شناسهٔ خبر: 68036309 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نوآوری‌های تاثیرگذار بر تاریخ بازی‌های المپیک/گوشت مصنوعی ایرانی با ۹۰ درصد پروتئین خالص

رقیه‌السادات حسینی

در روزی که گذشت، شاهد اخبار متنوعی در دنیای علم و فناوری بودیم که در این بسته خبری به طور خلاصه آنها را از نظر می‌گذرانیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دنیای علم و فناوری در ایران و سایر نقاط جهان امروز یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ حاوی خبرهای جالب توجهی بود که با گرد آوردن آنها در این بسته خبری سعی بر آن داریم تا شما مخاطبان ارجمند را در یک نگاه با آنها آشنا کنیم.

از معرفی ۷ فناوری که چهره بازی‌های المپیک را تغییر دادند، تصاویر فضایی که با لگو ساخته شده‌اند و ربات انسان‌نمای چینی که شباهت بی‌نظیری به انسان دارد تا تولید گوشت مصنوعی با ۹۰ درصد پروتئین خالص در کشور و پایش مواد غذایی و نوشیدنی موکب‌ها با خدمات آزمایشگاهی فناوران کشور همگی از مهم‌ترین اخباری بودند که در ادامه به بیان خلاصه‌ای از آن‌ها می‌پردازیم.

شما خوانندگان محترم می‌توانید با لمس هر یک از تیترهای خبرها که به رنگ آبی درآمده‌اند، به محتوای آنها دسترسی یابید.

۷ فناوری که چهره بازی‌های المپیک را تغییر دادند

بازی‌های المپیک علاوه بر به چالش کشیدن ورزشکاران، فرصتی برای نمایش و آزمایش نوآوری‌ها برای ارتقای رقابت‌ها هستند. در اینجا به چند نمونه از نوآوری‌های تاثیرگذار بر تاریخ بازی‌های المپیک می‌پردازیم.

تولید گوشت مصنوعی از باقلا و نخود با ۹۰ درصد پروتئین خالص در کشور

یکی از شرکت‌های فناور با استفاده از ایزوله‌های پروتئینی دو گیاه، موفق به تولید گوشت گیاهی حاوی ۸۵ تا ۹۰ درصد پروتئین شدند که شباهت زیادی در

این تصاویر فضایی با لگو ساخته شده‌اند

یک عکاس بااستعداد به کمک لگو و هنر عکاسی خود، تصاویری را از پرتاب ماموریت «آرتمیس ۱» خلق کرده است که بسیار واقعی به نظر می‌رسند.

ربات انسان‌نمای چینی شباهت بی‌نظیری به انسان دارد

محققان چینی فناوری ابداع کرده‌اند که براساس آن حالات صورت ربات‌های انسان‌نما شباهت بسیار زیادی به حالات طبیعی صورت انسان‌های واقعی پیدا می‌کند.

«حمل‌ونقل» با سهم ۲۷ درصدی در صدر صنعتی‌سازی فناوری نانو

به منظور ارتقای دانش‌بنیانی صنایع موجود ۱۶۰۸ محصول در بیش از ۱۵ صنعت نفوذ کرده‌اند که در میان صنایع مختلف، حوزه حمل و نقل با سهم ۲۷طعم و بو با بافت گوشت حیوانی دارد و به گفته آنها این گوشت به‌زودی وارد بازار می‌شود درصدی در صدر جدول بهره‌مندی از فناوری‌ها قرار گرفته است.

علاقه‌مندان علوم فضایی خطاب به کنگره آمریکا: ماه‌نورد «وایپر» را نجات دهید

به دنبال اعلام تصمیم ناسا مبنی بر متوقف کردن ماموریت «وایپر»، بیش از ۲۰۰۰ حامی علوم فضایی در یک نامه از قانون‌گذاران آمریکا خواستند تا بودجه ناسا را برای ادامه ماموریت اضافه کنند.

ناسا هنوز شرکت طراحی‌کننده ماه‌نورد «آرتمیس» را انتخاب نکرده است

محدودیت بودجه موجب شده است که ناسا هنوز یک تصمیم قطعی را درباره شرکت مورد نظر خود برای طراحی‌ ماه‌نورد ماموریت «آرتمیس» اعلام نکند.

جایگزین جدید آلیاژهای گران قیمت رآکتورهای هسته‌ای

یک ماده جدید، مقاومتی استثنایی در برابر خوردگی و فرسایش از خود نشان داده است که ویژگی حیاتی برای موادی است که در شرایط سخت در یک رآکتور هسته‌ای کار می‌کنند.

پایش مواد غذایی و نوشیدنی موکب‌ها با خدمات آزمایشگاهی فناوران کشور

یکی از شرکت‌های ارائه‌ دهنده‌ خدمات، به منظور جلوگیری از انتقال آلودگی و بروز مسمومیت غذایی در زوار اربعین، به موکب‌ها خدمات آزمایشگاهی ارزیابی بار میکروبی و شیمیایی برای پایش کیفیت مواد غذایی و محیطی ارائه می‌دهد.

با ابتکار جدید مهندسان «دانشگاه ویرجینیا»؛ چاپ سه‌بعدی بتن سازگار با محیط زیست ممکن می‌شود

دانشمندان سعی دارند فناوری چاپ سه‌بعدی بتن را با تحقیقات دقیق خود بهبود ببخشند تا مواد قابل چاپ قوی‌تر و پایدارتری را با عملکرد بهتر داشته باشند.

ناسا هنوز شرکت طراحی‌کننده ماه‌نورد «آرتمیس» را انتخاب نکرده است

محدودیت بودجه موجب شده است که ناسا هنوز یک تصمیم قطعی را درباره شرکت مورد نظر خود برای طراحی‌ ماه‌نورد ماموریت «آرتمیس» اعلام نکند.

ماده سفید ممکن است به بهبود آسیب‌های نخاعی کمک کند

دانشمندان بر روی بخشی از مغز و نخاع که پیش از این مورد مطالعه قرار نگرفته بود یعنی ماده سفید تمرکز کرده‌اند. اکتشافات آنها می‌تواند منجر به درمان‌هایی شود که فعالیت عصبی را از طریق ارسال هدفمند محرک‌های الکترومغناطیسی یا داروها بازیابی می‌کند.

دانش‌بنیان‌های فعال در برنامه ملی آبادیران مشمول دریافت امریه می‌شوند

بر اساس شیوه‌نامه دریافت امریه سربازی و پروژه جایگزین خدمت ویژه برنامه ملی آبادیران، تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این برنامه مشمول دریافت امریه می‌شوند.

دانش‌آموز اردبیلی راهی مسابقات «دانش مغز» امریکا شد

دانش‌آموزی از دبیرستان فرزانگان شهر گرمی استان اردبیل با کسب رتبه نخست دهمین دوره مسابقه ملی دانش‌آموزی «دانش مغز» به مسابقات جهانی راه یافت.

نانوحسگری که کنترل دما را در خط تولید و انبارهای صنعتی تسهیل می‌کند

با همکاری چند دانشگاه در جمهوری چک، نانوحسگر دمایی ساخته شده که نسبت به حسگرهای رایج دقت بسیار بالاتری دارد. این نانوحسگر برای استفاده در کارخانه‌ها و انبارهای صنعتی که نیازمند پایش دقیق و مستمر دما هستند، طراحی شده است.

ساخت دستگاه تحریک وراجمجمه‌ای مغز با قابلیت ثبت سیگنال‌های مغزی

محققان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اجرای یک طرح پژوهشی تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی طراحی و ساخت دستگاه تحریک وراجمجمه‌ای مغز را با جریان الکتریکی متناوب و با برخورداری از ثبت همزمان سیگنال الکتریکی مغز (EEG) آغاز کردند.

اعطای تسهیلات ۴ میلیارد تومانی ویژه هوشمندسازی در صنایع بالغ

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی فناوری‌های نوظهور دیجیتال با اعلام اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی با توجه به اهمیت ویژه حوزه هوش مصنوعی، بسته حمایتی ویژه‌ای را در نظر گرفته است، گفت: این تسهیلات با عاملیت صندوق پژوهش و فناوری اقتصاد دیجیتال به دانش‌بنیان‌های این حوزه پرداخت می‌شود.

تولید کاتالیست‌های جامد اسیدی و افزودنی‌های سوخت

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در پژوهشی با حمایت بنیاد ملی علم ایران موفق به تهیه آلکیل لوولینات‌ها با استفاده از واکنش فورفوریل الکل و الکل‌ها بر روی کاتالیست‌های جامد اسیدی شدند.

انتهای پیام

نظر شما