شناسهٔ خبر: 68035472 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فرآیند اهدای سلول‌های بنیادی در شیراز انجام گرفت فرآیند اهدای سلول‌های بنیادی در شیراز انجام گرفت

همزمان با پنجاهمین سالگرد تأسیس انتقال خون ایران و روز ملی اهدای خون، فرآیند اهدای سلول‌های بنیادی در شیراز صورت گرفت.

صاحب‌خبر -

هفته گذشته با دعوت از غلامعلی کریمی اهدا کننده سلول‌های بنیادی، فرایند اهدای سلول‌های بنیادی در بیمارستان آنکولوژی امیر انجام شد.

غلامعلی کریمی که ۷ سال پیش با ثبت نام در لیست اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی در بخش سپاس انتقال خون شیراز، آمادگی خود را برای اهدای سلول‌های بنیادی اعلام کرده بود با مشارکت در این امر نوع دوستانه زمینه بهبود وضعیت یک بیمار تلاسمی ماژور را فراهم کرد. 

 با هماهنگی‌های لازم اداره کل انتقال خون فارس و بیمارستان امیر و با توجه به سازگار بودن خون این اهدا کننده با بیمار تالاسمی متقاضی، از این پرسنل نیروی مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران دعوت شد تا با انجام آزمایشات لازم و تایید نهایی دکتر متقی پیشه، فوق تخصص هماتولوژی کودکان آنکولوژی امیر و طی مراحل لازم برای حضور و انجام این فرآیند در بیمارستان آنکولوژی امیر توسط کارشناس مسئول شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز ایران انجام شود.

متقی پیشه با حضور در زمان اهدای خون توسط اهداکننده، گفت: شرایط اهدای سلول‌های بنیادی طی انجام آزمایشات لازم و تزریق داروی مورد نیاز آزاد سازی سلول‌های بنیادی از مغز استخوان اهداکننده خون انجام می‌شود. در این فرآیند که به مدت ۲ تا ۴ ساعت طول می‌کشد، سلول‌های بنیادی افزایش یافته در خون اهدا کننده توسط دستگاه مخصوص و بصورت کاملا مکانیزه و استرلیزه بدون دخالت دست از خون جدا شده و در کیسه‌های مخصوص به بیمار نیازمند تزریق می‌شود.

لیلا کسراییان نیز گفت: این فرایند هیچگونه ضرری برای فرد اهدا کننده نداشته و اهدا کننده مجدداً می‌تواند پس از دو سال در این فرآیند شرکت کند. این سلول‌ها هیچ جایگزینی ندارند و به بهبود ۷۰ نوع بیماری از جملهبیماران تالاسمی ماژور، تنبلی‌های مغز استخوان، سرطان خون، بیماری‌های متابولیک، بدخیمی‌ها و سرطان‌های مغز استخوان، کم خونی‌های سلول‌های داسی شکل و نقص سیستم ایمنی کمک می‌کند.

در ادامه این فرآیند رضایی کارشناس مسئول شبکه ملی اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی خونساز ایران نیز گفت: در ایران ۲۰ مرکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی با تعداد ۹۰ هزار عضو وجود دارد که طی انجام آزمایشات ژنتیکی و در صورت سازگار بودن خون اهدا کننده با خون بیمار درخواست کننده سلول‌های بنیادی این فرایند صورت می‌پذیرد سن اهدا کنندگان می‌تواند از ۱۸ تا ۶۰ سال باشد و بهتر است که اهدا کنندگان جوان برای مشارکت در این امر نوع دوستانه حضور یابند.

نظر شما