شناسهٔ خبر: 68037271 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

وزیر خارجه اردن: برای انتقال پیام از اسرائیل به تهران نیامدم»

«ایمن الصفدی»، وزیر امور خارجه اردن که به تهران سفر کرده است، گفت: «همتای ایرانی من این موضوع را تکذیب کرد که یک مسئول ایرانی گفته ما پیام‌هایی را از تهران به تل آویو انتقال خواهیم داد.»

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن که به تهران سفر کرده است، گفت: «همتای ایرانی من این موضوع را تکذیب کرد که یک مسئول ایرانی گفته ما پیام‌هایی را از تهران به تل آویو انتقال خواهیم داد.»

بنابر گزارش دیده بان ایران به نقل از الجزیره، الصفدی اظهار داشت: «من به همتای ایرانی خود گفتم که برای انتقال پیام از اسرائیل یا به آن در تهران نیستم.»

وی تصریح کرد: « گام نخست برای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه، توقف حملات اسرائیل به غزه است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی اردن گفت: «هدف از سفر من به تهران، پشت سر گذاشتن اختلافات میان دو کشور به شکلی صریح و شفاف در راستای منافع دوجانبه‌مان است.»

این سفر الصفدی در شرایطی انجام می‌شود که تنش بین ایران و اسرائیل در منطقه، شدت گرفته است و اردن بارها هشدار داده اقدامات تحریک آمیز اسرائیل، منجر به گسترش دامنه رویارویی نظامی در منطقه خواهد شد.

براساس این گزارش، منافع حاکمیتی، سیاسی و امنیتی اردن در این سفر که در شرایط حساس کنونی انجام می‌گیرد، موضوع و هدف اصلی این دیدار است.

گزارش‌های برخی رسانه‌ها حاکی از آن است که الصفدی امروز با هدف تقدیم پیام مستقیم «ملک عبدالله دوم» پادشاه اردن به رئیس جمهور جدید ایران، به تهران سفر می‌کند.

این در حالی است که هفته گذشته، «ابراهیم الجازی» وزیر امور دفتر نخست وزیری اردن در اقدامی دیپلماتیک در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران شرکت کرد. اما با توجه به احتمال بالای جنگ و رویارویی بین ایران و اسرائیل، مجموعه تماس‌ها پیچیده‌تر شد.

براساس گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، اما سفر الصفدی به تهران و تقدیم پیام مستقیم پادشاه اردن به رئیس جمهوری اسلامی ایران، یک امر تقریبا غیر عادی در شرایط کنونی است. براساس تحلیل کارشناسان و ناظران، پیام مذکور و مذاکراتی که الصفدی با همتای ایرانی‌اش در تهران انجام خواهد داد به طور مشخص درباره تبیین موضع امان درباره بی‌طرفی در تنش کنونی است.

اردن برای بی‌طرفی و گرفتار نشدن در هر گونه تنش احتمالی قریب الوقوعی تلاش می‌کند و هنوز استراتژی دولت این کشور اعلام نشده است. اما به احتمال زیاد، مجموعه تماس‌ها و توضیحات اردن برای مقامات ایرانی، در چارچوب تلاش برای تبیین منافع امنیتی و حاکمیتی امان در صورت وقوع هر گونه رویارویی احتمالی بین ایران و اسرائیل خواهد بود.

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما