شناسهٔ خبر: 68032374 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مُجاهد کوچکِ آوردگاه علم و نبرد

ایلام - ایرنا - سن و جثه‌اش هرچند کم بود اما مردانه از جهاد اکبر و اصغر روسفید بیرون آمد و هوای نفس وجودی خویش را با تهذیب و تکبر خودکامه‌گان بعثی را با خون سرخ خود در هم شکست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ۱۳ سالش بود که جان عزیز را به جهان‌آفرین تسلیم کرد اما نامی نام‌آور از خود برجای گذاشت.

دوم شهریورماه ۱۳۴۹ آمدنش به این دنیای فانی گرمابخش خانواده‌اش و روشنی‌بخش چشمان پدر و مادرش شد.

ملارحیم اسم پسر دردانه‌اش را ابراهیم گذاشت و دلش به وجود این کودک خوش بود اما نمی‌دانست این نوباوه عمرش همچون گل‌های بهاری کوتاه و نظر کرده آسمان است.

ابراهیم مشق معنویت را از پدرش که ملای روستای علمدار شهرستان ایوان بود، آموخت و انس با اهل بیت (ع) در وجود این کودک از همان اوان طفولیت نهادینه و عجین شد.

ابراهیم دوران تحصیل ابتدایی را در روستای زادگاهش سپری کرد و برای ادامه تحصیل در مقطع راهنمایی به شهرستان ایوان رفت.

او کشاورز زاده‌ای بود که اوقات فراغتش را برای کمک به پدر و مادر صرف می‌کرد و فصول تابستان را در مزرعه می‌گذراند و یاریگر پدر و مادر خود در امور کشاورزی بود.

ابراهیم قصه ما، ابراهیم وار به رغم سن کم اما در آتش عشق الهی می‌سوخت و عطش آموختن علوم دینی وجود کوچکش را در برگرفته بود.

او سال اول راهنمایی را با موفقیت پشت سر گذاشت و روحیه جستجوگرش در علوم دینی وی را به سمت حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) ایوان سوق داد تا در دروس حوزی نیز کسب فیض کند.

سال ۱۳۶۱ ابراهیم پس از موفقیت در آزمون ورودی، رسما وارد حوزه علمیه ایوان شد و این اقدام پسر بر "ملا رحیم" پدر بسیار خوش آمد.

ابراهیم نوجوان در مدت حضور در حوزه علمیه از علم و دانش اساتید حوزه بهره برد و یکی از مکتب آموختگان فعال حوزه به شمار می‌رفت و پای ثابت مباحثه‌های دینی بود.

طلبه کوچک و نوپای حوزه علمیه ایوان هر آنچه از مسائل شرعی و فقهی که در حوزه یاد می‌گرفت را سخاوتمندانه در اختیار دیگران قرار می‌داد تا در حد توانش مسیرگشای اطرافیانش باشد.

او که سال ۱۳۶۲ در دروس حوزه نیز فردی زیرک و شاگردی زرنگ بود، سال اول تحصیل را با موفقیت پشت سر گذاشت.

در همین سال به پیشنهاد یکی از اساتید حوزه، برای انجام امور فرهنگی و تبلیغی عضو بسیج سپاه ناحیه ایوان شد و به فعالیت‌های فرهنگی و امور دینی پرداخت.

سرانجام مرداد سال ۱۳۶۲ماه سرنوشت ساز زندگی کوتاه ابراهیم فرا رسید.

مردادماه ۱۳۶۲ عملیات والفجر سه در منطقه عملیاتی مهران در حال انجام و تیپ ۱۱۴ امیرالمومنین(ع) نیز با کمبود نیرو مواجه بود و این تیپ برای جبران این نقیصه، در بین بسیجیان برای اعزام داوطلبانه به جبهه ها فراخوان داد.

ابراهیم طلبه نوجوان حوزه علمیه و عضو بسیج سپاه ناحیه ایوان با آگاهی از این فراخوان، برای حضور در میدان نبرد ثبت نام کرد و همراه تعدادی دیگر از همشریانش راهی جبهه مهران شد.

او و دیگر همرزمان همشهریش به پاسگاه دُراجی واقع در حد فاصل شهرستان‌های مهران و دهلران منتقل شدند و ظهر روز ۱۲ مردادماه ابراهیم و دیگر نیروهای اعزامی ایوان برای فراگیری آموزش‌های نظامی باید به پشت خط می‌رفتند.

نیروها برای رفتن به پشت جبهه در نقطه جمع شده بودند اما او که تازه چند روز از آمدنش به جبهه‌ها می‌گذشت ناگهان با انفجار خمپاره‌ای که در محل تجمع آنها فرود آمده بود، به شدت مجروح شد.

جراحت شدید ابراهیم ناشی از انفجار خمپاره معبری شد تا روح بزرگش از جسم کوچکش جدا شود و با وجود سن کم و حضوری کوتاه در جبهه، به آسمان‌ها پر کشید در حالی که سودای نبرد با رژیم بعث او را به عرصه نبرد کشانده بود.

شهید طلبه ۱۳ ساله "ابراهیم صادقی کلانی" دوم شهریور ۱۳۴۹ در شهرستان ایوان متولد و ۱۲ مردادماه ۱۳۶۲ در منطقه عملیاتی والفجر سه مهران شهید شد.

به گزارش ایرنا، جامعه روحانیت استان ایلام در دوران هشت سال دفاع مقدس، در خط مقدم جبهه بود و در این راه ۱۲ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرد که در مقایسه با جمعیت طلبه و روحانی استان در آن زمان، بیشترین میزان طلبه و روحانی شهید کشور متعلق به استان ایلام است، همچنین این استان مفتخر به داشتن یک شهید طلبه مدافع حرم نیز است.

در دوران جنگ تحمیلی استان ایلام دارای ۶۵ طلبه و روحانی بود که تمام این افراد در خط مقدم جبهه ها حضور داشتند و سهم استان ایلام از مشارکت جامعه روحانیت در دفاع مقدس ۱۰۰ درصدی بود.

از جامعه روحانیت استان ایلام در دوران دفاع مقدس ۱۲ نفر شهید، سه نفر آزاده و تعدادی دیگر از آنها نیز جانباز یا مجروح شدند.

استان ایلام دارای بیش از سه هزار شهید، ۱۱ هزار جانباز و ۳۰۰ آزاده است که در مقایسه با کل جمعیت استان در دهه ۶۰ (۲۵۰ هزار نفر) بیشترین تعداد ایثارگر کشور متعلق به ایلام است.

مناطق مسکونی استان ایلام بیش از ۳۰۰ بار مورد حمله هوایی رژیم بعث قرار گرفت و تا پایان جنگ تحمیلی و هنگام عملیات مرصاد در محاصره نیروهای عراقی بود.

شرهانی، نقطه ایثار، قلاویزان، سه راهی جندالله، قرارگاه بانروشان، بخشی از کانال کمیل، قرارگاه شهید باقری، سنگر (دیدگاه) صدام، زمین فوتبال چوار، میمک و کوشک از جمله یادمان های دوران دفاع مقدس استان ایلام هستند.

طبق اسناد به جای مانده و متقن، جنگ تحمیلی در استان ایلام شروع و در همین استان هم خاتمه یافت.

نظر شما