شناسهٔ خبر: 68039645 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

وقتی منطق «وحدت» را نمی‌فهم

روزنامه جوان

عدالت و فساد ستیزی از اصول شناخته شده‌اند، اما «وحدت» اصلی نیست که برای خیلی‌ها جدی باشد. در موضوع گوساله پرست‌شدن، قوم بنی اسرائیل در ۴۰ روزی که حضرت موسی (ع) به میقات رفته و برادرش را جانشین خود قرار داده بود، وقتی حضرت برگشت و از عصبانیت این موضوع یقه برادر خود را گرفت، توجیه حضرت هارون چه بود؟

صاحب‌خبر -

 جوان آنلاین: محمد طهماسبی، در کانال تلگرامی خود نوشت: عده‌ای از نیرو‌های انقلابی، وقتی می‌خواهند از اصول مدنظرشان دفاع کنند به اصول مهم‌تری آسیب می‌زنند! چون همه اصول دین و انقلاب را نمی‌شناسند. مثلاً عدالت و فساد ستیزی از اصول شناخته شده‌اند، اما «وحدت» اصلی نیست که برای خیلی‌ها جدی باشد. در موضوع گوساله پرست‌شدن، قوم بنی اسرائیل در ۴۰ روزی که حضرت موسی (ع) به میقات رفته و برادرش را جانشین خود قرار داده بود، وقتی حضرت برگشت و از عصبانیت این موضوع یقه برادر خود را گرفت، توجیه حضرت هارون چه بود؟
قالَ یا بنَ أُمَّ لا تَأخُذ بِلِحیتی وَ لا بِرَأسِی إِنّی خَشیتُ أَن تَقُولَ فَرَّقتَ بَینَ بَنی إِسرائیلَ وَ لَم تَرقُب قَولی طه، ۹۴
گفت:‌ای فرزند مادرم! ریش و سر مرا مگیر! من ترسیدم بگویی تو میان بنی اسرائیل #تفرقه انداختی و سفارش مرا به کار نبستی!
یعنی در فهم هارون نبی، موضوع وحدت آنقدر مهم و بزرگ است که حتی در زمان گوساله پرست‌شدن یک قوم به‌خاطر حفظ وحدت و جلوگیری از دو تکه‌شدن اجتماع اقدامی نمی‌کند و این عذر را حضرت موسی می‌پذیرد؛ لذا ضروری است منزلت و جایگاه #وحدت را معرفی کنیم؛ این جمله آقا را با دقت بخوانیم: «اگر ما وحدت کلمه نداشتیم، #هیچ‌یک از این پیروزی‌ها را به‌دست نمی‌آوردیم. امام بزرگوار راحل ما، #بیشترین_توصیه دوران ۱۰، ۱۱ سال زندگی مبارک خودش را درباره #وحدت_کلمه بین قشر‌های امت کرد... ممکن است در گوشه و کنار، آدم بداخلاق و بی‌توجهی، چیزی بگوید و حرفی بزند؛ باید آن را در امواج خروشان احساسات و امید ملت گم کرد. #نباید_بگذارید اختلاف، دو دستگی و چند دستگی، این یکپارچگی را از بین ببرد.» ۲۶/۶/۱۳۶۹
این حد از اهمیت موضوع درمورد وحدت بین همه قشر‌های امت مطرح شده است، حال چه رسد به این‌که موضوع مجموعه نیرو‌های انقلابی باشد و بین این‌ها تفرقه و تخریب اینقدر بالا برود که چشم دیدن یکدیگر را نداشته باشند!
حضور در میدان انقلاب، نیاز به فهم جامع و عمیق دارد؛ اگر همه اصول را با هم در نظر نداشته باشیم تصمیم‌ها و کنش‌های ما به نفع انقلاب و اسلام نخواهد بود و چه بسا خسارت‌های عظیم به بار آورد و حتی تصمیم‌های رهبری را هم اشتباه تفسیر کنیم. در این راه مهم‌ترین مسئله، حرکت دقیق بر اساس رهنمود‌های ولی جامع الشرایط جامعه و خودرأی نبودن و خودبسندگی است. 
طبق آیه قرآن، سه شرط را باید رعایت کنیم والا نباید به نتیجه امیدوار باشیم: «اطاعت از ولی»، «نداشتن تنازع که نتیجه‌اش سست‌شدن و از دست دادن قدرت و شوکت است»، «صبر (این مسیر سختی دارد) که خدا همراه صابران است.»

وَ أَطيعُوا اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفشَلُوا وَ تَذهَبَ ريحُكم وَ اصبِرُوا إِنَّ اللهَ مَعَ الصّابِرِينَ انفال‌، ۴۶

نظر شما