شناسهٔ خبر: 68036178 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

تنش شدید آبی در پایتخت؛ «متوسط بارش‌ها در تهران ۲۵درصد کمتر از نرمال است»

احد وظیفه، رییس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی کشور می‌گوید: از ابتدای سال آبی تا اوایل تیرماه امسال مجموع متوسط بارش در استان تهران حدود ۲۵ درصد کمتر از نرمال است و جریان رودخانه‌ها و منابع آبی استان ضعیف‌تر از شرایط معمول و حجم آب پشت سد‌ها کمتر از میزان نرمال است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اعتماد: احد وظیفه، رییس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی کشور می گوید:  از ابتدای سال آبی تا اوایل تیرماه امسال مجموع متوسط بارش در استان تهران حدود 25 درصد کمتر از نرمال است و جریان رودخانه‌ها و منابع آبی استان ضعیف‌تر از شرایط معمول و حجم آب پشت سدها کمتر از میزان نرمال است .
 
بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌‌خوانید؛ 
 
 از ابتدای سال آبی تا اوایل تیرماه امسال مجموع متوسط بارش در استان تهران حدود 25 درصد کمتر از نرمال است و جریان رودخانه‌ها و منابع آبی استان ضعیف‌تر از شرایط معمول و حجم آب پشت سدها کمتر از میزان نرمال است .
 
منابع آبی پیرامون استان تهران مثل دریاچه نمک قم، دریاچه‌های جنوب قزوین و البرز یا دریاچه‌های محلی کوچک به دلیل کم آبی و خشکی محیط و کاهش میزان رویش گیاهی، غالبا به کانون‌های خیزش گرد و خاک تبدیل شده‌اند و به همین دلیل امروزه بیش از گذشته با توفان‌ها مواجه هستیم.
 
امسال میانگین بارش‌ در کل کشور نرمال است یعنی بارش متوسط دریافتی کشور برابر با میانگین بارش دریافتی طی سی سال اخیر است، اما در استان‌های تهران، قزوین و سمنان، بارش‌ها برای چهارمین سال پیاپی حدود 25 تا 35 درصد کمتر از نرمال است و این کمبودهای سنواتی و با سابقه از حافظه طبیعت پاک نمی‌شود. 
 
با برداشت بی‌رویه از منابع آبی زیر سطحی، امروزه یکی از بحران‌های مربوط به تغییر اقلیم و آب، علاوه بر توفان‌های گرد و خاک، فرونشست زمین است که بسیاری از مناطق کشور و از جمله جنوب شهر و استان تهران را شامل می‌شود. 
 
خاک، نعمت بسیار با ارزش و حتی مهم‌تر از آب است که متاسفانه بی‌توجهی‌های سال‌های گذشته به خاک، برای آینده‌مان بسیار خطرناک شده است. برای مثال، خشک شدن کرمان و سیستان و بلوچستان و توسعه فرونشست در اصفهان را نمی‌توان نادیده گرفت. 
 
لازم است نوع مدیریت و رفتارمان را در قبال طبیعت تغییر بدهیم و باید اقدامات عاجل هم در جامعه و هم به خصوص در نهادهای حاکمیتی در دستور کار جدی قرار بگیرد.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما