شناسهٔ خبر: 68033083 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان خبر داد

تاسیس کلکسیون گل محمدی در گیلان/ذخیره ژنتیکی اسب کاسپین

طاهره رفعتی

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان، از تاسیس نخستین باغ الگویی کلکسیون گل محمدی در گیلان خبر داد و گفت: تا پایان سال این باغ الگویی را ایجاد می کنیم.

صاحب‌خبر -

دکتر محمدرضا عباسی مژدهی ۱۴ مرداد ماه در گفت وگو با ایسنا، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را متولی حفظ ذخایر گوناگون گیاهی و جانوری دانست و اظهار کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان در راستای حفظ منابع ژنتیکی و تنوع زیستی استان چهار پروژه در دست اجرا دارد.

وی شناسایی و جمع آوری گلسنگ ها و خزه‌ها و بذور گیاهان انحصاری و نادر گیلان را از جمله این پروژه ها دانست و افزود: جمع آوری بذر گیاهان آلپی کوه سماموس نیز در دست اجراست.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان با اشاره به نتایج پروژه های خاتمه یافته در سال های گذشته، تصریح کرد: موفق به جمع آوری تعداد ۹۸ نمونه بذری مربوط به ۸۱ گونه بذری از گیاهان نادر و انحصاری استان شدیم.

عباسی مژدهی از نمونه برداری هرباریومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان خبر داد و عنوان کرد: تعداد نمونه های هرباریومی گیاهان آوندی استان ۸۷۰۰ نمونه بوده که ۱۵۰۰ گونه آوندی شناسایی شده متعلق به ۶۵۰ جنس و ۱۴۰ تیره گیاهی است؛ همچنین ۳۵۰ گونه دارویی را در عرصه های طبیعی گیلان شناسایی کردیم.

وی از شناسایی و معرفی دو گونه جدید گیاه دارویی خبر داد که یک گونه یک جنس جدید برای دنیای گیاه شناسی و پنج گونه رکورد برای ایران است و گفت: ۱۵۰۰ نمونه گیاهان غیر آوندی هم داریم که ۸۵ گونه شناسایی شده گلسنگ و ۱۱ گونه برای اولین بار در گیلان شناسایی شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گیلان اسب کاسپین را متعلق به گیلان و شمال کشور دانست و افزود: تنها بخش دولتی هستیم که حفظ ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین را بر عهده داریم. حفظ ذخایر ژنتیکی گاو، بز و گوسفند تالشی، مرغ گردن لخت، لوبیای محلی گیلان، بادمجان رشتی، خیار رشتی، هویج وحشی، خربزه گیلان(آتشی) کدو حلوایی، نیشکر گیلان و سبزیجات برگی نیز انجام شده و در حال انجام مطالعات هستیم.

وی از حفظ ذخایر ژنتیکی ۴۷ راس اسب کاسپین خبر داد و متذکر شد: ذخیره ژنتیکی ۵۰ عدد مرغ گردن لخت و ۴۲ راس گاو تالشی نیز انجام گرفت. همچنین اقدام به حفظ و نگهداری ۸۹ ژنوتیپ گلابی محلی(خوج) در قالب ۵۰۷ گیاه کردیم.

عباسی مژدهی ژنوتیپ های ازگیل، ازگیل ژاپنی، گوجه سبز، زالزالک، بلوبری، تمشک، بامبو و گردو(رقم پیکان) را به ترتیب ۲۵، ۱۵، ۳۹، هفت، ۱۰، ۱۸، هشت و ۱۴ دانست و اضافه کرد: ۲۱۰ ژنوتیپ درختان و درختچه های زینتی، ۱۲۵ ژنوتیپ گیاهان آپارتمانی و ۳۸ ژنوتیپ گونه صنوبر را نیز شناسایی کردیم.

وی از تاسیس نخستین باغ الگویی کلکسیون گل محمدی در گیلان خبر داد و بیان کرد: مطالعات سازگاری این گونه در گیلان در دست انجام است و تا پایان سال این باغ الگویی را ایجاد می کنیم؛ نظارت بر تولید بذرهای گواهی شده و مادری و نهال های شناسه دار نیز در دستور کار است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گیلان با بیان اینکه تمامی این امور با بهره گیری از علوم و دانش روز توسط محققان و پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان در دست اجراست، یادآور شد: مرکز تحقیقات این آمادگی را دارد تا از نخبگان و شرکت های دانش بنیان برای پیشبرد علوم کشاورزی و رفع چالش ها در استان در قالب هسته ها و واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد کشاورزی حمایت کند.

انتهای پیام

نظر شما