شناسهٔ خبر: 68040140 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

صیانت اهالی روستا از قرآن خطی نادر در مصر + فیلم و عکس

مصحف «متبولی» در روستای برکة الحاج واقع در شمال شرق قاهره، با قدمتی بیش از چهار قرن یکی از نسخه‌های نادر قرآن است که در این کشور نگهداری می‌شود.

صاحب‌خبر -

مصحف «متبولی» در مصر با بیش از چهار قرن قدمت+ عکس و فیلم

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، مصحف «متبولی» در روستای برکة الحاج واقع در شمال شرق قاهره، با قدمتی بیش از چهار قرن یکی از نسخه‌های نادر قرآن کریم است که در مساجد این کشور و در نزد برخی از خانواده‌های مشهور در این کشور نگهداری می‌شود.

قدمت این نسخه به سال 1028 هجری قمری (1618 میلادی)  می‌رسد و در مسجد متبولی واقع در روستای برکة الحاج یا جب عمیر در شمال شرق قاهره نگهداری می‌شود. این قرآن در نزد خانواده محمود عبدالغفار از ساکنان این روستا نگهداری می‌شود. به گفته وی در حین مرمت مسجد متبولی وی قرآن را برای محافظت از آن به خانه خود برده است.

به گفته وی اهداکننده این قرآن، حاج علی بن غنیم حمیده و حاج محمد بن ابراهیم بن علی الدمشقی است. اوراق این مصحف در قطع بزرگ به طول 40 سانتی‌متر و عرض 28 سانتی‌متر است، وزن این مصحف بالغ بر 5.750 کیلوگرم است و در حاشیه آن علاوه تفسیر قرآن و معانی لغات نیز ذکر شده است.  

عبدالغفار در ادامه افزود: بسیاری از سازمان‌ها و نهادها از جمله وزارت اوقاف مصر برای دست یافتن به این قرآن تلاش کرده‌اند، اما مردم روستا قاطعانه این اقدامات را رد کرده‌اند و این مصحف تاریخی از سوی امام مسجد در نزد اهالی روستا به امانت گذاشته شده است.  

صابر القاضی، متخصص آثار تاریخی تصریح می‌کند، این مصحف خطی تنها اثر مادی باقی مانده از قرون نخستین اسلامی در این روستا است. این روستا برای قرن‌ها یکی از مهم‌ترین منازلی بوده است که زائران حج از مصر و کشورهای شمال و غرب آفریقا در مسیر حج در آن توقف می‌کرده‌اند.

به گفته وی این مصحف تاریخی علاوه بر آیات و سوره‌های قرآن کریم حاوی شرح شأن نزول، آیات و کلمات سوره‌ها، مکی یا مدنی بودن و همچنین تفسیرهای مهمی چون تفسیر ابن کثیر و قرطبی است.

 

<div id="video-display-embed-code_3535334"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4230063/3535334?width=400&height=300"></script></div>
 
 

 

 

انتهای پیام

نظر شما