲ هزار و ۲۰ فقره، پرداخت تسهیلات حوادث در سنوات قبل در سطح شهر و روستا به تعداد ۶۳ فقره شهری و اعطای ۱۷۰ فقره تسهیلات روستایی از جمله فعالیت‌های شاخص در این شهرستان‌ به شمار می‌رود.

بدون شک هر چه دغدغه روستاییان برای دسترسی به خدمات کمتر شود به توسعه اقتصاد روستا کمک بیشتری می‌شود، لذا نیاز است که اقدامات بنیاد مسکن برای رفع مشکلات روستاییان به صورت مستمر و با جدیت بیشتری در مناطق مختلف استان در اولویت باشد.

نظر شما