شناسهٔ خبر: 68040637 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته

اعلام برنامه‌های قرآنی برای معنویت هرچه بیشتر مسیر اربعین

طی هفته گذشته با نزدیک شدن به ماه صفر و در پی آن اربعین حسینی و پیاده‌روی عظیم این روز، عزم و اراده‌ای برای برنامه‌ریزی برای برپایی هرچه مطلوب‌تر ویژه‌برنامه‌های این مناسبت با محوریت قرآن را شاهد بودیم.

صاحب‌خبر -

اهم رویدادهای قرآنی هفتهبه گزارش ایکنا، در هفته‌ای که آن را سپری کردیم، رویدادهایی رقم خورد که جامعه قرآنی نیز در آن سهمی داشت؛ در مهمترین آنها مراسم تنفیذ چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی بود و احمد ابوالقاسمی؛ قاری ممتاز بین‌المللی با تلاوت آیاتی از قرآن، آغازگر آن بود.

سه‌شنبه 9 مرداد نیز مراسم تحلیف مسعود پزشکیان؛ نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران نیز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با حضور جمعی از میهمانان داخلی و خارجی برگزار شد و آغازگر این مراسم نیز نوای روح‌بخش کلام‌الله مجید بود که حمیدرضا احمدی‌وفا؛ دیگر قاری ممتاز بین‌المللی آن را تلاوت کرد. 

دیگر خبر مهم و تأسف‌برانگیز این هفته، شهادت رهبر سیاسی حماس اسماعیل هنیه از سوی رژیم سفاک صهیونیستی بود که کام همه آزادی‌خواهان جهان را تلخ کرد. 

همچنین، عمده اقدامات قرآنی کشور نیز حول مقدمات و تمهیدات برای ماه دوم از حزن و اندوه اهل بیت(ع) یعنی صفر و به ویژه پیاده‌روی اربعین حسینی بود. در ادامه به مجموعه‌ای از مهمترین اخبار و رویدادهای قرآنی هفته گذشته اشاره خواهد شد؛ 

اهم رویدادهای قرآنی هفتهپیام وزیر آموزش و پرورش به کنگره قرآنی مدارس استعدادهای درخشان

بیست و نهمین کنگره سراسری قرآن کریم مدارس استعدادهای درخشان هفته گذشته آغاز به کار کرد که به همین مناسبت رضامراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش طی پیامی به این کنگره آن را فرصتی مغتنم برای انس هرچه بیشتر با کلام و معارف نورانی وحی دانست.

پویش قرآنی «سهم عاشقی» راه‌اندازی شد

پویش «سهم عاشقی» از جمله اقداماتی بود که دومین تجربه خود را طی هفته گذشته آغاز کرد. این پویش با هدف مشارکت در فعالیت و راه‌اندازی بزرگترین خیمه قرآنی در مسیر پیاده‌روی اربعین از سوی قرارگاه مردمی ـ قرآنی اربعین راه‌اندازی شده است.

اما کاری که این پویش درصدد انجام آن است جمع‌آوری  ۱۱۴ هزار سهم ۱۱۴ هزار تومانی است تا این مبالغ در را‌ه‌اندازی و برپایی مواکب قرآنی، خدمات فرهنگی قرآنی، کتابت قرآن در اربعین، برپایی برنامه‌های قرآنی ویژه کودکان، بانوان و ... در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی مصروف شود.

پایان سومین مسابقات دارالحافظین کلام وحی

سومین دوره مسابقات دارالحافظین کلام وحی با ثبت‌نام 126 نفر آغاز به کار کرد که از این تعداد 105 نفر به دوره مقدماتی راه پیدا کرده و 35 نفر نیز  در فینال با یکدیگر به رقابت پرداختند.

در پایان این مسابقات و در مراسم اختتامیه از حافظان رشته یک جزء قرآن کریم که نمره بالای ۸۰ دریافت کرده بودند(مجموعاً ۲۳ نفر) و فینالیست‌های رشته‌های سه جزء، شش جزء و ۱۰ جزء قرآن کریم (مجموعاً ۳۵ نفر) تجلیل شد. 

اهم رویدادهای قرآنی هفتهجلسات رایزنی‌ مدیران امور قرآنی ستاد فرهنگی اربعین

با نزدیک شدن به ایام اربعین  و پیاده‌روی این روز در کشور عراق، ضرورت تقویت فعالیت‌های قرآنی در کنار اجرای این مراسم بیش از پیش احساس می‌شود و لذا  نیاز است تا مدیران امور قرآنی ستاد اربعین در سفری به کشور عراق با مسئولان، چهره‌ها و فعالان حوزه قرآن کریم، اصحاب مواکب شاخص در طریق‌الحسین به خصوص دو راه مشایه نجف - کربلا و بغداد - کربلا دیدار و با آنها تبادل نظر کنند که این امر واقع شد.

در دیدارهای صورت گرفته سیدمحمد موجانی؛ مسئول کمیته فعالیت‌های قرآنی ستاد فرهنگی اربعین، محمدحسین فراهانی؛ دبیر کمیته فعالیت‌های قرآنی ستاد فرهنگی اربعین و حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی واعظ به عنوان مهمان افتخاری حضور داشتند. 

دعوت شورای توسعه فرهنگ قرآنی از صاحبان ایده

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمصطفی حسینی؛ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی هفته گذشته و در گفت‌و‌گو با ایکنا  با اشاره به تصمیم شورای راهبری اجرای اسناد توسعه فرهنگ قرآنی برای دریافت برنامه‌ها، طرح‌ها و ایده‌ها به منظور اجرا در سال ۱۴۰۳ گفت: برای چنین اقدامی فراخوانی عمومی منتشر شده است و متقاضیان تا بیستم مردادماه فرصت دارند که برنامه‌های پیشنهادی خود را ارائه کنند.

اجرای طرح «منبر قرآنی» در پیاده‌روی اربعین

برنامه «محفل» به عنوان یک برنامه شاخص قرآنی در جامعه شناخته شده است و تهیه‌کننده این برنامه تلویزیونی با ارائه طرحی جدید تحت عنوان «منبر قرآنی» گفت: این طرح در دهه اول محرم در پنجاه هیأت‌ در سراسر کشور برگزار شد که مرحله جدیدی از توسعه فعالیت‌های قرآنی را در دل هیأت‌ها ایجاد کرد و لذا تصمیم گرفته شد در ماه صفر نیز توسعه یابد و شاهد آن در خلال برگزاری پیاده‌روی اربعین نیز باشیم.

دوره تربیت مربی قرآن از سوی دارالقرآن بسیج برپا می‌شود 

دوره تربیت مربی و مدیر قرآنی به صورت مجازی به منظور فعالیت در مساجد از سوی دارالقرآن بسیج و با همکاری پایگاه‌های بسیج سراسر کشور برگزار می‌شود و قرار است در این دوره آموزشی متقاضیان در دو رشته حفظ و روخوانی قرآن کریم و آموزش راهبری امور قرآنی در مساجد، ثبت‌نام کرده و آموزش‌های لازم را فرا گیرند.

موکب‌های قرآنی تک‌نفره میزبان زائران اربعین حسینی(ع)

امام حسین‌(ع) امامت خود را با محوریت قرآن کریم پیش برده و شهید قرآن هستند؛ لذا با توجه به ظرفیت بزرگ رسانه‌ای اربعین برای تبلیغ و ترویج قرآن، با همراهی جمعی از فعالان قرآنی کشور پویش «سفیر آیه‌ها» راه‌اندازی شده تا مسیر پربرکت اربعین با نور قرآن پرنورتر شود.

اینها اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجعفر دزفولیان؛ معاون شبکه‌سازی جامعه قرآنی عصر و دبیر پویش «سفیر آیه‌ها» است که هفته گذشته با اشاره به راه‌اندازی این طرح همزمان با اربعین حسینی گفت: پویش سفیر آیه‌ها همزمان با پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۳ برگزار شده و در آن هر فردی به عنوان یک موکب تک‌نفره قرآنی در مسیر پیاده‌روی اربعین به فعالیت‌های قرآنی در مسیر پیاده‌روی می‌پردازد.

اهم رویدادهای قرآنی هفتهپرده‌خوانی قرآنی سفیر آیه‌ها تبلیغی نوین در ایام محرم و صفر 

نهضت ملی «زندگی با آیه‌ها» با هدف تبیین آیات قرآن کریم ناظر به موضوعات کاربردی و مورد نیاز امروز نهضت اسلامی در درگیری با جبهه دشمن، در ایام محرم و صفر نیز اجرا می‌شود که در همین راستا، محصولات ویژه فعالان و کنشگران قرآنی و هیئت‌های مذهبی در قالب‌های مختلف رسانه‌ای و محتوایی تولید و منتشر شده است.

از جمله این محصولات پرده‌خوانی «سفیران آیه‌ها» است که مبتکرانه برای تبیین ساده، جذاب، مختصر و  عمیق حرکت قرآنی امام‌حسین(ع) طراحی شده و در مدت زمان ۲۵ دقیقه قابلیت اجرا شدن دارد.

برگزاری مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن خانواده‌های فراجا 

پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت خانواده‌های کارکنان و پانزدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بانوان شاغل انتظامی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در همین راستا مرحله نیمه‌نهایی این مسابقات در رشته درک مفاهیم و نکات تفسیری در دو مرحله طی روزهای ششم و هشتم برگزار شد و مرحله سوم آن نیز به شکل حضوری 10 مرداد به اجرا درآمد.

برپایی بیست‌وچهارمین مسابقات قرآن بانوان شاغل نهاجا 

بیست‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری بانوان شاغل و فرزندان کارکنان نهاجا از سوی مرکز قرآن، عترت و نماز اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از ۱۵ تا ۱۸ مردادماه به میزبانی پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز برگزار می‌شود.

اهم رویدادهای قرآنی هفتهآغاز به کار طرح ۴۰ هزار حافظ قرآن به پاس آرمان ۴۰ هزار شهید

افتتاحیه طرح سراسری بالندگی ۴۰ هزار حافظ قرآن به پاس آرمان ۴۰ هزار شهید، ششم مردادماه در محل سالن علامه طباطبایی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد.

آغاز پخش فصل جدید برنامه ستاره‌های زمین از شبکه قرآن 

فصل جدید(سوم) برنامه تلویزیونی «ستاره‌های زمین» در شب‌های ماه محرم و صفر، هر شب ساعت ۲۰ از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

این فصل با محوریت جلسات خانگی قرآن و عترت میهمان خانه‌های علاقه‌مندان به ساحت قرآن کریم است و محتوای این برنامه تبلیغ و ترویج جلسات خانگی قرآن کریم است.

ادامه طرح ملی نورباران در ماه محرم و صفر

طرح ملی «نورباران» با هدف جمع­‌آوری قرآن‌هایی با چاپ فرسوده و مازاد در منازل به منظور استفاده مطلوب و توزیع مصاحف شریف قرآن، ادعیه و کتب مذهبی در مناطق کم‌برخوردار و محروم کشور راه‌اندازی شده است.
 
در این راستا، سازمان دارالقرآن‌الکریم با بهره‌‌مندی از ظرفیت‌های مردمی و با توجه به اعلام آمادگی مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) خمینی‌شهر اصفهان که یکی از مؤسسات قرآنی مشتاق در این زمینه است، اقدام به مبادله تفاهم‌‌نامه همکاری کرده است تا به موازات حمایت از این حرکت ارزشمند، زمینه‌های اجرایی شدن آن را در سراسر کشور در قالب این طرح را فراهم سازد.

اتمام داوری مرحله دوم آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن 

آزمون مرحله دوم نوزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم به صورت شفاهی که از  ۲۷ تیر در سراسر کشور در حال برگزاری بود، ۱۰ مرداد پایان یافت.

داوری این دوره از آزمون در بخش آقایان را در استان تهران شهریار پرهیزکار، حجت‌الاسلام سیدمحمد میریحیی، محمدمهدی بحرالعلوم، معتز آقایی، حسین طرقی، امیر آقایی، مهدی عباسی و محمود نوروزی و در بخش بانوان بانوان آجرلو، محمودآبادی، ماندگارمهر، شبانی‌قهرودی، رستمی، چراغچی، جعفریان و صریحی‌نژاد بر عهده داشتند.

دوره تربیت مربی جلسات خانگی قرآن برگزار می‌شود 

دوره آموزشی تربیت مربی جلسات خانگی قرآن کریم ویژه فصل تابستان از سوی نهضت قرآنی «ستاره‌های‌زمین» برگزار می‌شود.

محتوای آموزشی این دوره شامل احکام قرآن، آشنایی با جلسات خانگی قرآن کریم، راهکار‌های ارتباط مؤثر با مخاطب و مهارت‌های مربیگری و کلاس‌داری جلسات خانگی قرآن است.

رویداد ایده‌پردازی «حسین شهید قرآن» برگزار می‌شود

رویداد ایده‌پردازی قرآنی با محوریت اربعین حسینی با عنوان «حسین شهید قرآن» از سوی مؤسسه فرهنگی آموزشی بانک ایده قرآنی و جامعه قرآنی عصر نخستین تجربه خود را از سر می‌گذراند

این رویداد ویژه فعالان اربعینی، به دنبال این است تا با جمع‌آوری ایده‌های قرآنی، اربعین امسال را قرآنی‌تر کرده و شور قرآنی اربعینی حسینی را رقم بزند لذا علاقه‌مندان می‌توانند ایده‌ها و تجربه‌های خودشان را ثبت کنند تا ایده‌ها از سوی گروه کارشناسی مؤسسه بررسی شده و در پایان رویداد به بهترین ایده‌ها جوایزی اهدا شود.

سی‌وششمین محفل قرآنی منادی برگزار شد

سی و ششمین محفل از سلسله محافل منادی مجمع قرآنیان اسلامشهر با حضور قاریان، حافظان، اساتید و پیشکسوتان قرآنی و علاقمندان به ساحت مقدس قرآن کریم برگزار شد.

اجرای این محفل به‌ عهده علی صادقی؛ حافظ کل و قاری ممتاز قرآن کریم  بود و علاو بر آن قاریان ممتاز و بین‌المللی کشور و نوجوانان مستعد قرآنی به اجرای تلاوت قرآن پرداختند و در بخش ابتدایی آن حافظان و قاریان خردسال نیز  ارائه برنامه حفظ و قرائت داشتند.

طرح یکساله حفظ تصویری قرآن برگزار می‌شود 

طرح یکساله حفظ قرآن به صورت حفظ تصویری با عنوان «حفظ ماندگار قرآن کریم» از سوی مؤسسه انصارالحیدر(ع) در حال برگزاری است. 
 
چندی پیش، از کتاب حفظ ماندگار قرآن کریم رونمایی شد و قرار است این دوره حفظ قرآن کریم مبتنی بر این کتاب در ایام تابستان و به مدت ۴۰ روز به شکل آزمایشی برگزار شود.

برنامه تکیه‌خانه در قاب شبکه قرآن

«تکیه خانه» از جمله برنامه‌های مناسبتی تلویزیونی است که همانند حسینیه معلی همزمان با ایام ماه محرم و سوگواری شهادت امام حسین(ع) از شبکه قرآن و معارف سیما، پخش خود را از هفته قبل آغاز کرده است. 

این برنامه که اختصاص به آئین عزاداری شیعیان افغانی دارد هر شب ساعت 21  از این شبکه پخش شده و تکرار آن نیز در سه نوبت 8:30، 12:30 و 17 به روی آنتن می‌رود.

برگزاری محفل انس با قرآن یادبود مرحوم سیدمجتبی حسینی 

محفل انس با قرآن و عترت یادبود مرحوم سیدمجتبی حسینی، والد حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی؛ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شنبه سیزدهم مردادماه برگزار می‌شود.

این محفل انس از سوی اساتید، خادمان، نهادها و مؤسسات قرآنی کشور برنامه‌ریزی شده و همراه با نماز ظهر و عصر در تهران، میدان بهارستان، مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی منعقد خواهد شد.

پوستر سی‌وهشتمین جشنواره ملی قرآن دانشجویان رونمایی شد

پوستر سی‌وهشتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، در نشستی با حضور مدیران بخش قرآن و عترت دستگاه‌های دانشگاهی کشور در مشهد رونمایی شد.
 
این دوره از جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، شهریورماه به میزبانی وزارت بهداشت در استان آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد.

 مسابقات قرآن هوافضای سپاه پایان یافت

مراسم اختتامیه سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن کریم نیروی هوافضای سپاه هفته گذشته با حضور جمعی از فرماندهان نیروی هوافضای سپاه در محل ستاد فرماندهی این نیرو در تهران برگزار و در آن از برگزیدگان این دوره تقدیر به عمل آمد.

برگزاری آزمون سالانه حفظ قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه 

حجت‌الاسلام آل‌عامر؛ مسئول آزمون سراسری و سالانه حفظ قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه از برگزاری این آزمون با مشارکت دوهزار طلبه  از حضور و مشارکت دو هزار طلبه در صبح جمعه 12 مرداد خبر داد. 

اهم رویدادهای قرآنی هفتهبا این قلم برای خدا بنویسید! 

دیدار این هفته کمیته شهدای قرآنی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ با مادر شهید قدیر سرلک بود؛ دیداری که در آن مادر شهید، از ادای نذری عجیب سخن به میان آورد که پس از شهادت فرزندش، تا هر اندازه که در توانش باشد، خودکار به اطرافیان، دوستان و آشنایان اهدا کرده و توصیه می‌کند که از آن تنها برای انجام امور خیر استفاده کنند.

 

انتهای پیام

نظر شما