شناسهٔ خبر: 68032993 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

معرفی دو کتاب جدید؛ در مسیر صلح و همگرایی منطقه ای

همواره بین نخبگان سیاسی در عرصه صلح و جنگ در زمینه­ های مختلف منطقه­ ای و بین­ المللی، قلم­فرسایی­ های صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، دو اثر علمی و متفاوت در مسیر صلح و همگرایی منطقه­ ای در آسیای جنوب غربی اخیرا به چاپ رسیده است. اولین کتاب مورد نظر کتابی تحت عنوان "نقش عمان در صلح ­سازی منطقه خاورمیانه 2020-2001" هست، که موجب تحسین بسیاری از نخبگان داخلی که در عرصه صلح فعالیت دارند، را برانگیخته است.

در کتاب نام­برده، مولف به مولفه­ های صلح و صلح ­سازی منطقه­ ای توسط سلطان قابوس فقید پرداخته شده است که چگونه ایشان توانسته کشور عمان را از کشوری بسیاری ضعیف به کشور فعال و ثروتمند و صلح ­جو مبدّل نماید. همچنین نویسنده کتاب، درصدد الگوبرداری برای مقامات و نخبگان کشوری و منطقه ­ای بر آمده است که چطور می­شود منطقه به همگرایی و صلحی­ گرم نائل گردد. در کتاب یاد شده، از مولفه ­های دور از ذهن و خارج از توانایی منطقه بحثی به میان نیامده و سعی نویسنده در این بوده است که با توجه به فاکتور و متغیرهای عینی و قابل دسترس برای نخبگان و ملل منطقه نسخه­ ای جامع معرفی گردد.

همچنین از جمله نقاط قوت دیگر کتاب، می ­توان به الگوبرداری از کشوری مسلمان و همسایه ( نه ازکشورهای بیگانه خارج از منطقه ) نام برد که بدون هیچ­گونه تعصبی، نقاط قوت داخلی و نوع اتخاذ سیاست خارجی عمان را تجزیه و تحلیل نموده و الگویی مناسب برای تمام کشوهای منطقه معرفی         می ­نماید که موجب پذیرش ملل و نخبگان کشورهای منطقه گردد.

همچنین از همین نویسنده، در کتاب دیگری تحت عنوان، "جغرافیای صلح ایران و عربستان"، به چاپ رسیده است که نویسنده مجددا از بُعد دیگری به روند صلح گرم منطقه ­ای با تاکید بر روابط ج.ا.ایران و عربستان سعودی و اثرگذاری جغرافیای صلح، پرداخته است. مولف در کتاب یادشده در ابتدا به علل جدایی و تعارض در منطقه با مولفه ­های عینی و به دور از تعصبات شخصی پرداخته است. اما در ادامه کتاب شاهد نگارش بخشی به عنوان مولفه­ های تاثیرگذار در روند همگرایی و وحدت دو کشور هستیم؛ که نگارنده به ابعاد و شاخص­های قدرتمند در ایجاد روابطی نزدیک و راهبردی میان دو قدرت منطقه­  ای می ­پردازد.

در ادامه و بخش آخر کتاب، مولف به تاثیرات همگرایی و وحدت بر منطقه جنوب غرب آسیا می پردازد که بر مولفه­ ها و شاخص ­های مشترک میان کشورهای منطقه تاکید می­ نماید که راهگشای بسیاری از مشکلات می­ باشد. در مجموع در دو اثر یادشده به این مطلب اشاره دارد که می­توان به آینده منطقه و روابط بسیار امیدوار بود. توصیه می­گردد به علاقمندان صلح منطقه­ ای، دو کتاب نام­برده را مطالعه نمایند.

2323

نظر شما