شناسهٔ خبر: 68033711 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

اقامت در روسیه خطرناک‌تر از قبل

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: عفو بین‌الملل و وزیر کشور پیشین آلمان پس از تبادل زندانیان بین روسیه و چندین کشور غربی، خواستار آزادی زندانیان دیگر در روسیه شدند. منتقدان روس که در میان آزادشدگان بودند گفته‌اند، به مبارزه علیه پوتین ادامه خواهند داد.
گرهارت باوم، وزیر کشور پیشین آلمان در مصاحبه‌ای با "دویچلاند‌فونک" رادیو سراسری آلمان گفت، تصمیم‌گیری درباره آزادی وادیم کراسیکوف، محکوم به قتل، در ازای آزادی شهروندان آلمانی و منتقدان رژیم روسیه، اجتناب‌ناپذیر بوده است.
باوم افزود، پوتین علاقه زیادی به آزادی کراسیکوف معروف به "قاتل تی‌یرگارتن" داشت و از این موضوع در این مورد خاص استفاده شده است.
کراسیکوف دسامبر ۲۰۲۱ به جرم قتل سیاسی یک گرجی چچن‌تبار در برلین به حبس ابد محکوم شد. او این قتل را به دستور مقامات دولتی روسیه انجام داده بود. دولت روسیه بعد از آزادی او تائید کرد کراسیکوف مامور سازمان امنیت فدرال روسیه (FSB) بوده است.
وزیر کشور سابق آلمان به سرنوشت چندین فعال حقوق بشر در بلاروس که به دلیل اعتراضات خود در سال ۲۰۲۰ زندانی شده‌اند نیز اشاره کرد. سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل از دولت آلمان خواست، برای آزادی زندانیان سیاسی بیشتر در روسیه تلاش کند.کریستیان میر، معاون دبیرکل عفو بین‌الملل در آلمان گفت: «سیاست باید با قدرت هر چه بیشتر در برابر مسکو وارد عمل شود و نقض حقوق بشر را محکوم کند». او هشدار داد، اقامت در روسیه به‌ویژه برای کسانی که در زمینه حقوق بشر یا روزنامه‌نگاری فعالیت می‌کنند اکنون خطرناک‌تر شده است.
این مقام عفو بین‌الملل تاکید کرد که دولت آلمان باید از مخالفان روسی، فعالان و روزنامه‌نگاران در تبعید محافظت کند چون که "دستان بلند سرکوب روسیه به اروپا نیز می‌رسد".
در میان آزادشدگان ایلیا یاشین و ولادیمیر کارا ـ مورسا چهره‌های مخالف روسی و منتقد برجسته کرملین نیز بودند.
کارا ـ مورسا برای اولین‌ بار پس از آزادی خود اظهار نظر کرد و در یک کنفرانس مطبوعاتی در بن از دولت آلمان و همه آلمانی‌هایی که برای زندانیان سیاسی تلاش کرده‌اند، تشکر کرد.
او تاکید کرد که به مبارزه خود علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ادامه خواهد داد.به گفته این منتقد روس، تحریم‌های هدفمند علیه مسئولان خاص دستگاه قدرت روسیه موثرترین راه است. او پوتین را مسئول مرگ آلکسی ناوالنی، منتقد کرملین دانست.
ایلیا یاشین و آندری پیوواروف، دیگر آزاد‌شدگان نیز در کنفرانس مطبوعاتی حضور داشتند. پیوواروف گفت که تبادل زندانیان جان برخی از محبوسان را نجات داده است.
یاشین اما هشدار داد که این گونه مبادله می‌تواند منجر به بازداشت‌‌های خودسرانه بیشتری در روسیه شود و به پوتین انگیزه دهد افراد بیشتری را به گروگان بگیرد.
یاشین در ادامه به این موضوع هم اشاره کرد که نمی‌خواسته مبادله شود و دلش می‌خواست به روسیه برگردد اما یک مامور سازمان امنیت فدرال روسیه به او گفته است که اگر به این کشور بازگردد، به سرنوشت ناوالنی دچار خواهد شد.تبادل زندانی با روسیه باعث شده است که نظرها به سرنوشت شهروندان آلمان که در زندان‌های روسیه گرفتار شده‌اند نیز جلب شود. وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد که شهروندان این کشور همچنان در روسیه و بلاروس زندانی هستند. تعداد آنها در روسیه عددی دورقمی و در بلاروس نیز عددی یک‌رقمی است.
دمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه، آزادشدگان را "خائن" خواند و تهدید کرد که آنها بهتر است نام‌های جدیدی برای خود انتخاب کنند و در چارچوب برنامه حفاظت از شاهدان مخفی زندگی کنند.روسیه در مجموع ۱۶ زندانی را آزاد کرد، از جمله پنج نفر با تابعیت آلمانی و یک آلمانی محکوم به اعدام در بلاروس که عفو شده بود.
ترکیه میانجی‌گری میان روسیه و کشورهای غرب را برعهده داشت. دفتر ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا اعلام کرد که در مجموع ۱۳ نفر به آلمان، سه نفر به ایالات متحده آمریکا و ۱۰ نفر در مقابل به روسیه منتقل می‌شوند. در میان ۲۶ نفر آزادشده، دو تن کودک هستند.
 

برچسب‌ها:

نظر شما