شناسهٔ خبر: 68036294 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چرا در هفتمین کشور تولیدکننده، سیمان نایاب می‌شود؟

مجید انتظاری

بازار سیمان پس از نوسانات روزهای اخیر ناشی از قطعی برق کارخانجات، به آرامش رسیده و قیمت هر پاکت از حدود ۱۷۰ هزار تومان هم‌اکنون به ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان رسیده است. تعادل عرضه و تقاضای سیمان در شرایطی به هم می‌خورد که ایران جزو هفت کشور اول تولیدکننده سیمان در جهان است و سازندگان، علت نایاب شدن و نوسانات قیمت سیمان در تابستان و زمستان را تحرکات دلالان می‌دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بازار سیمان ناشی از قطعی برق کارخانجات در هفته گذشته دچار کاهش عرضه و به تبع آن افزایش قیمت شد. در زمستان نیز معمولا به دلیل قطعی گاز با این مشکل مواجه می‌شویم. گفته می‌شود هر پاکت سیمان در هفته قبل بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد. در حال حاضر اما مشکل تامین برق کارخانجات سیمان برطرف شده و قیمت‌ها تا حدود ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر پاکت کاهش یافته اما با توجه به تجارب گذشته نگرانی از احتمال ادامه این وضعیت در آینده وجود ندارد.

تنش‌های مقطعی در بازار مصالح ساختمانی از جمله فولاد و سیمان در شرایطی هر از گاهی بروز پیدا می‌کند که کشور به تولید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد و این در حالی است که قیمت مسکن تحت تاثیر شرایط عمومی اقتصاد طی هفت سال گذشته دچار رشدهایی شده است. در این شرایط کارشناسان یکی از راهکارهای ایجاد ثبات در بازار مسکن را افزایش ساخت و ساز می‌دانند.

با این حال طی سال‌های گذشته قیمت مصالح ساختمانی روند افزایشی داشته است. آن‌طور که برخی سازندگان می‌گویند در سال‌های گذشته نهاده‌های تولید مسکن که معمولاً با مصالح و آهن و هزینه ماشین­‌آلات و دستمزد شناخته می‌شوند، به مراتب بالاتر از تورم عمومی بودند و برخی اقلام تا ۸۰ درصد و برخی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته­‌اند.

با کاهش عرضه سیمان، تقاضا افزایش می‌یابد

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان می‌گوید در هفته‌ی گذشته میانگین قیمت یک کیسه ۵۰ کیلوگرمی در بورس کالا در اکثر نقاط کشور (در بالغ بر ۸۰ درصد مناطق کشور) سیمان به قیمت کمتر از کیسه‌ای ۷۰ هزار تومان فروخته شده و در مناطق پرتقاضا همچون تهران، بین ۶۵ تا ۸۵ هزار تومان به‌ازای هر کیسه ۵۰ کیلویی بوده است.

چرا در هفتمین کشور تولیدکننده، سیمان نایاب می‌شود؟

علی‌اکبر الوندیان با بیان اینکه متاسفانه هر کالایی که صحبت از کم شدن آن می‌شود، با افزایش متقاضی روبرو می‌شود، گفت: هفته گذشته،  گمانه‌زنی بر کاهش سیمان در بازار مطرح شد که بر افزایش قیمت کفِ بازار دامن زد؛  این در حالی است که صنعت سیمان کشور مازاد بر نیاز داخل ظرفیت دارد و امیدواریم با کاهش محدودیت برق،  تولید و عرضه به میزانی باشد که هرکس به هر میزانی که نیاز دارد، بتواند خرید داشته باشد.

قیمت تولیدکننده بالا نرفته است

نکته مهم اینجاست که به گفته الوندیان قیمت تولیدکننده بالا نرفته است؛ چراکه قیمت سیمانِ تولیدکننده، تحت نظارت کنترلی بورس است و دولت هم بر آن نظارت دارد؛ در حقیقت در حال حاضر فاصله قیمت بین تولیدکننده و قیمت کف بازار بالا رفته است. بنابراین علاوه براینکه تولیدکننده به جهت توقف بسیاری از کوره‌ها و کاهش تولید و کنترل قیمت، در فشار مضاعف قرار گرفته بلکه مصرف‌کننده هم به‌دنبال سواستفاده دلالان، سیمان را با قیمت بالاتر تهیه می‌کند.

فعل و انفعالاتی که در دو هفته اتفاق می‌افتد

دبیر کانون انبوه‌سازان نیز در این‌باره معتقد است که پیک دو هفته بین خرید از بورس تا رسیدن سیمان به دست مصرف‌کننده باعث فعل و انفعالات افزایشی در قیمت سیمان می‌شود.

شرکت‌های تولیدکننده سیمان در تابستان می‌گویند برق نداریم و در زمستان می‌گویند گاز نداریم. در حالی که قانون‌گذار تمهیداتی برای نیروگاه‌های برق کوچک مقیاس در جهت تامین برق کارخانه‌های تولیدی کشور در نظر گرفته که اجرا نشده است.

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قیمت سیمان در بورس با قیمت کف بازار متفاوت است. در هفته گذشته به طور کلی سیمان در بازار وجود نداشت که خریداری شود و با توجه به بر هم خوردن عرضه و تقاضا قیمت‌ها تا ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر پاکت افزایش یافت.

چرا در هفتمین کشور تولیدکننده، سیمان نایاب می‌شود؟

وی با اشاره به بهانه تامین برق کارخانجات سیمان گفت: شرکت توانیر متناسب با نیاز مصرف داخلی برای شرکت‌های سیمانی تامین نیرو می‌کند. با این حال قیمت سیمان افزایش یافت. به نظر من ناکارآمدی در حوزه تولید و توزیع سیمان باعث ایجاد تلاطم در این بازار شده است. این رویه سالیان سال تداوم داشته و هنوز ادامه دارد. بین خرید از بورس تا رسیدن کالا به دست سازنده و مصرف‌کننده یک پیک ۱۰ تا ۱۵ روزه است که باعث یک سری فعل و انفعالات می‌شود.

تابستان برق نداریم، زمستان گاز

دبیر کانون انبوه‌سازان یادآور شد: شرکت‌های تولیدکننده سیمان در تابستان می‌گویند برق نداریم و در زمستان می‌گویند گاز نداریم. در صورتی که اگر تولید و عرضه مدیریت می‌شد ما نباید با کوچک‌ترین نوسانی دچار بحران شویم. قانون‌گذار تمهیداتی برای نیروگاه‌های برق کوچک مقیاس در جهت تامین برق کارخانه‌های تولیدی کشور در نظر گرفته که اجرا نشده است.

چرا در هفتمین کشور تولیدکننده، سیمان نایاب می‌شود؟

پورحاجت با اشاره به این‌که ما جزو شش تا هفت کشور اول دنیا در تولید سیمان هستیم گفت: این بد است که مصرف‌کننده نهایی در ایران سیمان به دستش نرسد.

وی خاطرنشان کرد: . به نظرم در سازمان بورس هم یک تجدید رویه و نگاه جدید اعمال شود که سطح دسترسی سازندگان مسکن اعم از خرد و کلان به خرید سیمان از بورس فراهم شود. سبدی که توسط بورس توزیع می‌شود متناسب با تقاضای تولیدکنندگان بخش مسکن نیست. سبدها ۱۰۰ تنی است؛ در حالی که ساخت و سازهای کوچک مقیاس این خرید ۱۰۰ تنی را نمی‌تواند مصرف کند و باید سبدها کاهش یابد. دست واسطه‌ها و کسانی که در بازار سیمان اختلال ایجاد می‌کنند را نیز باید کوتاه کرد. می‌گویند این افراد به تعزیرات معرفی می‌شوند اما به نظر من باید به صورت کیفری با آنها برخورد شود.

انتهای پیام

نظر شما