شناسهٔ خبر: 68034913 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران:

۶۴۰ میلی متر بارندگی در مازندران ثبت شد

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: مجموع بارش‌های مازندران از ابتدای سال آبی جاری تا کنون به ۶۴۰ میلیمتر رسیده که از رقم میانگین بارندگی این استان در درازمدت عبور کرده و هفت میلی‌متر بیشتر از رقم میانگین سالانه بارندگی در این استان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، فرهاد خلردی عصر امروز_یکشنبه چهاردهم مرداد_ در جمع خبرنگاران با بیان این‌که بارش‌های به هنگام احتمال بروز تنش‌های آبی در فصل کشاورزی را به طور چشمگیری کاهش داد، اظهار کرد: بنا بر آمارهای ثبت شده از میزان بارندگی‌های سال آبی جاری یکم مهر سال گذشته تاکنون بارش‌ها در این استان از شاخص میانگین درازمدت گذشت.

وی با اشاره به اینکه از نخستین روز مهر سال گذشته تا به امروز ۶۴۰ میلی‌متر بارندگی در مازندران ثبت شد که ۷۶ میلی‌متر بیشتر از بارندگی مدت مشابه دوره درازمدت است، افزود: آمار دوره درازمدت بارندگی مازندران در این بازه زمانی ۵۶۴ میلی‌متر است؛ رقم میانگین بارندگی مازندران در یک سال آبی از ابتدای مهر تا پایان شهریور سال بعد ۶۳۳ میلی‌متر است، یعنی بارندگی امسال مازندران در فاصله ۴۵ روز مانده به پایان سال آبی جاری از میانگین بارندگی سالانه دوره درازمدت این استان عبور کرده است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران مجموع بارش‌های مازندران در سال آبی گذشته را ۵۱۱ میلی‌متر عنوان کرد و گفت: در بازه زمانی مشابه پارسال یکم مهر تا چهاردهم مرداد سال گذشته، تیر نیز ۴۵۵ میلی‌متر بارندگی در مازندران ثبت شده بود که ۱۸۵ میلی‌متر کمتر از بارش‌های سال آبی جاری است.

خلردی با اشاره به اینکه بر اساس داده‌های موجود، بیشترین میزان بارندگی سالانه مازندران در سال آبی ۱۳۶۶ و ۱۳۶۷ با ۷۹۸ میلی‌متر بارندگی ثبت شد، افزود: سال آبی ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ نیز مازندران ۷۷۹ میلی‌متر بارندگی داشت که بخش زیادی از این بارش‌ها در روزهای پایانی اسفند ۱۳۹۷ و دو هفته ابتدای فروردین ۱۳۹۸ ثبت شد.

وی ادامه داد: کمترین میزان بارندگی سالانه این استان نیز ۴۶۱ میلی‌متر است که در سال آبی ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ رقم خورد.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به آخرین آمار آورد رودخانه‌های مازندران یادآور شد: آبدهی رودخانه‌های مهم مازندران در سال آبی جاری به دو میلیارد و ۱۶۷ میلیون متر مکعب رسیده که نسبت به دوره درازمدت ۲۲ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه آورد رودخانه‌های مهم مازندران در مدت مشابه دوره درازمدت دو میلیارد و ۷۹۴ میلیون متر مکعب و در مدت مشابه پارسال یک میلیارد و ۵۱۱ میلیون متر مکعب بود، عنوان کرد: مجموع آب ذخیره شده در سدهای مازندران در حال حاضر بدون احتساب مخزن سد گلورد که آبگیری کامل نشده، ۱۹۳ میلیون مترمکعب معادل ۵۹ درصد کل ظرفیت ۱۰ سد مازندران است که ۱۱۸ درصد بیشتر از آب موجود در سدهای استان نسبت به تاریخ مشابه سال قبل است.

خلردی خاطرنشان کرد: امیدواریم بارش‌ها پس از فصل برداشت برنج منجر به افزایش ذخیره آب سدهای مازندران شود.

نظر شما