شناسهٔ خبر: 68038229 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

در راستای ارتقای ظرفیت و بستر‌های فناورانه انجام شد‌

امضای تفاهمنامه کتابخانه ملی با سازمان ملی هوش مصنوعی

روزنامه جوان

امیدواریم این تفاهمنامه گامی مهم در جهت ارتقای بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و بهبود دسترسی به داده‌های علمی و تاریخی برای پژوهشگران و سیاستگذاران از طریق هوش مصنوعی باشد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: تفاهمنامه همکاری سازمان ملی هوش مصنوعی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راستای ارتقای ظرفیت‌ها و بستر‌های فناورانه امضا شد. 
تفاهمنامه همکاری میان سازمان ملی هوش مصنوعی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راستای ارتقای ظرفیت‌ها و بستر‌های فناورانه توسط علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و محمدسعید سرافراز دبیر شورای ملی راهبری و رئیس سازمان ملی هوش مصنوعی امضا شد. 
در نشست امضای این تفاهمنامه علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره بر اهمیت این همکاری گفت: امیدواریم این تفاهمنامه گامی مهم در جهت ارتقای بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و بهبود دسترسی به داده‌های علمی و تاریخی برای پژوهشگران و سیاستگذاران از طریق هوش مصنوعی باشد. این همکاری می‌تواند به توسعه بستر‌های فناورانه و مصونیت از آسیب‌‎های احتمالی که ممکن است زبان فارسی در محیط‌های جدید با آن مواجه شود، کمک کند؛ به ویژه آنکه این پیشرفت‌ها توسط نسل جوان کشور محقق می‌شود. 
محمدسعید سرافراز، رئیس مرکز ملی هوش مصنوعی ایران نیز در ادامه، با تشکر از رویکرد مثبت مجموعه مدیریتی سازمان اسناد و کتابخانه ملی به فناوری هوش مصنوعی و اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری درباره اهمیت هوش مصنوعی برای اداره آینده کشور گفت: کتاب‌ها و اسناد به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع داده‌ای، نقش بسزایی در پیشرفت هوش مصنوعی دارند. استفاده از این داده‌های ارزشمند می‌تواند به توسعه مدل‌های هوش مصنوعی کمک کرده و به حفظ و گسترش زبان فارسی در فضای دیجیتال یاری رساند و به ارتقای کیفیت خدمات به پژوهشگران و اهل علم کمک شایانی کند. 
حمایت از افزایش کمی داده‌های دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کمک به توسعه کاربردپذیری هوش مصنوعی در عملکرد‌ها و مأموریت‌های سازمان، تولید نرم‌افزار‌های تعاملی موردنیاز پژوهشگران توسط هوش مصنوعی و کمک به توسعه مدل‌های هوش مصنوعی، بخشی از مفاد این تفاهمنامه است. در این نشست که در محل سازمان ملی هوش مصنوعی برگزار شد، فاطمه صدر معاون پژوهش و منابع دیجیتال، محمد عباسی معاون توسعه و مدیریت منابع و عبداله اسدی مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان حضور داشتند.

نظر شما