شناسهٔ خبر: 68040303 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ایده‌پردازی و نوآوری در حوزه ملزومات اربعین

یک واحد فناور کشورمان با تولید سازه‌های متحرک و دستگاه ضدعفونی کننده با اشعه فرابنفش زمینه ارتقای کیفیت خدمات در اربعین را فراهم کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

خلاقیت در حوزه اربعین از موکب متحرک تا ضدعفونی با اشعه فرابنفشبه گزارش ایکنا، با اوج گرفتن استقبال مردم از اقصی نقاط جهان برای حضور در مراسم باشکوه پیاده‌روی اربعین حسینی، ملزومات خاص مورد نیاز این مراسم نیز مورد توجه گروه‌های ایده‌پرداز و خلاق و مراکز رشد قرار گرفت و متخصصان خلاق رشته‌های مختلف به ایده‌پردازی و نوآوری در حوزه ملزومات اربعین اقدام کردند.

شرکت مهندسی و صنعتی فناوران رواق فیروزه‌ای که واحد فناور مستقر در مرکز رشد و نوآوری سوانح است، یکی از این واحدهای نوآور است که با شناسایی نیازهای مرتبط با اربعین به ساخت سازه‌های متحرک و دستگاه ضدعفونی مواد غذایی اقدام کرده است.

محسن خیرمند پاریزی، عضو این واحد فناور در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه این واحد با دو طرح در کنگره بین‌المللی امداد و نجات، سلامت مدیریت تجمعات انبوه در اربعین حسینی شرکت کرده است، گفت: طرح اول ما سازه‌های چادری است که به صورت سریع‌الاحداث با قدرت جابه‌جایی و انتقال راحت و همچنین قابلیت جمع‌ کردن و استفاده مجدد طراحی و ارائه شده است.

وی تشریح کرد: این سازه در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما ما آن را به صورت گنبدهای ژئودزیک و چادرهای عادی بومی‌سازی کردیم که در نوع گنبدهای ژئودزیک هزار متر مربع از این سازه را در پنج روز می‌توان مستقر کرد. چادرهای سریع‌الاحداث‌ نیز چادرهایی هستند که متراژ کمتری دارند و در عرض 15 تا 20 دقیقه می‌توان آنها را نصب و در صورت نیاز جمع‌ کرد.

خیرمند پاریزی اضافه کرد: این طرح در قالب سایه‌بان‌های پارکینگ‌ها و سقف‌های متحرک مجموعه‌ها نیز قابلیت اجرا دارد و شرکت ما در سال‌های گذشته نمونه آن را در ناصریه عراق در قالب سایه‌بان برای دو هزار متر مربع اجرا کرده است. با توجه به برگزاری مراسم اربعین حسینی و کاربرد این سازه در این مراسم به عنوان موکب استقبال زیادی از سازه‌های چادری در عراق می‌شود و همین مسئله موجب شده تیم‌های ایرانی مثل ما به این سمت بروند که وارد بازارا عراق شوند و محصولات خود را به این کشور عرضه کنند.

خلاقیت در حوزه اربعین از موکب متحرک تا ضدعفونی با اشعه فرابنفش

وی طرح دوم این واحد فناور را ساخت دستگاه ضد عفونی کننده مواد آشامیدنی و غذاهای موکب‌ها اعلام و در تشریح کارکردهای این دستگاه گفت: این دستگاه با اشعه فرابنفش کار می‌کند و می‌تواند مواد خوراکی و آشامیدنی را در کمتر از یک دقیقه تا 99 درصد از مخاطراتی که سلامت انسان را به خطر می‌اندازند ضد عفونی کند.

خیرمند پاریزی با اشاره به اینکه زائران اربعین در فصل گرما با بیماری‌هایی مختلف و مسمومیت‌های گوارشی مواجه هستند، گفت: خطر این بیماری‌ها را می‌توانیم با ضدعفونی کردن مواد غذایی از بین ببریم و با توجه به اینکه سرعت ضد عفونی کردن با فرابنفش بسیار بالاتر از نحوه ضد عفونی کردن با مواد شیمیایی است و این دستگاه آلایندگی کمتری نیز برای محیط زیست دارد و طول عمر لامپ‌ها بسیار زیاد است، برای موکب‌داران بسیار به صرفه است.

وی ادامه داد: مواد شیمیایی تمام می‌شود و نیاز به خرید مجدد دارد که هزینه آن مداوم و زیاد است اما این لامپ‌ها 9 هزار ساعت عمر مفید دارند یعنی حتی اگر یک سال به صورت مداوم خاموش نشوند هم قابلیت استفاده دارند.

این ایده‌پرداز و نوآور کشورمان افزود: هر بار که مواد را برای ضدعفونی داخل دستگاه قرار می‌دهیم امکان ضدعفونی 150 وعده غذایی در سه طبقه آن وجود دارد و یک دقیقه بعد می‌توانیم 150 ماده غذایی دیگر را داخل دستگاه قرار دهیم؛ علاوه بر این این دستگاه ظروف را هم همزمان ضد عفونی می‌کند.

خلاقیت در حوزه اربعین از موکب متحرک تا ضدعفونی با اشعه فرابنفش

انتهای پیام

نظر شما