شناسهٔ خبر: 68035145 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

افزایش مخالفت‌ها با طرح‌های اصلاحی نخست‌وزیر ایتالیا - اکونیوز

اقتصاد ایران: جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا که مدتی به نظر می‌رسید با خیال آسوده و مطمئن بر زین قدرت نشسته است اخیرا با مخالفت‌های زیاد با طرح‌های اصلاحی خود در داخل و افزایش انتقادها و مخالفت‌ها از طرف بروکسل روبرو شده است.

صاحب‌خبر -
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، روزنامه "تاگس شاو" در مطلبی از افزایش بادهای مخالف داخلی و خارجی به ویژه از سمت بروکسل علیه طرح های اصلاحی "جورجیا ملونی"، نخست وزیر ایتالیا خبر داده و نوشت: برای مدت طولانی، این طور به نظر می رسید که جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا محکم روی زین قدرت نشسته است. اما اکنون مقاومت شدیدتری به ویژه در برابر اصلاحات منطقه‌ای او و همچنین باد مخالفی از بروکسل وجود دارد.

این روزها در بسیاری از شهرهای ایتالیا، انبوهی از مردم پشت میزها ایستاده اند تا لیست هایی را علیه اصلاحات منطقه ای ملونی امضا کنند. همچنین آن ها می توانند به صورت آنلاین به این مسئله رای بدهند.

فلاویا کارلینی، فعال برجسته ایتالیایی بر طبل رسانه های اجتماعی می کوبد: گام به گام به کاربران توضیح می دهد که از کدام پیوند می توانند برای حمایت از همه پرسی برنامه ریزی شده استفاده کنند تا قانون خودمختاری دولت نخست وزیر جورجیا ملونی لغو شود.

در پایان ماه ژوئن، دولت ملونی در مورد اصلاحاتی تصمیم گرفت که باید به مناطق خودمختاری بیشتری بدهد. اما در حال حاضر 500000 رای لازم برای همه پرسی برای لغو این اصلاحات جمع آوری شده است.

برای اولین بار اپوزیسیون ایتالیا در این باره متحد به نظر می رسد. سوسیال دموکرات ها دوشادوش با جناح چپ افراطی آلانزا وردی سینیسترا، پنج ستاره و احزاب کوچک میانه رو مانند Più Europa برای لغو این اصلاحات می جنگند. اتحادیه های کارگری و ابتکاراتی مانند سازمان حفاظت از محیط زیست WWF نیز به این طرح پیوسته اند.

الی شلاین، رئیس حزب سوسیال دموکرات PD ایتالیا در این باره می گوید که این اصلاحات اشتباه است. وی در این باره گفت: خودمختاری متمایز ملونی کشور را تقسیم می کند و نابرابری هایی را که جنوب و داخل کشور از آن رنج می برند، افزایش می دهد."

بر اساس طرح اصلاحی ملونی در آینده، مناطق گوناگون باید مسئولیت بیشتری در برخی زمینه‌های سیاست داشته باشند، به عنوان مثال در سیاست مدرسه، برنامه‌ریزی حمل و نقل، بهداشت یا سیاست صنعتی. اما شلاین همچنین این را اصلاحی بی‌معنا برای شمال می‌داند.

به گفته وی این امر می تواند منجر به وجود 20 سیاست مختلف انرژی شود. در عوض، این سیاستمدار 39 ساله تأکید کرد: تنها چیزی که ما نیاز داریم یک طرح اروپایی واحد برای کاهش هزینه ها برای شرکت ها و خانواده ها است.

بزرگترین نگرانی منتقدان این است که شکاف بین شمال و جنوب در سایه این طرح ملونی حتی بیشتر شود. حزب راستگرای لگا که به عنوان یک حزب منطقه ای شمال ایتالیا ظاهر شد، این اصلاحات را از طریق دولت و پارلمان به پیش برد. وی به ویژه منافع شمال به عنوان بخشی از کشور که قلب اقتصاد در آن می تپد را مورد توجه قرار می دهد. جنوب این کشور بیشتر مورد بی توجهی قرار گرفته است. بسیاری برای یافتن کار به شمال مهاجرت می کنند.

"روبرتو اوچیوتو"، رئیس منطقه ای منطقه جنوبی کالابریا و معاون رهبر حزب حاکم فورزا ایتالیا است. وی با صراحت در گفتگویی با اسکای tg24 مخالفت خود را با این اصلاحات اعلام کرد. وی تاکید کرد که به دولت پیشنهاد می کنم به تعویق اصلاحات فکر کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: باد های مخالف علیه ملونی همچنین در صحنه بین المللی نیز تندتر می وزد. اخیراً کمیسیون اروپا از ایتالیا به خاطر کمبودهای آزادی مطبوعات انتقاد کرد. ملونی نمی خواست این انتقاد را بپذیرد. وی در نامه ای به "اورسولا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اروپایی این شکایت را بی اساس خوانده و تاکید کرد که اتحادیه اروپا قربانی اخبار جعلی شده است.

نخست وزیر ایتالیا در جریان سفر اخیر خود به چین به خبرنگاران توضیح داد که این انتقاد از سوی خود کمیسیون اتحادیه اروپا صورت نگرفته و نوعی ابزار سازی شکل گرفته است.

یورو نیوز هم در مطلبی نوشته است: نخست‌وزیر ایتالیا و رئیس کمیسیون اروپا روزگاری متحدان نزدیکی بودند، اما این رابطه رفته‌رفته تیره شده است. جورجیا ملونی اکنون خود را برای رویارویی با اورزولا فن در لاین آماده می‌کند و این پتانسیل را دارد که کار به جای باریک بکشد.

نخست‌وزیر ایتالیا از گزارش سالانه کمیسیون اروپا در مورد حاکمیت قانون و انتقادهای مطرح شده در آن نسبت به آزادی مطبوعات در ایتالیا و استقلال رادیو تلویزیون کشورش، «رای»، خشمگین است.

این در حالی است که خانم ملونی با نسبت دادن جرم افترازنی به روزنامه‌نگاران که می‌تواند مجازات زندان داشته باشد، اقدامات قانونی علیه اصحاب رسانه انجام داده است. همچنین انتصاب وفاداران او در پست‌های کلیدی رادیو تلویزیون دولتی منجر به اخراج برخی از روزنامه‌نگاران ارشد شده است.

از زمان انتشار این گزارش، ملونی نامه‌ای به فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا فرستاده و خاطرنشان کرد که انتقادات مطرح شده در این گزارش منجر به «حملات ناشیانه و واهی» از سوی روزنامه‌نگاران شده است.

ملونی همچنین گفت که کمیسیون اروپا در مورد لهجه‌های انتقادی برخی از گروه‌های ذینفع گزارش می‌دهد. وی سپس نام سه روزنامه روزانه - Domani، Il Fatto Quotidiano، La Repubblica - را ذکر کرده و آشکارا به آنها حمله کرده و آنها را ذینفع و نه رسانه نامید.

در دورانی که اعضای پارلمان اروپا اورزولا فن در لاین را برای دور دوم ریاست بر کمیسیون اتحادیه اروپا ابقا کردند، دولت ملونی به درگیری با کمیسیون ادامه داده است. این درگیری مداوم نگرانی‌هایی را در مورد رابطه‌ای که زمانی به عنوان یک اتحاد متمدنانه و مناسب دوجانبه تلقی می‌شد، افزایش داده است.

مقامات و دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا از تصمیم ملونی برای بی‌اعتنایی علنی به فون در لاین انتقاد کرده‌اند. یکی از دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا پس از رای‌گیری پارلمان اظهار داشت: کاری که ملونی انجام داد کاملاً احمقانه بود. او سرمایه سیاسی زیادی را در چند هفته سوزاند.

ملونی در رأی‌گیری برای ابقای فون در لاین در پست ریاست کمیسیون اروپا رای ممتنع داد. ملونی به دلیل کنار گذاشته شدن از توافق پنهانی محافظه‌کاران میانه‌رو به رهبری فن در لاین، لیبرال‌ها به رهبری امانوئل ماکرون و سوسیالیست‌ها به رهبری اولاف شولتس، خشمگین شد.

منتقدان ملونی تنش با فن در لاین را به عنوان شاهدی بر به حاشیه رانده شدن ایتالیا در اروپا به تصویر کشیده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما