شناسهٔ خبر: 68035011 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معترضان بنگلادشی خواستار استعفای نخست وزیر شدند

تهران- ایرنا- هزاران نفر از معترضان بنگلادشی امروز (یکشنبه چهاردهم مرداد) در میدان داکا خواستار استعفای «شیخ حسینا» نخست وزیر این کشور، شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از شبکه تلویزیونی سی ان ای، در حالی که ارتش بنگلادش برای کمک به برقراری نظم در پی اعتراضات قبلی وارد عمل شده است، برخی از افسران سابق ارتش به جنبش دانشجویی پیوسته‌اند. ژنرال اقبال کریم بوییان فرمانده سابق ارتش، با تغییر نمایه کاربری خود به قرمز در فیسبوک از این جنبش حمایت خود را اعلام کرد.

«ویکر اوز زمان» فرمانده کنونی ارتش بنگلادش روز شنبه در صحبتی با افسران در مقر نظامی در داکا گفت: ارتش بنگلادش نماد اعتماد مردم است.

وی افزود: ارتش همیشه در کنار مردم بوده و هر زمان که دولت نیاز داشته باشد این کار را خواهد کرد.

تظاهرات علیه سهمیه‌های استخدامی باعث شد که در تیر ماه بیش از ۲۰۰ نفر در بدترین ناآرامی‌های ۱۵ ساله دولت شیخ حسینا کشته شوند.

در حالی که سربازان بنگلادشی برای مدت کوتاهی نظم را در کشور برقرار کردند، جمعیت گسترده‌تری با هدف فلج کردن دولت به خیابان‌ها بازگشتند. روز گذشته (شنبه) در حالی که پلیس بدون هرگونه دخالتی مشغول تماشای مردم بود، صدها نفر از معترضان در داکا راهپیمایی کردند.

نسل بعدی باید آزادانه در کشور زندگی کند

اعتراضات در بنگلادش به یک جنبش ضد دولتی گسترده در سراسر این کشور تبدیل شده است. این جنبش اقشار زیادی از مردم بنگلادش، از جمله ستارگان سینما و نوازندگان و خوانندگان این کشور را در بر گرفته است و آهنگ‌های اعتراضی در رسانه‌های اجتماعی این کشور پخش شده است.

به گفته مردم بنگلادش، اعتراضات آنها فقط در مورد استخدام شغلی نیست، آنها خواستار استعفای نخست وزیر هستند. مردم بنگلادش می‌گویند: آنچه که ما می‌خواهیم این است که نسل بعدی ما بتواند آزادانه در کشور زندگی کند.

از سوی دیگر، عبیدالقادر دبیر کل اتحادیه دولت شیخ حسینا، از فعالان دولت خواسته تا در تمامی بخش‌های شهر داکا در سراسر کشور گردهم آیند تا حمایت خود را از دولت شیخ حسینا نشان دهند. وی افزود: ما نمی‌خواهیم به هیچ عنوان وارد درگیری با معترضان شویم.

«دانشجویان علیه تبعیض» گروهی که مسوول سازماندهی اعتراضات اولیه بود، خواستار تجمع در سراسر کشور شده است. این گروه روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما اعتراضات و تجمعات خود را به طور مسالمت‌آمیز برگزار خواهیم کرد، اما اگر کسی به ما حمله کند از همه می‌خواهیم که همه جوره خود را آماده کنند.

این گروه بنگلادشی از هم‌وطنان خود خواسته است تا امروز با پرداخت نکردن مالیات و قبوض آب و برق دولت را تحت فشار قرار دهند. آنها همچنین از کارکنان دولتی و کارگران کارخانه پوشاک کشور نیز درخواست اعتصاب کرده‌اند.

به نقل از این شبکه تلویزیونی، دولت حسینا توسط گروه‌های حقوق بشر به سوءاستفاده از نهادهای دولتی برای تثبیت قدرت و سرکوب مخالفان از طریق کشتار غیرقانونی فعالان متهم شده است.

به گزارش ایرنا، اعتراضات جاری در بنگلادش از اول ژوئیه (۱۱ تیر) و با برگزاری یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز آغاز شد. علت شروع اعتراض‌ها این بود که یک دادگاه در این کشور حکمی صادر کرد که بر اساس آن، قانون سهمیه شغل‌های دولتی برای نوادگان افراد موسوم به «مبارزان آزادی» که در جنگ استقلال ۱۹۷۱ علیه پاکستان جنگیده بودند، احیا شد.

برچسب‌ها:

نظر شما