شناسهٔ خبر: 68038201 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تیم رباتیک دانش‌آموزی برای رقابت در ۵ لیگ به چین رفت

افتخار رباتیکی ایران در راه پکن

روزنامه جوان

اعضای تیم ملی رباتیک دانش‌آموزی ایران امیدوارند مقام اول را در مسابقات پیش‌رو کسب کنند، آن‌ها به کم قانع نیستند و می‌خواهند برای کشورشان مقام اول را کسب کنند. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: روز گذشته تیم جهانی رباتیک دانش‌آموزی برای شرکت در مسابقات رباتیک عازم پکن شد. تیمی که ۴۸ نفره در رده سنی ۷ تا ۱۷ سال است. دانش‌آموزان این تیم مدتی است که برای شرکت در مسابقات چین تمرین می‌کنند، اما تمرین‌هایشان از اواخر تیرماه جدی‌تر از قبل شد، چراکه با بهره‌گیری از یک مربی مالزیایی، دانش روز در اختیارشان قرار گرفت و بی‌وقفه در روز‌های باقی‌مانده تلاش کردند. حالا آماده‌اند تا در پنج لیگ مختلف، موفقیت‌های جدیدی را کسب کنند. 

اعضای تیم ملی رباتیک دانش‌آموزی ایران امیدوارند مقام اول را در مسابقات پیش‌رو کسب کنند، آن‌ها به کم قانع نیستند و می‌خواهند برای کشورشان مقام اول را کسب کنند. 

 حریفانی که نباید دست‌کم‌شان گرفت
۳۱ کشور دیگر در مسابقات جهانی رباتیک چین شرکت خواهند کرد، اما حریف‌های جدی تیم دانش‌آموزی چه کسانی هستند؟ نادر نوبخت، سرپرست تیم رباتیک دانش‌آموزی ایران در این رابطه به «جوان» می‌گوید: «معمولاً کشور‌های آسیایی، حریف‌های خیلی مهمی هستند؛ مثل ژاپن، کره، چین و مالزی که کشور‌های صاحبنامی در این حوزه هستند. البته باید دید از غرب اروپا چه کشور‌هایی به مسابقه می‌آیند.» او ادامه می‌دهد: «البته کشور‌های دیگری در حوزه فناوری و تکنولوژی آمادگی زیادی دارند که در مسابقه شرکت خواهند کرد. همچنین استعداد و خلاقیت دانش‌آموزان کشور‌های مختلف باید مدنظر قرار گیرد، به همین دلیل نباید هیچ کدام از آن‌ها را دست‌کم گرفت، چراکه هر کدامشان می‌توانند یک حریف جدی باشند.»
در این چند سال اخیر، رباتیک جایگاه بالاتری در تکنولوژی و صنعت نسبت به گذشته یافته‌است، بدون شک چنین موضوعی کار را برای تیم رباتیک ما سخت می‌کند. نوبخت با اشاره به همین موضوع می‌گوید: «سال ۲۰۱۹ تعداد کشور‌ها و دانش‌آموزان کمتر بود، آماری که در سال گذشته بیشتر شد و حالا در مسابقات پیش‌رو، این آمار بیشتر از سال گذشته است. بدون شک این موضوع، رقابت را سخت‌تر می‌کند، اما ما انگیزه و امید زیادی برای کسب رتبه برتر در مسابقات را داریم.» او ادامه می‌دهد: «هوش مصنوعی در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته‌است، بنابراین ما تلاش کردیم با استفاده از مربی خارجی به بچه‌ها کمک کنیم تا با دانش روز پیش بروند و با توانایی بیشتری وارد رقابت‌ها شوند، امیدوارم که مقام مناسبی را کسب کنیم و دست پر برگردیم.»

 آرزوی کسب مقام اول
دانش‌آموزان شرکت‌کننده در مسابقات جهانی رباتیک از استان‌های تهران، فارس، گیلان، خراسان و البرز انتخاب شدند و با تشکیل یک تیم قوی به چین رفتند. یکی از آن‌ها امیرحسین کرم‌صابری است که ۱۲ سال دارد و امسال به کلاس پنجم ابتدایی می‌رود، او با شور و شوق زیاد به «جوان» می‌گوید: «دفعه اول است که به مسابقات جهانی رباتیک می‌روم، حس خیلی خوبی دارم. یک‌بار تیم ایران مقام برنز کسب کرده، اما آرزو و هدفمان این است که در مسابقات پیش‌رو مقام اول را به دست بیاوریم.»
باران و رادمان اندرجانی، خواهر و برادر دوقلویی هستند که ۱۱ سالشان است و در تیم رباتیک جهانی حضور دارند؛ رادمان می‌گوید: «اولین تجربه شرکت در مسابقه جهانی را دارم و تمام تلاشم را می‌کنم تا برنده شویم. بدون شک اینکه من و خواهرم، دونفره در مسابقات شرکت می‌کنیم، برایمان قوت قلب است. خواهرم زودتر از من در حوزه رباتیک کار کرد و بعد از آن من هم علاقه‌مند شدم. پیش‌بینی می‌کنم که اول یا نهایتاً دوم شویم و می‌خواهیم که برای ایران افتخارآفرین باشیم.»
محمد امامی که عضو دیگری از این تیم است و ۱۲ سال دارد، در رابطه با حس و حال خود از شرکت در مسابقات می‌گوید: «حدود یکسال است که در حوزه رباتیک، کار می‌کنم و در مسابقات کشوری رتبه اول را کسب کردم. اما اولین‌بار است که در مسابقات جهانی شرکت می‌کنم و هیجان زیادی دارم. آرزویم این است که بعد از کسب مقام دوم و سوم در مسابقات پیشین جهانی، امسال صاحب مقام اول شوم. من در لیک راگبی و تحلیل داده شرکت می‌کنم. امیدوارم مقام بیاوریم و ایران را سربلند کنیم.»
رادین دشتی، اما تجربه شرکت در مسابقات آسیایی را داشته و امسال همراه هم‌تیمی‌هایش در مسابقات جهانی چین شرکت کرده‌است. او می‌گوید: «در دو لیگ راگبی و خلاقیت شرکت خواهم کرد. در اردوی آمادگی یاد گرفتم که چطور ربات بسازم و دو هفته ساخت ربات طول کشید؛ رباتی که یک سبد خرید هوشمند است و برای افراد معلول و سالمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما تلاش‌های زیادی کردیم و امیدوارم که این تلاش‌ها نتیجه‌ای عالی به دنبال داشته‌باشد.»
گفتنی است که تیم رباتیک دانش‌آموزی، اولین‌بار در سال ۲۰۱۹ در مسابقات جهانی شرکت کرد و مقام سوم را به دست آورد. بعد از آن به واسطه کرونا یکی، دو سال مسابقات رباتیک به وقفه افتاد. حالا قرار است این تیم ۴۸ نفره از ۱۹ مردادماه و طی سه روز در پنج لیگ مسیریاب، سومو، راگبی، خلاقیت و تحلیل داده به رقابت با دانش‌آموزان سایر کشور‌های جهان بپردازند.

نظر شما